Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min väg till skuldfrihet

Det var bra att du betalade 4000kr kanske det är därför lånet sänker ner lite bättre.

Du har en ränta på 10%.
Låt säga ditt lån är 350.000kr
Månadskostnaden är fast: 6000kr.
10% av 350.000= 3500kr. Det är räntan som du betalar.
Månadskostnaden är 6000kr minus räntan 3500kr då blir det 2500kr till amortering vilket är helt okej i ditt fall.
Så lånet blir 350.000-2500kr(amortering)= 347.500kr kvar som lån, alltså inte 350.000-6000kr som du betalade. Räntan är kvar.

Vad blir den nya ränta kostnaden nästa kommande månad då?
Det är fortfarande 10% av Lånet som är kvar, dvs 10% av 347.500= 3457kr är den nya räntan. Det betyder du kommer amortera lite mer nästa kommande månaden och ränta kostnaden blir lite lägre men fortfarande 10%.

Sååå. Om lånet är 347.500kr och du amortera alltså betala extra 47.500kr tex. Lånet blir 300.000kr eller hur? Och räntan då? Jo 10% av 300.000kr= 3000kr är den nya räntan.

Du kan då betala lägre månadskostnad eller samma belopp 6000kr men då amorterar du mkt mer än du gjorde innan och då börjar lånet sänka ner samt ränta kostnaden.

För att sammanfatta: räntan är alltid (i dagsläget) 10% av det totala lånet som är kvar. Du kan logga in på dina sidor och följa utvecklingen så du förstår bättre.
Blir räntan lägre, förhoppningsvis efter sommaren, då kommer det kännas ännu bättre.
Alltså tusen tusen tack för förklaringen! Så himla snällt att du tog dig tid, och jag FÖRSTÅR! Ett ljus som tändes. Nu ska jag smida planer!

Alltså tusen tusen tack för förklaringen! Så himla snällt att du tog dig tid, och jag FÖRSTÅR! Ett ljus som tändes. Nu ska jag smida planer!

Men de var inte exakta siffror så du vet. Jag har bara försökt förklara att det är bättre att man amorterar mer när man kan.
Du måste veta först om du har annuitetslån eller rak amortering samt löptid (hur många år).
Kan rekommendera dig att du tittar noga på mina sidor eller ring dem så de ger dig exakta siffror när det gäller årsränta tex mm. Tips på hur du kan sänka ner månadskostnaden samt räntan mm. Du får raka tydliga svar.

Räntan som du betalar nu verkar vara:
326 560kr X 0.1 (10%) = 32.656/12= 2721kr

Men grundprincipen är det samma: du amorterar mer så att lånet blir billigare.
Lycka till.

Senast ändrad:
Sedan vore kanske bra att påminna Nordax om att det är inte amortering och inte extra månadsbetalning. Bara för att vara på den säkra sidan.

Ja jag tänkte i december säger jag hejdå på riktigt till Rocker och Everyday då ska de vara borta för alltid. Och har sagt upp Brixo de finns inte mer, och de ska nu avslutas för alltid.
Ska också ringa och säga upp alla kabelkanaler dottern tittar ändå bara på Netflix och den betalar hon själv och jag lyssnar bara på Spotify så den betalar vi hela familjen för familjeabonnemang.
Då skulle jag spara ett par hundra i månaden. Och sedan har jag sagt upp en onödig försäkring.
Superbra! Jag tror liksom att halva grejen är att också se över sina utgifter UTÖVER lånen. Abonnemang man inte utnyttjar, försäkringar (som faktiskt går att förhandla om), matkostnader osv. Jag läste boken ”Jag lämnar ekorrhjulet” som jag tyckte var så inspirerande! Haha, är inte direkt i samma läge som boken författare; hon har det rätt fett från grunden, samt en man med hög lön, men hon ser över exakt alla sina utgifter hemma och det finns en massa bra tips att hämta där! Måste nog läsa om den snart för att få lite pepp.

Superbra! Jag tror liksom att halva grejen är att också se över sina utgifter UTÖVER lånen. Abonnemang man inte utnyttjar, försäkringar (som faktiskt går att förhandla om), matkostnader osv. Jag läste boken ”Jag lämnar ekorrhjulet” som jag tyckte var så inspirerande! Haha, är inte direkt i samma läge som boken författare; hon har det rätt fett från grunden, samt en man med hög lön, men hon ser över exakt alla sina utgifter hemma och det finns en massa bra tips att hämta där! Måste nog läsa om den snart för att få lite pepp.
Jo så är det. Mina försäkringar har jag enormt bra koll på men kanske någon mer man kan kolla upp. Abonnemang de har jag redan sett över i vintras. Dessutom har vi inte någon bil, och där sparar man mycket och behöver man bil ? Inte vi i alla fall. Vi handlar rätt mycket på lidl och jämför. Så där har vi kommit ner i matkostnad. Sedan matlådor där sparar man grymt mycket pengar, göra eget bröd och baka där sparar man också. Gjorde egna våfflor i helgen hade alla saker hemma och de blev supergoda istället för dyr våffelmix.
Jo det finns att se över

Jo så är det. Mina försäkringar har jag enormt bra koll på men kanske någon mer man kan kolla upp. Abonnemang de har jag redan sett över i vintras. Dessutom har vi inte någon bil, och där sparar man mycket och behöver man bil ? Inte vi i alla fall. Vi handlar rätt mycket på lidl och jämför. Så där har vi kommit ner i matkostnad. Sedan matlådor där sparar man grymt mycket pengar, göra eget bröd och baka där sparar man också. Gjorde egna våfflor i helgen hade alla saker hemma och de blev supergoda istället för dyr våffelmix.
Jo det finns att se över
Det verkar som du kommit bra mycket längre än mig redan ^^. Jag har börjat rodda men är långt ifrån klar… Men har blivit väldigt duktig på att ta hand om mat. Förut hade vi såååå mycket matsvinn, nu går det mesta åt, det känns skönt, både för ekonomin och klimatet. Jag försöker greja lite då och då när jag har tid, det är skönt. Det får ta lite tid. Allt är åt det bättre hållet iaf!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp