Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min väg till skuldfrihet

Jag tyckte ditt skoj var roligt och kunde relatera :) så länge man har pengar på kontot så kan man unna sig tanken att slösa. Sen jag började buffertspara så förstår jag varför rika människor är rika. Ju mer man har desto mindre vill man slösa. Är otroligt snål med sparpengarna men pengarna på lönekontot är mer, jaja det kommer nya nästa månad :D
Hur långt har du kommit i bufferten? Har du något mål? Jag har ca 40tkr nu i totalt spar, varav ca 12.000 ligger på rent buffertkonto, det andra är lite olika spar, typ körkort till barn, resespar osv. Jag tänker att mitt mål är att ha 100.000 i buffert. Det är ett högt mål, och det är långt bort men inte orimligt, låt säga om 10 år. Det skulle kännas så sjukt tryggt. Sen har jag Avanza och det är väl där jag kommer lägga mitt krut sen när jag kan… Nu blir det fjuttspar på avanza med 100kr/mån. Haha synd att jag sparat så få hundralappar där: såg att en av mina fonder där hade stigit med 37% sen start. Tänk om beloppet varit 370000 istället för 370kr…

Hur långt har du kommit i bufferten? Har du något mål? Jag har ca 40tkr nu i totalt spar, varav ca 12.000 ligger på rent buffertkonto, det andra är lite olika spar, typ körkort till barn, resespar osv. Jag tänker att mitt mål är att ha 100.000 i buffert. Det är ett högt mål, och det är långt bort men inte orimligt, låt säga om 10 år. Det skulle kännas så sjukt tryggt. Sen har jag Avanza och det är väl där jag kommer lägga mitt krut sen när jag kan… Nu blir det fjuttspar på avanza med 100kr/mån. Haha synd att jag sparat så få hundralappar där: såg att en av mina fonder där hade stigit med 37% sen start. Tänk om beloppet varit 370000 istället för 370kr…
Jag hade 100000 i höstas och lade det på byte av panel och tak på garaget samt att livet blev lite dyrare. Nu är jag uppe i 44000, men då sålde jag av mina avanzafonder på 25000 som låg på +, resonerade som så att det kändes tryggare att ha dessa på buffertsparandet i dessa tider (har hellre tjänat lite och har pengar tillgängligt om kostnaderna stiger ännu mer). Mitt mål är att sova gott om natten:) jobbar så mycket jag bara kan och varende sparade krona är värd varenda timme som man sliter.
Har läst din tråd men kommer i skrivande stund inte ihåg hur du blev skuldsatt, för mig var det spel men har varit spelfri i över två år nu. Är så mycket lättare att ha kontroll över ekonomin nu, även om det många gånger är kämpigt:)

Senast ändrad:
Likväl som man tänker på att skapa sig en buffert så är det viktigt att även ha en kostnadsbudget och särskilt på de saker som kostar en slant, så att man inte tycker att man är rikare än man är. Jag har i alla år skrivit listor och gör så även nu, på det som jag behöver, en lista med måste och en lista med "nice to have", jag skriver också vad jag tror att varje sak kommer att kosta. Exempelvis vet jag redan nu att mina varmfordrade kängor inte håller en säsong till, så de åker upp på "måstelistan" och har man lite tur så kanske det går att hitta några med riktigt bra kvalité på rea efter att säsongen är slut. Detsamma gäller min TV (har bara en) den har fungerat i så många år så det nästan är för bra, så jag har satt upp den på måstelistan, men jag köper ingen ny förrän den är trasig. På så sätt har jag, genom att summera listorna, en någorlunda koll vad som behövs inom det närmsta året. Blir också mer kontrollerat och genomtänkt konsumerande.

Jag hade 100000 i höstas och lade det på byte av panel och tak på garaget samt att livet blev lite dyrare. Nu är jag uppe i 44000, men då sålde jag av mina avanzafonder på 25000 som låg på +, resonerade som så att det kändes tryggare att ha dessa på buffertsparandet i dessa tider (har hellre tjänat lite och har pengar tillgängligt om kostnaderna stiger ännu mer). Mitt mål är att sova gott om natten:) jobbar så mycket jag bara kan och varende sparade krona är värd varenda timme som man sliter.
Har läst din tråd men kommer i skrivande stund inte ihåg hur du blev skuldsatt, för mig var det spel men har varit spelfri i över två år nu. Är så mycket lättare att ha kontroll över ekonomin nu, även om det många gånger är kämpigt:)
Otroligt bra jobbat! Verkar så kämpigt med spelberoende, två år utan: en stor fet eloge till dig!
Jag har mest levt över mina tillgångar pga lusta. Glömt bort att jag inte har råd. Har gått så himla mycket i perioder, kanske är jag mano eller bara har en osund relation till pengar från början. Så har jag väl inte mått sådär jättebra i perioder, och satt mig själv långt bak på prio, vilket lett till dåliga snabba beslut. Men nu ändring! Lång väg men också rolig, någonstans. Idag läste jag i något ekonomiforum om någon som ville ha hjälp att planera sin VÄLDIGT goda ekonomi. Man kan ju bli sur och avundsjuk men jag blir mer ”WOW, sådär kan också en privatekonomi se ut”. Typ såhär var det: (obs: TVÅ pers)
Boende 12000
Spar till barnen 2000
Renoveringar & resor 10000
Spar buffert 5000
Investeringar aktier 10000
Bilar 10000
Mat 9000
Osv osv. Men bara tanken att ha flera tusen i investeringar att lägga, sån himla drivkraft att ha det så. Jag behöver inte alls ha de där beloppen men att kunna fördela sådär utan att göra avkall, det inspirerar mig!

Likväl som man tänker på att skapa sig en buffert så är det viktigt att även ha en kostnadsbudget och särskilt på de saker som kostar en slant, så att man inte tycker att man är rikare än man är. Jag har i alla år skrivit listor och gör så även nu, på det som jag behöver, en lista med måste och en lista med "nice to have", jag skriver också vad jag tror att varje sak kommer att kosta. Exempelvis vet jag redan nu att mina varmfordrade kängor inte håller en säsong till, så de åker upp på "måstelistan" och har man lite tur så kanske det går att hitta några med riktigt bra kvalité på rea efter att säsongen är slut. Detsamma gäller min TV (har bara en) den har fungerat i så många år så det nästan är för bra, så jag har satt upp den på måstelistan, men jag köper ingen ny förrän den är trasig. På så sätt har jag, genom att summera listorna, en någorlunda koll vad som behövs inom det närmsta året. Blir också mer kontrollerat och genomtänkt konsumerande.
Tack! Detta är så bra råd! Det är nog precis dit jag vill komma. Så att inget går förbi och kommer plötsligt. Det är en superbra strategi och minskar också känslan av slös. Har jag lagt skor på behovslista så behöver jag ju inte känna mig som en kass slösare när jag köper dem. Plus att jag kan ha mitt slösarkonto så jag KAN köpa något ”onödigt” ibland, pga kul att slippa kontroll IBLAND. Ska inventera och se mina behov det närmsta året. Återkommer med lista här så jag kan följa upp! Tack igen!

Mina/mitt barns behov 2023:

Jag:
Nya träningskläder för sommar och höst (inte skor) totalt 1500kr
Bikini 300kr
Mascara 100kr
Lång snygg höst/allväderskappa 1500kr

barnet:
Badkläder
Beroende på hur mkt hen växer: andra kläder :facejoy:
Fotbollsskor

hemmet/renoveringar:
Vit elementfärg
Falu rödfärg (finns redan peng till)
Ev tvättmaskin
Vattenprov

övrigt: nadayada

Mina/mitt barns behov 2023:

Jag:
Nya träningskläder för sommar och höst (inte skor) totalt 1500kr
Bikini 300kr
Mascara 100kr
Lång snygg höst/allväderskappa 1500kr

barnet:
Badkläder
Beroende på hur mkt hen växer: andra kläder :facejoy:
Fotbollsskor

hemmet/renoveringar:
Vit elementfärg
Falu rödfärg (finns redan peng till)
Ev tvättmaskin
Vattenprov

övrigt: nadayada
Den där kappan kan du få billigare, kolla på Tradera.

Gud vad tiden står stilla när allt man vill, är att bli skuldfri. Känns som hundra år innan något händer ju. Jag måste sitta ner i båten men ibland är det svårt. Funderar på att skriva en barnbok om dagen och skicka in och hoppas någon blir en bestseller :p

Gud vad tiden står stilla när allt man vill, är att bli skuldfri. Känns som hundra år innan något händer ju. Jag måste sitta ner i båten men ibland är det svårt. Funderar på att skriva en barnbok om dagen och skicka in och hoppas någon blir en bestseller :p
Känner såååå igen det! Tiden går sakta.
Håller tummarna att det blir en bestseller!

Vissa dagar står fan still, medans andra säger poff och så har de gått en vecka. Sjukt vilken skillnad de kan vara ibland. :facejoy:
Men varje dag är en dag framåt, även om den känns segare än de andra.
Jag har en bok där jag skriver en rad om dagen, stort som smått. Bara några få ord, något bra / mindre bra. :) Då får man ändå en tillbaka blick på att dagarna går och att man får någonting gjort! :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp