Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Hej! Jag sökte ett lån för nån vecka sen, idag kom alla kopior på uc’na hem.
Förstår mig inte riktig på dom, när jag sökte var mitt betyg 2,7%

På kopiorna står det olika, på en står det t ex 6,98% i betyg Och på den ucn står även ”nyckeltal” med samt CSN lån med - som jag aldrig sett förut.

På en annan kopia står det 3,79% i betyg och de har också beställt med nyckeltal och CSN .

Varför är det helt olika betyg? Och inget av de stämde med när jag kollade på minuc.se och Kreddy?

Nu när jag kollar mitt betyg har jag 3,7% men det är ju efter ja gjort ansökan ochdragit på mig en till ff
Får man fråga hur mycket du sökte på och vilka erbjudanden du fick? Uc är bra konstigt, svårt att förstå sig på.

Får man fråga hur mycket du sökte på och vilka erbjudanden du fick? Uc är bra konstigt, svårt att förstå sig på.

sökte på 290,000kr och fick endast ett erbjudande på 20,000kr(!!!!)

ja jag fattar verkligen inte varför de olika bankerna har fått olika betyg?!

Vet jag frågat förut men kommer deklarationen inkomsten med nu i juni uppdateringen av UC. ?

Jag har börjat inse att vi på forumet fokuserar lite för mycket på betyget och inte resten av förutsättningarna. Problemet är att en hög skuldkvot inte verkar påverka betyget särskilt mycket, men det verkar vara em extremt stor faktor hos bankerna. Om man tillexempel använder collectors lånekalkylator så har dom en ”magisk gräns” på 1,5 gånger inkomsten. Under det, så kan du låna upp till 500 000 kr, över det så ryker du direkt och dom kan inte erbjuda någonting. Dessa parametrar har dom troligtvis i den automatiserade processen via Lendo också och då spelar det ingen roll vilket betyg du har. Detta är mina tankar efter att ha experimenterat och funderat lite.

Kan nog ligga något i det @Trixarn Men det konstiga i så fall är ju varför hög skuldkvot inte påverkar betyget alls nästan. Man kan ju ha gigantiska blancoskuldberg men ändå toppbetyg, men har man tex 15 K av 20 använt på ett kreditkort så verkar man ju straffas hårt direkt även om övriga förutsättningar är bra.

Lek med tanken att deras automatiserade filter ser ut såhär väldigt kortfattat:

UC-betyg: Godkänn mellan 0-10 %. Betyget sätter räntan.

Skuldkvot: Godkänn bara mellan 0-1,5 ggr inkomst.

Underskott: Godkänn 0-12% av inkomst

Betalningsanmärkning: Godkänn ej

Du måste uppfylla alla faktorer för att inte sållas bort i den automatiserade processen hos Lendo. Det förklarar varför vi blir så ”chockade” ibland när någon med bra betyg inte får lån.

Jag tror personligen att betyget endast sätter räntan OM du får lån, men att det självklart också finns ett spann för vilket betyg som godkänns.

Jag håller med om att det är konstigt att en hög skuldkvot inte påverkar mer än det gör, men samtidigt så ska det ju bara räkna ut din betalningsförmåga. Enligt UCs system så räknar som uppenbarligen att om du inte har många förfrågningar och uppenbarligen har klarat din skuldbörda, så köper du en relativt liten risk i framtiden.

Bankerna tänker längre än så, och därför har dom också sin limit på skuldkvot etc. UC är bara ETT av hjälpmedlena som dom använder för att skaffa sig sin egen riskbild. Precis som på ett försäkringsbolag så har alla olika riskfaktorer som sätter priset på försäkringen eller om någon försäkring ska erbjudas över huvudtaget.

Detta är bara mina personliga tankar och vad jag tror. Därför tror jag att vi är lite för fokuserade på bara en av faktorerna (även om vi självklart snackar lite grann om de andra).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp