Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min plan framåt

Dock skulle det ta 5-10 år om jag kommer till löneutmätning, vilket är inte omöjligt om jag måste släppa bilen o skulle inte få en betalplan som jag klarar av

Senast ändrad:
Jag tror inte sanering är rätt väg att gå för dig. Jag har för mig att en av kriterierna för sanering är att ekonomin inte ska "gå att fixa över överskådlig tid", och "överskådlig tid" betyder fem till tio år eller så. Ibland låter det på det här forumet som att skuldsanering är lätt att få, men det tror jag inte att det är. I mitt fall så var min första instinkt att kolla på sanering, och jag lämnade faktiskt in en ansökan och fick ett samtal med KFM. Men jag kunde dra tillbaka min ansökan innan den registrerades någonstans eftersom det i mitt fall verkade som om jag kunde fixa min ekonomi över tid. Och det lyckades jag med, och jag är nu glad att jag inte gick den vägen. Det var väldigt jobbigt, och väldigt magert leverne, men den känns jävligt bra just nu måste jag säga.

I ditt fall tror jag också det kommer att gå. Det kommer att bli jobbigt, men det är det alltid. Om du har disciplin kan du göra det här. Du verkar ha en bra plan.
Det är faktiskt 12-15 år som räknas som överskådlig tid.

Det är faktiskt 12-15 år som räknas som överskådlig tid.
Det är väl också inviduellt och beroende på ålder osv?
När jag lyfte det i min initiala kontakt med skuldrådgivaren sa han iallafall inget om det inte ens är lönt att tänka tanken.
Men får se vad han har för rekomendationer när vi ses om någon vecka eller två.

Däremot är det svårt att sia hur lång tid det faktiskt skulle ta om jag hamnar hos KFM med löneutmätning. Av beloppet man skulle dra skulle kapitalskulden vara betald på 5-6 år men alla räntor, är det skäligt att räkna på 10 år totalt, eller mer? Sist tog det 8 år på en skuld på 200-300 000 kr och man drog runt 8000 i månaden (om jag minns rätt).

Senast ändrad:
Det är väl också inviduellt och beroende på ålder osv?
När jag lyfte det i min initiala kontakt med skuldrådgivaren sa han iallafall inget om det inte ens är lönt att tänka tanken.
Men får se vad han har för rekomendationer när vi ses om någon vecka eller två.

Däremot är det svårt att sia hur lång tid det faktiskt skulle ta om jag hamnar hos KFM med löneutmätning. Av beloppet man skulle dra skulle kapitalskulden vara betald på 5-6 år men alla räntor, är det skäligt att räkna på 10 år totalt, eller mer? Sist tog det 8 år på en skuld på 200-300 000 kr och man drog runt 8000 i månaden (om jag minns rätt).
Ser nu att KFM själv skriver "Hur lång den perioden är varierar, men det kan handla om allt från sju till femton år beroende på personens situation". Så ålder har säkert betydelse. MEn sen är det ju så mkt annat som oxå spelar in. Du kan vara kval insolvent men ändå få avslag pga skäligheten

Japp, jag tror kan kan få inledande möjligtvis baserat på skuldernas nivå och uppkomst men är nog på gränsfall att beviljas.

Tagit tipset att skriva ner allt på excel och inger lite hopp även om det kommer vara jävligt knapert (fortfarande inte utrymme för matbudget utan kommer mer eller mindre stå stampa med inbetalningen på mitt Coop kort och äta för samma summa som betalas in).
Jätte tufft år 1 för bli bättre under år 2 och 3. Vill inte be om lån från familjen pga skam och dålig relation.

Å andra sidan, jag har väl inget att förlora på att ansöka men som sagt ska ta det med min rådgivare och gå genom honom. Noteringen/pricken försvinner väl om jag nekas sanering efter inledande?

Liten uppdatering:

Sänkt bredbandet till lägsta pris (ca 300kr besparing i månaden och får "klara" mig på 100 Mbit istället för 1Gbit)
Sagt upp hemlarmet från Sector (399kr besparing i månaden) bor relativt skyddat med innegård och porttelefon men kommer sakna tryggheten med ett övervakat larm, med 3 månader uppsägningstid.

Pratat med Ikano Bank, kan från februari söka sänkt amortering i 6 månader så kostnaden skulle uppskattningsvis gå från 6500 till 4500-4600kr sedan söka det igen efter 2 fulla inbetalningar.
Pratat med Volvo, sluträkning landar nog på nämre 90 000kr med övermil, kan få betalplan hos Gothia men kan inte svara på hur mycket och Gothia (inte ringt) lär inte kunna ge något direkt svar innan fodran kommer dit, kommer troligtvis behålla bilen tills nästa år med nedan åtgärder.
Det kommer nog göra stor skillnad, tillsammans med sänkt amortering på Coop som verkar gå hur länge man vill?
Använda Collector betalfritt 2 månader och få loss 7500kr (för betala bort Klarna)

Går back i så fall 2500kr (med en beräknad hyreshöjning på 300kr) istället för 4500kr, mindre om jag skulle jämka (ca -800kr) men känns bättre att få en skatteåterbäring och kunna betala av mer på en gång (?)
Vet inte heller hur mycket mer jag skulle få med jämkning, beräknat 1500kr men vet inte om det är i överkant eller underkant. (Räknat på vad jag brukar få tillbaka /12)

Inte heller räknat med hur mycket löneökning kan tänkas få i år, men man kan hoppas på 2%, drygt 800kr. Skulle följa ett mönster på de senaste åren.

Dividerar fram o tillbaka i Excel. Fortfarande ingen post för matbudget så måste klara mig på drygt 2000kr i månaden med hjälp av Coop kreditkort, ingen lösning men vad ska man göra.
Tragla på så här i 2.5 år tills leasingen på bilen löpt ut för köpa en billigare bil år 4. Blir nog också hemsemester de nästa åren och får hoppa att hälsa på familjen på andra sidan landet.

Psyket mår lite bättre för tillfället. Skam och oro kommer smygande hela tiden.

Senast ändrad:
Jag tror inte sanering är rätt väg att gå för dig. Jag har för mig att en av kriterierna för sanering är att ekonomin inte ska "gå att fixa över överskådlig tid", och "överskådlig tid" betyder fem till tio år eller så. Ibland låter det på det här forumet som att skuldsanering är lätt att få, men det tror jag inte att det är. I mitt fall så var min första instinkt att kolla på sanering, och jag lämnade faktiskt in en ansökan och fick ett samtal med KFM. Men jag kunde dra tillbaka min ansökan innan den registrerades någonstans eftersom det i mitt fall verkade som om jag kunde fixa min ekonomi över tid. Och det lyckades jag med, och jag är nu glad att jag inte gick den vägen. Det var väldigt jobbigt, och väldigt magert leverne, men den känns jävligt bra just nu måste jag säga.

I ditt fall tror jag också det kommer att gå. Det kommer att bli jobbigt, men det är det alltid. Om du har disciplin kan du göra det här. Du verkar ha en bra plan.
Jag är inne på samma spår som du, jag sökte också sanering men drog tillbaka den under väntetiden då jag också insåg att jag med största sannolikhet inte kommer att bli beviljad. (jag tjänar för bra helt enkelt) Vill du dela med dig vad och hur du gjort för att få rätsida på din ekonomi? alla tips är välkomna, högt som lågt. Jag kämpar på dag för dag, i dagsläget har jag 560kr kvar till nästa lön (25/1)

Jag är inne på samma spår som du, jag sökte också sanering men drog tillbaka den under väntetiden då jag också insåg att jag med största sannolikhet inte kommer att bli beviljad. (jag tjänar för bra helt enkelt) Vill du dela med dig vad och hur du gjort för att få rätsida på din ekonomi? alla tips är välkomna, högt som lågt. Jag kämpar på dag för dag, i dagsläget har jag 560kr kvar till nästa lön (25/1)
Får man fråga vad du har för lön? Om du anser det är en av orsakerna du eventuellt skulle bli nekad?

Får man fråga vad du har för lön? Om du anser det är en av orsakerna du eventuellt skulle bli nekad?
Ja det får du, jag har en huvudsaklig inkomst på 55700kr i månaden brutto och en sidoinkomst på en timlön på 149kr/h som ger allt emellan 500-5000kr/månad, netto, det beror på hur mkt jag orkar och kan jobba. Min kommande deklaration kommer visa en årsinkomst på ca 850.000kr för 2023.

Du kan läsa om min trassliga ekonomi sen mitten av 2022 här. Ska säga att när jag började med den tråden var jag ungefär halvvägs in i min plan. Ska inte kapa TS tråd för att prata om mig här, men där bör väl allt vara med. Har du specifika frågor, kan du ju fråga där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp