Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min väg till skuldfrihet

Tack för ditt svar!
Jag har också en annan tjänstepension som ligger på ca 200tkr. Samlar jag in hos Nordea då kommer jag t.o.m. spara också så tänker redan nu att öppna ett sparkonto i samband med pensions flytt så vi hoppas att det kan locka dem. Håller tummarna och vi kan uppdatera varandra. Som sagt jag ska avvakta till slutet av juni.
Hörs.
Tack för dina fina och värmande ord och jättebra strategi kring Nordea och önskar dig lycka till och se till att de inte tar en UC förrän de kan ge indikationer på att de kan hjälpa dig. Du kan ta med en egen UC till dem och visa hur du tänker och hur du jobbat undan dina lån och så får vi hoppas att det går bra, önskar dig all lycka till

Det enda jag behöver hålla i huvudet är att aldrig mera ta ett lån. Aldrig. Mer.
Ta. Ett. Lån. Och ALDRIG är ju att ta i, det kommer ju finnas en framtid där mina förutsättningar för att få ett lån med snäll ränta på vanlig bank faktiskt kommer, men ett lån ska aldrig någonsin mera vara en snabb men dyr lösning, det ska vara en tillgång och räntan ska såklart vara lägre än räntorna jag dras med nu.
Jag har en del sparkapital. Ungefär 35.000 alles. Jag tänker inte betala av skulder med dem, det är FÖR panikartat att inte ha något skydd om något allvarligt händer. Då kanske jag hamnar i situationer när jag ser som ända utväg att ta ett nytt lån och jag har inte råd att riskera det, det är kört då…

Men hörrni! Jag behöver er. Jag vill hitta en VANLIG bank som jag kan satsa på. En bank som jag kan flytta mina sparpengar till och få lite ränta på (det är ju faktiskt gynnsamt att spara nu), och liksom kunna visa att jag är en relativt hyfsad kund, för att om ett år eller två, när alla ff:s är borta och jag kan visa att jag verkligen betalar varje månad på mina skulder, kunna ta ett vanligt lån med rimlig ränta som inte äter upp mig levande. Jag har Nordea nu och har hört att de är ”snälla”, men det skulle vara härligt med en nystart, även med sin bank. Har ni något förslag på en snäll vanlig bank som känns lite trevlig?
Nordea är vi flera som tagit kontakt med, och du har inte någon tjänstepension som du kan flytta till Nordea och locka dem med ? I så fall boka ett möte med någon kontaktperson på Nordea eller din bank och säg att du önskar kolla över ditt pensionssparande och önskar flytta pension och se över sparande och möjlighet att samla dina lån och gör en budget där du kan visa hur mycket du skulle kunna spara med deras hjälp. Du kan alltid kolla detta. Och göra ett försök men boka ett möte med dem fysiskt är nog det bästa.

Ska man göra en förändring PÅ RIKTIGT så är det nog bra att rannsaka sig själv lite. Hur hamnade jag här? Varför? Och vad krävs i framtiden för att jag inte ska hamna i samma situation igen?

Så här kommer den: min story!
Jag ser mig själv som en som skiter i normer totalt, har alltid gått min egen väg, politiskt gick jag en helt annan väg än mina föräldrar, jag tycker att jag har haft förmågan att ”tänka själv” och inte bara svälja saker med hull och hår. Det här är en sida jag är väldigt stolt över och alltid vill behålla. Men tyvärr tyvärr tyvärr så finns den där osäkra sidan ändå. Den som gjorde att jag bara kände att vi måste åka på dyra semestrar leva flott (inte på STUREPLAN, jag är ingen brat :facejoy:) men jag har liksom ätit på härliga restauranger och druckit chablis. På lånade pengar. Ni hör ju, så dumt. En flykt från en tung vardag liksom. Utöver det har jag hamnat lite snett rent personligt. Har inte lyssnat på mig själv utan gjort typ allt för att alla andra ska må bra.Och man kan begå ett sånt brott på sig själv väldigt länge, men tillslut kommer stenen i rullning och man kan inte längre göra avkall på sig själv. Och där är jag nu. Det är dags att se sanningen i vitögat: jag har viss flyktproblematik och har åsidosatt mig själv. Det här är inget som går bort i en handvändning,men jag måste försöka hitta en handlingsplan som gör att jag i framtiden ser varningstecken i tid, och dessutom står så pass stabilt på eget bevåg, att det helt enkelt inte är värt det. Det här betyder att jag inte bara måste arbeta med att få ner räkningarna, utan också börja prioritera mig själv och mina behov. SKITLÄSKIGT!

Ska man göra en förändring PÅ RIKTIGT så är det nog bra att rannsaka sig själv lite. Hur hamnade jag här? Varför? Och vad krävs i framtiden för att jag inte ska hamna i samma situation igen?

Jag ser mig själv som en som skiter i normer totalt, har alltid gått min egen väg, politiskt gick jag en helt annan väg än mina föräldrar, jag tycker att jag har haft förmågan att ”tänka själv” och inte bara svälja saker med hull och hår. Det här är en sida jag är väldigt stolt över och alltid vill behålla. Men tyvärr tyvärr tyvärr så finns den där osäkra sidan ändå. Den som gjorde att jag bara kände att vi måste åka på dyra semestrar leva flott (inte på STUREPLAN, jag är ingen brat :facejoy:) men jag har liksom ätit på härliga restauranger och druckit chablis. På lånade pengar. Ni hör ju, så dumt. En flykt från en tung vardag liksom. Utöver det har jag hamnat lite snett rent personligt. Har inte lyssnat på mig själv utan gjort typ allt för att alla andra ska må bra.Och man kan begå ett sånt brott på sig själv väldigt länge, men tillslut kommer stenen i rullning och man kan inte längre göra avkall på sig själv. Och där är jag nu. Det är dags att se sanningen i vitögat: jag har viss flyktproblematik och har åsidosatt mig själv. Det här är inget som går bort i en handvändning,men jag måste försöka hitta en handlingsplan som gör att jag i framtiden ser varningstecken i tid, och dessutom står så pass stabilt på eget bevåg, att det helt enkelt inte är värt det. Det här betyder att jag inte bara måste arbeta med att få ner räkningarna, utan också börja prioritera mig själv och mina behov. SKITLÄSKIGT!
Jättebra att du kommit till insikt själv och du kan göra mycket. Prata med någon samtalsterapi om du känner att du har det behovet och om det kan hjälpa. Du har kommit långt genom att erkänna detta för dig själv. Men glöm inte att leva och sätt upp delmål, jättebra att ha ett slutmål men för att nå dit måste vi ha delmål och det är viktigt för då känns det inte lika jobbigt och att prioritera sig själv mitt i allt detta är viktigt, så försök att hitta något som gör att du mår bra och sedan gör en budget och se om du kan spara lite varje månad så blir det lättare att betala lite på lånen jag brukar tänka när ett lån försvinner hälften lägga lån hälften spara.

Sen skuldbelägg dig inte för det du gjort det är gjort men du har kommit långt genom att inse att du kan göra saker bättre och att du vill ta tag i din situation. Det är ett stort steg bara det. Och jag var själv i denna situation för ett par månader sedan och har dagar då det är jobbigt men försöker ta en vecka i taget, det är vad jag klarar nu i nuläget, ta små steg i rätt riktning är alltid bra.

Sen skuldbelägg dig inte för det du gjort det är gjort men du har kommit långt genom att inse att du kan göra saker bättre och att du vill ta tag i din situation. Det är ett stort steg bara det. Och jag var själv i denna situation för ett par månader sedan och har dagar då det är jobbigt men försöker ta en vecka i taget, det är vad jag klarar nu i nuläget, ta små steg i rätt riktning är alltid bra.
Tack Cecilia för dina ord, det värmer <3

Jättebra att du kommit till insikt själv och du kan göra mycket. Prata med någon samtalsterapi om du känner att du har det behovet och om det kan hjälpa. Du har kommit långt genom att erkänna detta för dig själv. Men glöm inte att leva och sätt upp delmål, jättebra att ha ett slutmål men för att nå dit måste vi ha delmål och det är viktigt för då känns det inte lika jobbigt och att prioritera sig själv mitt i allt detta är viktigt, så försök att hitta något som gör att du mår bra och sedan gör en budget och se om du kan spara lite varje månad så blir det lättare att betala lite på lånen jag brukar tänka när ett lån försvinner hälften lägga lån hälften spara.
Jag ska nog rita ”snöbollar” idag för snöbollseffekten! Ska kolla om jag hittar något fint block… det blir bra för att ha överblick av delmålen! Har du tips på någon belöning? Helst vill jag att den ska vara gratis, för att se värdet av annat än pengar! Kanske att unna mig en kopp kaffe på en brygga med en bok? Alltså en timmes egentid i naturen är ju något jag gör för mig själv. Men tar gärna emot tips!

Jag ska nog rita ”snöbollar” idag för snöbollseffekten! Ska kolla om jag hittar något fint block… det blir bra för att ha överblick av delmålen! Har du tips på någon belöning? Helst vill jag att den ska vara gratis, för att se värdet av annat än pengar! Kanske att unna mig en kopp kaffe på en brygga med en bok? Alltså en timmes egentid i naturen är ju något jag gör för mig själv. Men tar gärna emot tips!
Jättebra att sätta sig på en brygga med en kopp kaffe ta med en bok, gå en promenad i naturen, jag brukar ibland ta promenad själv och det är gratis. Egen tid i naturen är gratis. När det blir vår så är en filt, med bok och lite fika som picknick mysigt ute i naturen

Idag känner jag av hyreshöjningen. Usch. Den bränns! Men nu är hyra och el betald för månaden iaf, avklarade ännu en gång! Mina lån dras i början av nästa vecka. Jag gillar egentligen inte autogiro, vill hellre betala in själv, pga känslan av kontroll och att jag vill betala in ALLT så fort lönen sitter på kontot.
Solen lyser idag, och jag tror jag måste peppa mig själv i strålarna så nu ska jag måla upp lite delmål framför mig, och fundera på känslan av att de avklaras.
Delmål 1: stanna här i forumet. Det är ju inget slutdatum på det, men varje gång jag loggar in fyller jag det delmålet. Det känns superviktigt, för att påminna mig om var jag är på väg!
Delmål 2: rensa hemma. Och vad har det med ekonomin att göra? Så himla mycket! Dels rent ekonomiskt pga då kan jag sälja grejer som inbringar pengar, men framför allt MENTALT. Jag vantrivs så fruktansvärt här och behöver verkligen en hemmiljö att må bra i, för att orka kämpa med resten av livet.
Delmål 3: Bli av med Klarna. För när den är klar börjar det ”riktiga” arbetet med att starta snöbollen. Har ca 14000 som ligger där nu och den äter upp mkt av de pengar jag skulle kunna skjutsa in i andra lån.
Delmål 4: Blir av med två av mina 9 FF:s i UC (detta sker i maj)
Delmål 5: börja träna igen. Den mentala biten/hälsan går hand i hand med ekonomin - för att orka fortsätta hålla fokus.
Delmål 6: bli av med lilla lånet på 8500 på Santander.
Delmål 7: bli av med 50000-kronorslånet på Santander
Delmål 8: Bli av med Medmera-lånet på ca 82000 kr.
Delmål 9: komma under 300.000 på det gigantiska Nordax-lånet.
delmål 10: komma under 200.000 på det gigantiska Nordax-lånet
Delmål 11: betala av billånet (med ok ränta på 6%)
Delmål 12: komma under 100.000 på det gigantiska Nordax-lånet
Delmål 13: betala av de sista 100.000 belånade kronorna och därefter ba kliva ut som en fri människa med BRA ekonomi.
HÅLL UT OCH HÅLL FOKUS!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp