Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Fast det beror samtidigt lite på.

Kreditkort som är maxade eller övertrasserade = döden. Påverkar betyget ibland med 25-30%

Har du kreditkort på 100.000 - utnyttjat till en tiondel, då kan du tom få ett bättre betyg av det.
Det är så jag menar, jag och sambon har gemensam ekonomi. Tjänar lika mycket och står på 50/50 på Blancolån och hus. Nu håller vi på och sanerar rejält. Och jag valde att göra ett experiment, jag försöker sänka hennes kreditkort snabbt och mina kontokrediter som syns på ut lika snabbt. Vi började på 2,2 och 2,3 nu har hon 0,5 och jag 1,6 enda skillnaden mellan oss är att hon betalat av 50k mer på kreditkort än mig och jag 50k mer på kontokrediter än hon

Visst kan det vara så, men förr eller senare kommer man, i de flesta fall, börja utnyttja sina krediter och BOOM ditt ucbetyg har skjutit i höjden och blockerar dina möjligheter till t.ex. samlingslån.
Man vet hela tiden i bakhuvudet att man har den där outnyttjade krediten och förr eller senare kommer man med stor sannolikhet använda den. Tror faktiskt jag aldrig sett någon här på forumet som vill slå ihop sina lån angivit en 10-20% utnyttjandegrad av krediter i sina förutsättningar, brukar vara 60-70% vilket också tär på betyget och det är detta jag försöker få folk att förebygga

Hm, så "krediter" väger lite olika alltså. Visa värre än Betalkoll, Qliro osv. Intressant och bra att veta!

En sak jag också har märkt är att det totala kreditbetyget är det som spelar roll, inte enskilda.
Tex.

Amex - nyttjad 45.000 av 50.000
Collector kort - nyttjad 9.000 av 10.000
Collector - nyttjad 1.000 kr av 100.000 kr.

Nu är två av tre krediter "maxade" men på totalen har jag nyttjat bra mycket mindre och då påverkas inte betyget negativt.

En sak jag också har märkt är att det totala kreditbetyget är det som spelar roll, inte enskilda.
Tex.

Amex - nyttjad 45.000 av 50.000
Collector kort - nyttjad 9.000 av 10.000
Collector - nyttjad 1.000 kr av 100.000 kr.

Nu är två av tre krediter "maxade" men på totalen har jag nyttjat bra mycket mindre och då påverkas inte betyget negativt.
Min iakttagelse också

Hej alla!
Detta forum är fantastiskt, har hjälpt mig väldigt mycket.

Ni experter kan ni ge en utvärdering om följande.
FF: 0
BA:3 (en går ut i december, sen juli 2022 samt juli 2023)
Kredit: 0 (hade en på 30000 maxad men nu betald och ska nog vara reggad imorgon)
Blanco: 10000

Uc score är 10,64.

Frågor:
Hur kommer uc score förändras när kredit är inbetald? Jag förstår att den kommer gå upp om jag säger upp den?

Vill söka bolån, utgår från att det inte blir en storbank.
Har 600k inför husköp, har medlåntagare.
Finns det någon möjlighet för mig tror ni?

Hej alla!
Detta forum är fantastiskt, har hjälpt mig väldigt mycket.

Ni experter kan ni ge en utvärdering om följande.
FF: 0
BA:3 (en går ut i december, sen juli 2022 samt juli 2023)
Kredit: 0 (hade en på 30000 maxad men nu betald och ska nog vara reggad imorgon)
Blanco: 10000

Uc score är 10,64.

Frågor:
Hur kommer uc score förändras när kredit är inbetald? Jag förstår att den kommer gå upp om jag säger upp den?

Vill söka bolån, utgår från att det inte blir en storbank.
Har 600k inför husköp, har medlåntagare.
Finns det någon möjlighet för mig tror ni?

Nä, jag tror inte att du får huslån med tre betalningsanmärkningar. Om du redan hade haft ett hus så hade du kanske kunnat låna upp på det någonstans (till hög ränta), men att köpa ett hus med tre betalningsanmärkningar tror jag inte låter sig göras.

Din medlåntagare kanske kan köpa huset ensam, och så hyr du det tills du kommer på fötter? Det är typ samma risk för medlåntagaren, men enklare att få igenom med banken.

Väntade ut min allra sista förfrågan. Min riskprognos gick från 0,5% till 0,7% — how?

Har kreditkort 35 k med 20 i använt som betalades igår samt sänkte gränsen för kredit till 20 ( troligtvis dumt gjort), samt ett blancolån på 32k som betalades av helt igår, har ett privatlån på 186 k som betalade in 6k igår. Har två förfrågningar. Skilsmässa regostreras genomförd om en vecka cirka. Årslön 460, uc 0.7
Någon som törs gissa skillnad på uc nu framöver r?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp