Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min väg till skuldfrihet

Fortsätter du så här så är allt betalt inom 5 år (grov överslagsräkning)
Ja så är det ju faktiskt. Tyvärr kan det bli så att det ändras, jag vill så hiskeligt gärna byta yrkesbana och då blir det plugg ett tag. Så nu kör jag stenhårt tills jag kommer på en lösning hur jag ska ha råd med både skulder och plugg! (Vilken leder till högre lön i slutänden, men vägen dit måste ju bära också)… Men så länge jag håller denna takten känns det hoppfullt. Längtar efter att nå under 500.000. Det är ändå en halv miljon!

Jättebra kämpat! Fortsätt så. Varje steg, varje månad kommer du närmare skuldfriheten. Jag har nästan dubbelt så mycket i lån men gläds, som du, för varje krona man amorterar.
Tack <3Ja vi ska klara det!!! Och antalet kronor är ju bara att försöka inte stirra sig blind på. Man får le och vinka liksom. Bara köra på. Tid är bara tid. Försöker jag intala mig, det fungerar ibland…

fortsätt kämpa Doodles och tack för pepp!

Sitter här och drömmer om återbäringen. Ska bli så skönt att minska Klarna-skulden. Lite av pengarna ska jag dock spara till sommarnöjen, man måste leva lite också, för att orka.
Förutom dreggel över kommande insättning på kontot har jag gjort listor. Jag älskar listor och stirrar mig gärna blind på dem. Har lekt med siffrorna och gjort olika kalkyler på hur snabbt lånen minskar per år om jag betalar 0, 1000, 2000, 3000 eller 4000kr per månad extra utöver det jag MÅSTE betala på lånen enligt avbetalningsplanerna. 4000kr är lite drömscenario och inget som kommer att hålla i längden men herrejestas vad snabbt lånen kommer minska om jag skulle lyckas med det. 2000kr extra är rimligare. 1000kr extra är helt okej. Mina ekonomiska förutsättningar kommer på ett eller annat sätt ändras framöver så jag försöker tänka att varje krona extra är super, men det allra viktigaste är att hålla de faktiska planerna och inte trilla dit på NYA lån. Enligt plan är okej, allt över planen är suveränt.

Jag har en liten dröm jag när vid min barm men som jag inte har någon lösning på hur den kan förverkligas ännu. Det är att skola om mig. Men det tar tre år och omställningsstöd skulle funka men handläggningstiden är helt sinnes för att få det och man kan få avslag eller inget beslut alls och då står man där med byxorna nere så jag vågar inte lita på det. Försöker komma på andra lösningar men det bara skär sig någonstans och ja, mina skulder sätter helt enkelt många käppar i självförverklingshjulet. Men kommer jag på en lösning så kommer jobbet i sig ge mig en rejäl påökning och förstärkning i kassan redan innan jag är färdigskolad, låt säga två år in i utbildningen. Dessutom tror jag att jag är som klippt och skuren för jobbet verkligen och utbildningen skulle vara så rolig! Fattar inte varför jag inte tänkt på det som ett alternativ tidigare. (Det är sjuksyrra jag tänker på).

Ja, såna tankar upptar mycket av min tid.

För att jag ska kunna betala allt och inte gå under måste jag totalt få ut 32000 efter skatt, vilket jag har idag (och ibland lite mer). Skulle jag börja studera har jag ändå 7000kr efter skatt kvar i sidoinkomst, så då saknas ”bara” 25000 efter skatt som jag måste få in på något sätt. Ja ni hör ju, det är inget jag bara kan knäcka på rak arm. Skulle jag få omställningsstöd skulle det vara löst mer än ett år, men får jag inte det… Och ska jag vara tjänstledig från jobbet måste jag söka det långt innan jag får eventuellt omställningsstöd beviljat vilket gör det hela till ett moment 22.

Jag har en fast tjänst men skulle aldrig orka jobba heltid och plugga heltid samtidigt. Deltid skulle funka men då minskar inkomsterna… Eller ett jobb som är så cool att man kan plugga på arbetstid? Eller en hyra på 2000 kr, haha… 25000 kr är 12 nattpass i månaden. Det funkar inte. Ja, det känns lite mörkt faktiskt. Annars får jag helt enkelt jobba tre hundår till, betala av de mesta av skulderna och SEN börja plugga. Men jag är inte så ung att det känns som ett alternativ heller. Mina tankar gör loopar, det kommer inga svar. Hoppas semestern ger mig lösningar, min hjärna känns för tumlad och tömd just nu.

Och nu tänkte jag ett varv till. Kanske jag kan gå mellanvägen. Vänta ett år med att börja plugga, försöka jobba så mycket jag mäktar med, betala av så mycket jag kan och jobba stenhårt på att minska mina skulder. Då kanske omställningsstödet dessutom börjat fungera! Vill alltid att allt ska gå så fort men bättre hållbart och långsiktigt som fungerar. Har jag en plan så är det en trygghet i sig och hinner jag jobba som syrra i 21 eller 22 år kanske inte spelar så stor roll på det stora hela…

Har bestämt mig för att göra något litet för ekonomin varje dag. Kan vara vad som helst. Men idag gjorde jag något stort: ringde och avslutade de två sista krediterna som stått oanvända/outnyttjade i flera år men som ändå smutsar ner i UC:n. Fick vänta 54 minuter för att komma fram till Ikano men det var det värt, så här i efterhand.
Det tänker jag ofta på: hur det måste kännas att öppna en ren UC. Eller liksom en fin normal UC som inte väcker uppmärksamhet. Den dagen ser jag fram emot!

men den nya versionen av minuc som kom idag stör mig jättemycket. Tyckte den förra upplysningen var mycket mer överskådlig på något vis. Men är det ens samma uc som företagen ser eller har de en annan version?

Skatten kom in en dag tidigare än beräknat så nu är Klarna borta, gone, away. 0 kronor kvar. Är så jäkla lycklig. Min första kredit, med den högsta räntan, är släckt och nu har jag ”bara” fem lån kvar att knäcka.
HURRA!

Skatten kom in en dag tidigare än beräknat så nu är Klarna borta, gone, away. 0 kronor kvar. Är så jäkla lycklig. Min första kredit, med den högsta räntan, är släckt och nu har jag ”bara” fem lån kvar att knäcka.
HURRA!
Fantastiskt! Johooo!

Fantastiskt! Johooo!
Taaaaaaack! En skuldbörda mindre att bära! Every little penny…

tänkte först jämka men det ÄR skönt att ba få in en klumpsumma årligen även om jag fattar att jag kan tjäna en del räntepengar på att jämka. Är så rädd att råka jämka för mycket också eller att jag ska använda småsummor på att spendera istället så jag tänker gladeligen invänta denna skatt varje år!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp