Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Medianinkomst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag svarar bara på första frågeställningen i den här tråden eftersom jag inte förstår ett dugg vad ni skriver dessa 5 sidor. Märkliga inlägg som fan om Peter Jihde, Killgissningar, Kommunism och annat :D

"Jag undrar: Är höginkomsttagare mer benägna att skuldsätta sig/ha spelmissbruk/hamna hos KFM/ha löneutmätning osv?"

Det tror jag inte. Jag tror det är ganska jämnt fördelat med var man bor i landet och mellan hög/långinkomsttagare utbildade/ickeutbildade.
Däremot är det ju som så att man anpassar sitt liv efter sin inkomst. När jag låg på 1.000.000 om året så levde jag utefter det. Jag bodde hemma vilket innebar att jag som 20-åring varje månad hade 50.000 att röra mig med. Hur mogen var man? Inte alls.
Det var taxi till och från jobbet, utemat varje dag, krogrundor 10 gånger i månaden. Fast 50.000 kom in räckte det inte.
Sen när man började tjäna lite mindre och hade 40.000 ut - då var fortfarande utgifterna desamma och man började backa ekonomiskt trots skyhög inkomst.

Man hade mer pengar än man var mogen för och därav så spelade man som fan. Nu när jag efter lån,räkningar och skit har 4000 över så känner jag mig rikare än jag gjorde när jag hade 50.000 ut. Så enkelt är det.

Bara skummat igenom tråden. Jag håller med dig att det nog är hyfsat jämt fördelat. För jag tänker såhär: Missbrukspersonlighet oavsett om det så är spel, shopping eller tyngre grejer har inte bara ett ansikte eller satt till en viss bakgrund utan finns både högt och lågt.

Lägger löneutmätning på inkomster kring 20 betydligt oftare än kring 30.

Well - Ibland finns det förklaringar till det. Vi skickade min sambo till KFM för att hennes inkomst är 20 och min 60. Det är naturligtvis sällsynt men om man måste "offra" en av två då offrar man den med lägst inkomst - oftast.

Sen det här med lönen, om jag ska vara helt ärlig. Mitt liv är exakt likadant dom månaderna jag har haft 10.000 som 40.000. Låter absurt men det är ett faktum. Jag tar bussen istället för taxi, dricker hemma istället för ute och handlar inte kläder. Eftersom jag är ganska omogen av mig så sparar jag inte pengar. Det enda som förändras är att jag med 40.000 "slösar" men med 10.000 tänker mig för lite mer. Därför så tror jag inte just inkomsten spelar någon roll.

Det som kanske hade varit lite mer intressant att titta på är högskoleutbildade kontra inte högskolebildade. Eller kanske barn med jobbigare barndom och inte.

Jag är dock utav uppfattningen att en stor del på det här forumet, men även i verkligheten har gjort så få som 2-3 dåliga val i livet men det räckte gott och väl för att ödelägga deras ekonomi.

Well - Ibland finns det förklaringar till det. Vi skickade min sambo till KFM för att hennes inkomst är 20 och min 60. Det är naturligtvis sällsynt men om man måste "offra" en av två då offrar man den med lägst inkomst - oftast.

Sen det här med lönen, om jag ska vara helt ärlig. Mitt liv är exakt likadant dom månaderna jag har haft 10.000 som 40.000. Låter absurt men det är ett faktum. Jag tar bussen istället för taxi, dricker hemma istället för ute och handlar inte kläder. Eftersom jag är ganska omogen av mig så sparar jag inte pengar. Det enda som förändras är att jag med 40.000 "slösar" men med 10.000 tänker mig för lite mer. Därför så tror jag inte just inkomsten spelar någon roll.

Det som kanske hade varit lite mer intressant att titta på är högskoleutbildade kontra inte högskolebildade. Eller kanske barn med jobbigare barndom och inte.

Jag är dock utav uppfattningen att en stor del på det här forumet, men även i verkligheten har gjort så få som 2-3 dåliga val i livet men det räckte gott och väl för att ödelägga deras ekonomi.

Den förklaringen är väldigt sällsynt. Det är mycket vanligt att bägge har skulder.

Vad är det exakt du håller med om Syrran? Berätta för oss gärna... är det det nedlåtande begreppet och sexismen mot män som även TS blev utsatt för idag? Är det kanske det du håller med om?
Det tigerkatten skrev om att vi ska stötta varandra och är ledsen över tonen i denna tråd! Det håller jag med om!

Lägger löneutmätning på inkomster kring 20 betydligt oftare än kring 30.
Det tycker jag inte förklarar så mycket. Man kanske klarade sig när man hade 30 och inte kan klara sig längre när man hamnar på 20 pga många olika anledningar? Sen tror jag helt ärligt att när man tjänar 40k i månaden är det mycket lättare att säga "men vad gör det om jag shoppar lite mer" eller "jag spelar lite mer, jag har bra lön ändå" eller "jag handlar in lite extra till helgen" eller "räntan på de här 300k klarar jag ju lätt med lönen jag har"... jämfört med någon som kanske tjänar 20 och inte har så mycket kvar efter hyran och inte kan låna så mycket mer.

Det tycker jag inte förklarar så mycket. Man kanske klarade sig när man hade 30 och inte kan klara sig längre när man hamnar på 20 pga många olika anledningar? Sen tror jag helt ärligt att när man tjänar 40k i månaden är det mycket lättare att säga "men vad gör det om jag shoppar lite mer" eller "jag spelar lite mer, jag har bra lön ändå" eller "jag handlar in lite extra till helgen" eller "räntan på de här 300k klarar jag ju lätt med lönen jag har"... jämfört med någon som kanske tjänar 20 och inte har så mycket kvar efter hyran och inte kan låna så mycket mer.

Där har du en poäng absolut! Det var lite så jag dessvärre resonerade... :(
Jag tjänar bra, 41tkr/mån. Tyckte ja kunde låna & trodde mig ha koll. Ingen spel eller annan problematik, men har i hela mitt vuxna liv likväl velat leva bättre än vad jag har haft råd med. Borde haft råd utan att ta lån, men har haft en dyr hobby - hästar & dom har sannerligen inte varit gratis !
Har inte velat se att om det händer oförutsedda kostnader, så skulle allt haverera, vilket det oxå gjorde när flera av mina kindtänder i underkäken fick dras ut...& ersättas med DYRA implantat...
Där gick min ekonomi käpprakt åt helsingland... och dom sista skitlåten togs & därmed en fullständig ekonomisk KOLLAPS...
Jag blir så galet arg på mig själv när jag tänker på det... :(

Inte för att jag har mycket att tillägga i denna tråd som mest verkar vara pajkastning...men i alla fall så kan jag skriva något..
Blev änka 2004 då min man gick bort i cancer och jag och min då åttaåriga son blev ensamma. Jag fick jättemycket pengar och i sorg betyder pengar ingenting. Dock hade jag nytta av dem till att få hjälp då jag inte hade körkort och har svårast reumatism i mina fötter vilket innebar otaliga operationer...på den tiden inget Spelberoende.
10 år senare började pengarna ta slut och jag tror någonstans att jag där fick lite panik och därför började spela för att vinna...
Min inkomst på 29000 kronor i månaden är väl egentligen inget fel på.
Längtar till Svensson livet❤️ som om 3,5 år kommer när min skuldsanering är klar.

Inte för att jag har mycket att tillägga i denna tråd som mest verkar vara pajkastning...men i alla fall så kan jag skriva något..
Blev änka 2004 då min man gick bort i cancer och jag och min då åttaåriga son blev ensamma. Jag fick jättemycket pengar och i sorg betyder pengar ingenting. Dock hade jag nytta av dem till att få hjälp då jag inte hade körkort och har svårast reumatism i mina fötter vilket innebar otaliga operationer...på den tiden inget Spelberoende.
10 år senare började pengarna ta slut och jag tror någonstans att jag där fick lite panik och därför började spela för att vinna...
Min inkomst på 29000 kronor i månaden är väl egentligen inget fel på.
Längtar till Svensson livet❤️ som om 3,5 år kommer när min skuldsanering är klar.

Usch & fy... jag känner med Dig... Såg min egen mamma dö ifrån mig pga följdsjukdomar av hennes diabetes då ja var endast 12 år gammal...så jag vet vad Du & Din älskade son har gått igenom :(
Kommer ihåg det som det vore igår...

Hang in there - Svensson livet kan Du skymta långt fram i tunneln... :)

Men jag är intresserad av hur många som är utbildade/högutbildade som börjar spela. Det är väl jättekonstigt att prioritera spel med en akademisk karriär på gång. Jag har läst på universitet i 10 år och är väldigt förvånad över hur jag ens kunde prova. Är jag den enda med 70000 hp som trillat dit?
Spelmissbruk är som alla andra missbruk, det beror på att man har en sjukdom och den kan drabba vem som helst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp