Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min väg till skuldfrihet

Min ekonomi på ett ungefär:

ut:
Hyra 8000
Ikano 5500
Bil 4300
Klarna 3000
Nordax 2000
Medmera 1300
Santander 1000
El 500
Försäkringar 1200
Bilskatt 600
Abonnemang 500
Spar 300
Telefon 300
Andra utgifter/varierande 1000
Glasögon 450 (ska bort)
Månadspeng 400
CSN: 700
= totalt: 31000
In: 37000

Nu måste jag börja läsa pepp-trådar här för att få upp motivationen. Har ni några stalltips?

Mitt upplägg/mina prioriteringar kommer inte vara snöbollen utan högst ränta först. Dvs:
1. Klarna
2. Nordax
3. Medmera
4. Ikano
5. Santander

Jag hatar Klarna och Nordax sååå mycket. De andra lånen känns inte alls lika mentalt jobbiga. Ikano har rak amortering dessutom, jättebra.

Jag ska bli av med mina skulder senast 24/12-2032.

Vid start, när skulden var som störst, maj 2024: 665 153 kr
Idag, december 2024: 659 000

Fantastiskt ändå att vi gått till ett läge där räntorna sänks. Betalar nästan 1000kr mindre per månad nu än för tre månader sedan. Må detta fortsätta ett tag till. Varenda krona.

1. Klarna
2. Nordax
3. Medmera
4. Ikano
5. Santander

Mitt upplägg/mina prioriteringar kommer inte vara snöbollen utan högst ränta först. Dvs:
1. Klarna
2. Nordax
3. Medmera
4. Ikano
5. Santander

Jag hatar Klarna och Nordax sååå mycket. De andra lånen känns inte alls lika mentalt jobbiga. Ikano har rak amortering dessutom, jättebra.
Avalanche heter den metoden. En variant till snöbollen som också kan vara effektiv.

Av alla lån jag har haft så var Ikano ändå en favorit, ett av få lån där man inte kände sig lurad just pga rak amortering och okej räntor.

Avalanche heter den metoden. En variant till snöbollen som också kan vara effektiv.

Av alla lån jag har haft så var Ikano ändå en favorit, ett av få lån där man inte kände sig lurad just pga rak amortering och okej räntor.
Aha, är det så den kallas; tack för info! :) Ja, jag förstår ju verkligen att snöbollen är bra för det mentala men jag väljer avanlanche (haha nu fick jag använda det nya ordet också) eftersom det lånet som är minst förutom Klarna, bara har ca 7% i ränta, medan Nordax ligger på mer än 10%… Så fort jag blivit av med Klarna-skiten kommer jag åtminstone kunna lägga kanske 1000kr extra i månaden på amorteringar, vissa månader kanske mer. Det kommer kännas så himla bra…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp