Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min väg till skuldfrihet

Har suttit och läst den här tråden och det gav mig hopp! Har suttit varje dag med en skam och känner att jag bara kämpar och kämpar med räkningarna eftersom bolånet blivit dyrare och allt bara faller känns det som. Men du visar att det går och man får göra det lilla man kan till en början.
Åh vad fint att kunna ge lite hopp! Tack för att du orkat läsa <3

Ja, så länge man liksom minskar sina lån istället för att de ökar så går det ju verkligen! Enkel matematik egentligen. Så länge inte räntorna liksom ”äter upp” amorteringarna. Jag har ju typ bara annuitetslån vilket känns så himla tungt då man i början av lånen betalar mest ränta, medan det mot slutet blir mer avbetalning och mindre ränta. Just nu känns det skitsurt men känslan av att för varje månad så minskar räntedelen medan amorteringsdelen ökar gör mig ändå lite sporrad. Men herregud vad tufft det är nu. Huga!
Men nu ska jag försöka hålla mig kvar här, finns många som stöttar och det är otroligt skönt (om än trist förstås), att det finns så många i samma situation som en själv.
Ha en fin söndag!

Phu. Läste igenom min tråd med en psykiatrikers ögon. Här har vi helt klart en person med problem! Undflyende, stoppa huvudet i sanden, falla på målsnöret. Där är problematiken. Hoppas jag aldrig får mig som klient om jag blir psykolog, skulle bli galen!

Har försökt läsa ikapp era trådar nu när jag varit frånvarande nästan ett halvår och inser att jag saknar många. Hoppas det bara är ett busy december och inget annat som lett till frånvaron.
Tack alla ni som hänger här och peppar och stöttar. Ibland är jag lite dålig/missar att svara på inlägg, ser jag när jag kollar bakåt. Inte illvilja, är bara extremt tankspridd och förvirrad. Skyller allt på förfäder och utmattning (skoja- jag ska skärpa mig, mina förfäder får vila lugnt utan att jag ska skamma dem).

Något som slår mig också är hur otroligt mycket räntorna har stigit sedan jag startade min bräckliga ”resa” i mars 2023. Med flera procent! Och dessutom hyreshöjning, sänkning av lön och svindyr mat. Det är klart att det känns i våra kassor. Tänker att många har så mycket större lån än mig och bolån på ett antal miljoner; herregud det måste vara otroligt svårt för många nu, både här i forumet men också för ”gemene man” med dyra hus i storstadsregionerna. Kanske man ska dra referenser till den lustige killen som en gång svarade i en sån där frågespalt i tidningen: ”Hur drabbas du av finanskrisen?” ”Skönt att alla andra äntligen har det lika uselt som jag nu!”. Jag tror dock de flesta inte vet om att detta forum finns. Är glad för att jag hittade hit.

Fallet Klarna.

jag föll ju igen, trots att jag lovade mig dyrt och heligt att aldrig någonsin närma mig det som en lösning. Precis som spelberoende! Jag har verkligen noll respekt för pengars värde ibland. Det är som att geniknölarna stängs av och jag tänker med arslet istället. Så ohett! Så jävla dumdristigt!

känner att jag måste få ur mig detta, jag är så arg på mig själv men har tryckt undan känslorna genom att bland annat inte logga in här. FAN! FAN! FAN!

men okej jag har gjort något ändå som känns som en otrolig lättnad. I höstas insåg jag att det fanns en överhängande risk att jag skulle dö inom en ja inte alltför lång framtid. Det fanns så att säga indikationer på det. Så jag tecknade en livförsäkring och svarade ärligt på alla frågor. Och den gick igenom så nu vet jag att tar jag inte livet av mig eller dör i en extremsport (jag är så långt ifrån extremsport man kan komma), så får mina anhöriga ett rejält belopp den dagen jag dör. Dessutom visade det sig att jag förmodligen inte kommer dö nu ändå men kommer aldrig sluta ha den. Haha, har fått för mig att det bara är skitrika människor på film som har livförsäkring och då vet man att de snart blir mördade av sin respektive som vill ha cash hellre än sin fru/man. :facejoy:

Jag vet hur det känns. Har tagit en livförsäkring, och har alltid tyckt att det är en rätt onödig kostnad. Jag kommer ju inte precis ha nytta av pengarna när jag trillar dit. Men det är väl kanske något med Luthersk betalningsmoral ändå, för om jag trillar dit så vill jag inte att mina släktingar ska hitta ett råttnäste av skulder och krav. Se där, till och med i döden oroar man sig för vad folk ska tro om en. Jag motiverar det hela med att om jag ska trilla av pinn inom en snar framtid så får i alla fall mina favoritsyskonbarn en jävligt bra påplussning i kassan. Så långt har jag tänkt, så livförsäkringen får vara kvar.

Jag vet hur det känns. Har tagit en livförsäkring, och har alltid tyckt att det är en rätt onödig kostnad. Jag kommer ju inte precis ha nytta av pengarna när jag trillar dit. Men det är väl kanske något med Luthersk betalningsmoral ändå, för om jag trillar dit så vill jag inte att mina släktingar ska hitta ett råttnäste av skulder och krav. Se där, till och med i döden oroar man sig för vad folk ska tro om en. Jag motiverar det hela med att om jag ska trilla av pinn inom en snar framtid så får i alla fall mina favoritsyskonbarn en jävligt bra påplussning i kassan. Så långt har jag tänkt, så livförsäkringen får vara kvar.
Hej Kraputt! Du är kvar, skönt! Hoppas allt är bra med dig!

Ja men eller hur, skam efter döden, aldrig kommer man undan! Men ja vad fint, att få kunna få ge syskonbarnen något. Ändå en fin vetskap om man nu skulle förolyckas eller bli sjuk. Har på riktigt gått och tänkt på att jag inte har RÅD att dö för mina efterlevandes skull. Nu kan jag ändå dö utan ångest just över just det. Så ansvarsfullt i all dårskap med spenderade pengar… ;)

Har suttit hela dagen med uträkningar. Om jag gör si eller om jag gör så… Har en plan A och har en plan B.
plan A är att följa till punkt och pricka avbetalningarna och bli klar om 12 år. Plan B är att snöbolla och använda återbäringen av skatten till att betala av och isåfall är jag, i runda slängar, klar om 7 år istället för 12. Självklart vill jag att 7-årsplanen ska fungera men 12 år går också bra om det spricker. Men otroligt vad ett par hundralappar och snöbollar gör på räntorna. Det är ju verkligen en sporre att köra stenhårt på de dyraste lånen.

Den första mars går dessutom min sista FF ut och kommer därefter ha en fin UC (minus alla lån då). I juni 2024 går jag under 500.000 i skulder. Ska försöka göra en plan att närma mig Nordea därefter tänker jag. Även dem tycker nog att 500.000 låter bra mycket mer än typ 480.000? Och 480.000 är dessutom min årsinkomst cirka. Så då känns det väl som att man vågar FRÅGA iallafall? Har ju fått bra tips av @Cecilia tror jag det var. Att man kan erbjuda att flytta sin tjänstepension till Nordea. Har ingen aning om hur hårda de är men så länge man går dit och ber dem inte göra UC förrän man visat hur den ser ut så behöver man inte vara rädd ju. Hur många av er har fått lån via Nordea och hur har räntan sett ut?

Den första mars går dessutom min sista FF ut och kommer därefter ha en fin UC (minus alla lån då). I juni 2024 går jag under 500.000 i skulder. Ska försöka göra en plan att närma mig Nordea därefter tänker jag. Även dem tycker nog att 500.000 låter bra mycket mer än typ 480.000? Och 480.000 är dessutom min årsinkomst cirka. Så då känns det väl som att man vågar FRÅGA iallafall? Har ju fått bra tips av @Cecilia tror jag det var. Att man kan erbjuda att flytta sin tjänstepension till Nordea. Har ingen aning om hur hårda de är men så länge man går dit och ber dem inte göra UC förrän man visat hur den ser ut så behöver man inte vara rädd ju. Hur många av er har fått lån via Nordea och hur har räntan
Du kan ju alltid kolla med din bank om der är Nordea och gällande flytt av tjänstepension o lån om det går att samla. Annars tror jag man måste det ta tid. Det har jag gjort tog en paus härifrån o la upp min väg och det får ta tid ett steg framåt
Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp