Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min väg till skuldfrihet

Hej! Jag har läst hela din tråd och vill först och främst tacka för att du delar med dig av allt och inte minst otroligt bra kämpat så här långt!
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver och jag upplever dig också som en person som är "allt eller inget", precis som jag själv :)

Hoppas att det går bra för dig!

Själv har jag fått lägga lite band på mig själv och tillämpat "baby steps" från Dave Ramsey i mitt tänk kring privatekonomi, du känner säkert till honom?
I vilket fall så är det svårt att bygga en pengamaskin, eller vanligt sparande för den delen, utan ett stadigt fundament. Med skulder är det som att bygga på kvicksand - det går ett tag men kommer snart rasa ihop...

Så här tänker jag kring vår ekonomi gällande baby steps:

Steg 1: Ekonomisk trygghet/buffert
Jag tycker 10 000 kr är en lagom buffert vilket går förhållandevis snabbt att få ihop.
Har man behov av större trygghet sparar man mer, men knepet är att tänka "lagom" och att bara använda dessa i nödfall.
Visst är det nice med 100k i buffert men dels tar det tid att spara ihop och dels är det pengar som gör bättre nytta att släcka lån.
Är man skuldfri kan man så klart ha hur liten eller stor buffert man vill. Då kan det vara lämpligt att ha en årslön på kontot men där är vi inte idag, baby steps!

Steg 2: Skuldreducering
Betala ner skulderna med önskad metod. Vi har i dagsläget fått rätt bra villkor på våra lån så vi betalar lika på alla. Sätt ett totalbelopp som du tror du kan hålla månad efter månad. Knepet här tycker jag är att tänka lite "auto pilot", pengarna ska bara föras över utan att du ska behöva lägga allt för mycket tanke bakom. Tänker man för mycket blir det snabbt psykologiska bieffekter som inte gynnar dig i långa loppet. Här är ledordet marathon, inte sprint ;-) Vi har lagt oss på ca 14 000 ( Det är för oss i ca 50/50 ränta/amortering men går mer mot amortering pga annuitet). Detta vet vi att vi kan hålla månad efter månad utan att göra ett allt för stort avkall på annat som vi vill prioritera i våra liv. Vi har många år kvar att betala på våra lån så åter igen, marathon. Alla extrapengar vi får in går oavkortat till att amortera extra, det är här turbon finns i din avbetalningsplan och som kan spåra många månader eller till och med år på din betalplan (och mängder med pengar som annars går till ränta).

Skulle du behöva använda din buffert under steg 2 går du tillbaka till steg 1 och fyller på igen. Buffert är PRIO 1 för att inte behöva ta lån.

Steg 3: Spara
Nu när du är skuldfri är första steget att börja spara! Det bästa är att eftersom du lärt dig leva på lagom inkomst är det bara att lägga undan samma belopp som du betalat till någon annan till dig själv. Nu har du ett starkt fundament för att bygga ett stabilt sparande eller pengamaskin.

Saker som du säkert redan hört men som kan vara värda att upprepa:
Börsen har en historisk avkastning per år på ca 7-8 %, dina lån har en garanterad "avkastning" på den räntan du betalar på lånet som i nuläget ca 8-15 % (eller mer). Därav tycker jag inte man ska fokusera på att spara och betala på sina lån samtidigt.
Parkera din buffert på ett sparkonto som ger ränta, idag kan man få 2-3 % med fria uttag. Viktigt att inte låsa dessa pengar då de ska vara lätta att ta fram vid ett nödfall, men inte så lätta att du nallar av dem ;-)

Ett STORT lycka till alla som kämpar. Nu kör vi 2025!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp