Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min väg till skuldfrihet

Min vän, låt mig påminna dig om vad en klok person (du :)) skrev själv här:
ALLT ÄR OKEJ SÅ LÄNGE DU BETALAR ÅTMINSTONE ENLIGT AVBETALNINGSPLAN OCH ALDRIG ALDRIG TAR NYA LÅN.

Låt oss komma ihåg alla månader då vi inte ens kunde betala lägsta på alla lån. Att inte ens kunna betala ngt har varit vår verklighet under lång tid. Att kunna betala extra är lyx. Att kunna betala lägsta på alla lån är framsteg <3
Tack för pepp <3<3<3

Jag betalar av allt enligt plan men har fortfarande ingen som helst koll på min ekonomi. Alltså, jag har ingen koll på det som blir över. Så nu har jag tänkt och vältrat mig och bett om tips på Facebook om köpstopp. I den gruppen där folk verkar svinrika vågade jag inte riktigt ta upp min ekonomiska situation trots anonym, haha.
Mitt upplägg:
Start imorgon. Begränsat till 31/12.
Kläder: totalstopp om inget går sönder. Köp 2hand om jag måste ha något (förutom underkläder).
Prylar/böcker: totalstopp
Renovering: sälj saker på loppis/tradera om jag vill renovera/göra om.
Mat: storinköp vecka för vecka, planera veckan
Nöjen: (konsert/restaurang/bar/bio): 800kr/månaden (jag MÅSTE ha den friheten, skulle dö om jag aldrig fick komma utanför hemmet. Tar pengarna slut får jag stanna hemma, har jag kvar pengar överförs de till nästa månad.
presenter: hemgjorda eller för Max 150kr/pers med undantag för barn
Med pengarna som eventuellt blir över vid månadens slut: en tredjedel betala av på lån, en tredjedel fonder/spar en tredjedel föra över till nästa månad som ”belöning”.
skriva ner varenda liten utgift och begrunda.
Jag ÄR peppad på detta. Är så trött på min relation till ekonomi och hösten är ”min” tid.

Jag betalar av allt enligt plan men har fortfarande ingen som helst koll på min ekonomi. Alltså, jag har ingen koll på det som blir över. Så nu har jag tänkt och vältrat mig och bett om tips på Facebook om köpstopp. I den gruppen där folk verkar svinrika vågade jag inte riktigt ta upp min ekonomiska situation trots anonym, haha.
Mitt upplägg:
Kläder: totalstopp om inget går sönder. Köp 2hand om jag måste ha något (förutom underkläder).
Nöjen: (konsert/restaurang/bar/bio): 800kr/månaden (jag MÅSTE ha den friheten, skulle dö om jag aldrig fick komma utanför hemmet. Tar pengarna slut får jag stanna hemma, har jag kvar pengar överförs de till nästa månad.
Med pengarna som eventuellt blir över vid månadens slut: en tredjedel betala av på lån, en tredjedel fonder/spar en tredjedel föra över till nästa månad som ”belöning”.
Jag ÄR peppad på detta. Är så trött på min relation till ekonomi och hösten är ”min” tid.
Ett tips är att också skriva ner alla inköp, då får man lite mer översikt att ”oj, jag köpte nöje 3 dagar på rad. Var de nödvändigt ?”
Man blir lite hårdare mot sig själv då per automatik! :)

Mitt upplägg:
Bra upplägg. Vill tipsa dig ang maten att skriva dina inköpslistor utifrån mataffärernas veckoerbjudanden. Där finns det pengar att spara kan jag lova! Så istället för att käka korv stroganoff för att du känner för det så köp falukorven när den är på extrapris och även riset m m. Började med detta för ca 3 år sedan och har fortf inte betalat inflationspriser på mängder av varor. När vår favorit tandkräm kostar 10 kr istället för 20 så köper jag 10 tuber om jag har råd. När man hållit på med detta ett tag så finns det pengar att även unna sig matvaror som annars alltid hoppar över. Toapapper, kaffe, tvättmedel, konserver, plastfolie, batterier, har vi i princip inte köpt till ordinariepriser de senaste tre åren. Kanske inte så sexigt men det funkar för oss! Varje måndag öppnar jag de tre matbutikernas där jag handlar veckoerbjudandena och skriver inköpslistor. Sen planerar vi vad vi ska äta efter det.

Bra att du tänker på att spara! Man gör sig själv en stor tjänst om man lyckas lägga undan för rätt som det är händer det ngt. Sådana oväntade utgifter har vi oftast täckt med snabblån vilket förstås har straffat sig! Vi har ingen buffert än men däremot sparande i fonder och aktieboxar och de nopprar vi inte på.

Allt gick åt helvete. Fick flera oväntade utgifter tillsammans med räntehöjning på räntehöjning och allt föll, typ. Så jag orkade inte skriva här. Tappade all motivation. Kände mig värdo. MEN! Har inte gett upp ännu. Börjar om. Saker ser ljusare ut framöver, vissa minskade kostnader osv. Måste fortsätta fejas det. Samt! Har fått så bra scores på uc pga så många förfrågningar försvunnit. Måste se framåt istället för att sparka mig neråt.
Verkligheten nu är:

Lån mars:

Nordax: 326 560kr ränta:
Medmera bank: 82 526kr ränta:
Santander: 79 527 kr ränta
Santander: 48409 kr, ränta
Klarna: 14370, ränta
Santander: 8416, ränta

Totalt: 559 808 kr

Lån april:

Nordax 322 430
medmera bank 80526
Santander 79024
Santander 48103
Klarna: 12938
Santander: 7925

= 550 946 kr

Lån maj:

Nordax: 317180
Medmera bank: 79887
Santander: 78547
Santander: 47726
Klarna: 9335
Santander: 7532
= 540 207kr

Lån juni:
Nordax: 314092
Medmera bank: 79242
Santander: 78072
Santander: 46796
Klarna: 8323
Santander: 6999
= 533 524

Lån juli:
Nordax 313220
Medmera bank 78704
Santander 77610
Santander 46480
Santander 6667
Klarna 0
= 522 681

Lån december: NU
Nordax: 319417
Medmera: 75381
Santander: 75268
Santander: 44844
Santander: 6038
Klarna: 11890
= 532 838 kr

Ja, 10000 mer än i juli, det är sad och skämmigt, men har ändå betalat av 27000 i år plus alla räntor…

Totalt amorterat sedan ”start” i Feb/mars: 26970 kr

Kreditbetyg februari: 2,1%
Kreditbetyg mars: 2%
Kreditbetyg april: 1,7%
Kreditbetyg maj: 1,7%
Kreditbetyg juni: 1,7%
Kreditbetyg juli: 1,7%
Kreditbetyg nu: 0,6%

UC-score februari: 590
UC-score mars: 593
UC-score april: 604
UC-score maj: 604
UC-score juni: 604
UC-score juli: 604
UC-score nu: 659

Ja så UC:n är ju att fira! Har nu tre förfrågningar kvar, den sista går ut typ i början av mars. Jag måste bara fortsätta. Fortsätta. Fortsätta…

Allt gick åt helvete. Fick flera oväntade utgifter tillsammans med räntehöjning på räntehöjning och allt föll, typ. Så jag orkade inte skriva här. Tappade all motivation. Kände mig värdo. MEN! Har inte gett upp ännu. Börjar om. Saker ser ljusare ut framöver, vissa minskade kostnader osv. Måste fortsätta fejas det. Samt! Har fått så bra scores på uc pga så många förfrågningar försvunnit. Måste se framåt istället för att sparka mig neråt.
Verkligheten nu är:

Lån mars:

Nordax: 326 560kr ränta:
Medmera bank: 82 526kr ränta:
Santander: 79 527 kr ränta
Santander: 48409 kr, ränta
Klarna: 14370, ränta
Santander: 8416, ränta

Totalt: 559 808 kr

Lån april:

Nordax 322 430
medmera bank 80526
Santander 79024
Santander 48103
Klarna: 12938
Santander: 7925

= 550 946 kr

Lån maj:

Nordax: 317180
Medmera bank: 79887
Santander: 78547
Santander: 47726
Klarna: 9335
Santander: 7532
= 540 207kr

Lån juni:
Nordax: 314092
Medmera bank: 79242
Santander: 78072
Santander: 46796
Klarna: 8323
Santander: 6999
= 533 524

Lån juli:
Nordax 313220
Medmera bank 78704
Santander 77610
Santander 46480
Santander 6667
Klarna 0
= 522 681

Lån december: NU
Nordax: 319417
Medmera: 75381
Santander: 75268
Santander: 44844
Santander: 6038
Klarna: 11890
= 532 838 kr

Ja, 10000 mer än i juli, det är sad och skämmigt, men har ändå betalat av 27000 i år plus alla räntor…

Totalt amorterat sedan ”start” i Feb/mars: 26970 kr

Kreditbetyg februari: 2,1%
Kreditbetyg mars: 2%
Kreditbetyg april: 1,7%
Kreditbetyg maj: 1,7%
Kreditbetyg juni: 1,7%
Kreditbetyg juli: 1,7%
Kreditbetyg nu: 0,6%

UC-score februari: 590
UC-score mars: 593
UC-score april: 604
UC-score maj: 604
UC-score juni: 604
UC-score juli: 604
UC-score nu: 659

Ja så UC:n är ju att fira! Har nu tre förfrågningar kvar, den sista går ut typ i början av mars. Jag måste bara fortsätta. Fortsätta. Fortsätta…
Har suttit och läst den här tråden och det gav mig hopp! Har suttit varje dag med en skam och känner att jag bara kämpar och kämpar med räkningarna eftersom bolånet blivit dyrare och allt bara faller känns det som. Men du visar att det går och man får göra det lilla man kan till en början.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp