Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Har i Kreddy legat på 3.0 en tid. Idag stod det 3.1 jag tänkte att det var konstigt för att inget har ändrats, inga nya ff eller annat. Sen kom jag på att jag för nån vecka sen ringde till Collector och bad dem ta bort Betallkoll 45 k kredit fr uc. Så den är borta nu och därför har betyget gått fr 3.0 till 3.1.

Har i Kreddy legat på 3.0 en tid. Idag stod det 3.1 jag tänkte att det var konstigt för att inget har ändrats, inga nya ff eller annat. Sen kom jag på att jag för nån vecka sen ringde till Collector och bad dem ta bort Betallkoll 45 k kredit fr uc. Så den är borta nu och därför har betyget gått fr 3.0 till 3.1.
Jag gjorde samma för en massa år sen, tror mitt betyg gick ner. Ett annat tips när det kommer till betalkoll är att hämta in underskott hos collector om du inte har deklarerat det, bara ett mail bort att be dom sammanställa underskottet/räntorna för 6 senaste åren på betalkoll. Betalkoll är en av dom som inte skickar in underskott på deklarationen. Man kan sjävldeklarera upp till 6 år tillbaka i tiden. Så har du haft dom länge och inte deklarerat så har du säkert mellan 10.000-25.000 att få utbetalt från skatteverket när du vill. Har du haft över 100.000 i underskott dessa år får du igen 21%, har du haft under 100.000 i underskott dessa år får du tillbaka 30% på räntan.

Då fyller man i 6 stycken SKV 6891, en för varje år:

https://skatteverket.se/privat/etja...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

I dom stora rutorna kan man skriva:

Jag vill att beslutet ändras på följande sätt: Lägga till missat underskott och få skatteåterbäring från Collector Betalkoll för år: 20xx - Underskott/Betald ränta: x Kr
Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning: Underlag innehas via mailbevis från Collector och lämnas på förfrågan kan man skriva, alternativt: Se bifogad bilaga och så skriver man ut och postar med mailet från Collector som bilaga 1.

Senast ändrad:
Jag gjorde samma för en massa år sen, tror mitt betyg gick ner. Ett annat tips när det kommer till betalkoll är att hämta in underskott hos collector om du inte har deklarerat det, bara ett mail bort att be dom sammanställa underskottet/räntorna för 6 senaste åren på betalkoll. Betalkoll är en av dom som inte skickar in underskott på deklarationen. Man kan sjävldeklarera upp till 6 år tillbaka i tiden. Så har du haft dom länge och inte deklarerat så har du säkert mellan 10.000-25.000 att få utbetalt från skatteverket när du vill. Har du haft över 100.000 i underskott dessa år får du igen 21%, har du haft under 100.000 i underskott dessa år får du tillbaka 30% på räntan.

https://skatteverket.se/privat/etja...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Jag vill att beslutet ändras på följande sätt: Lägga till missat underskott och få skatteåterbäring från Collector Betalkoll för år: 20xx - Underskott/Betald ränta: x Kr
Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning: Underlag innehas via mailbevis från Collector och lämnas på förfrågan kan man skriva, alternativt: Se bifogad bilaga och så skriver man ut och postar med mailet från Collector som bilaga 1.
Hmmm jag brukar aldrig kolla vilka som rapporterar till Skatteverket. Jag har skuld kvar på ca 32 k hos betallkoll så räntan tickar ju varje år. Tack för tips ska absolut kolla upp det.
Men varför rapporterar de inte?
Har även deras kreditkort EasyCard och det har jag inte heller kollat om de rapporterar.

Hmmm jag brukar aldrig kolla vilka som rapporterar till Skatteverket. Jag har skuld kvar på ca 32 k hos betallkoll så räntan tickar ju varje år. Tack för tips ska absolut kolla upp det.
Men varför rapporterar de inte?
Har även deras kreditkort EasyCard och det har jag inte heller kollat om de rapporterar.
Då är det absolut värt att gräva i det. Har du betalat 7000kr i ränta till betalkoll i 6 år så är det 42.000 och ger utbetalning på 8820kr vid 21% och 12600 vid 30%. Väldigt lite jobb för dom pengarna att maila collector för underskott, fylla i och posta iväg blanketterna.

Lånet och kredikortet hade jag också hos Collector. Dom rapporterar in skulden, varför dom inte gjort det med Betalkoll vet jag faktiskt inte.

Här är listan på de som inte rapporterar in underskott som jag känner till:

- Gothia Inkasso (I vissa fall för flera år sen, rapporterar dock oftast in korrekt)
- Tando
- Holms
- Betalkoll
- PFC
- Billender

Sen har jag sett på forumet att det är vanligt att inte alla inkasson rapporterar in.
Har du/har du haft större belopp hos Tando eller Holms är det värt att skicka dit ett mail med. Dom har skyhöga räntor

Senast ändrad:

Det fetade: 21% för det som överstiger 100 000, upp till 100 000 är 30%

Idag försvann min andra FF av tre (1 kvar nu dvs.). Runt kl 8:15 gick betyget från 0,6 till 0,5. Nästa går ut i juni, så inget hände heller när den blev 6 mån, och inget när första FF:en försvann.

Har tre ff:s kvar nu, ynka tre! En försvinner den 28/1 och de två resterande den 18/2. Ska bli kul att se om det förändrar betyget något. (Nu på 0.6)

Har tre ff:s kvar nu, ynka tre! En försvinner den 28/1 och de två resterande den 18/2. Ska bli kul att se om det förändrar betyget något. (Nu på 0.6)
Har du planer på att söka något samlingslån eller annat när du har 0 UC?

I så fall kan jag rekommendera att amortera ner eventuella synliga krediter denna månad så får du ytterligare en positiv effekt på kreditbetyget runt 15 februari när UC uppdateras, precis innan sista 2 FF försvinner. Borde kunna göra lite extra positivt på räntan i så fall om du har någon ansökan planerad.

Stämmer det att bankerna numera rapporterar lån och krediter i realtid till UC? Att det alltså inte uppdateras mellan 15-e och 20-e i månaden?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp