- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Jag svarar bara på första frågeställningen i den här tråden eftersom jag inte förstår ett dugg vad ni skriver dessa 5 sidor. Märkliga inlägg som fan om Peter Jihde, Killgissningar, Kommunism och annat
"Jag undrar: Är höginkomsttagare mer benägna att skuldsätta sig/ha spelmissbruk/hamna hos KFM/ha löneutmätning osv?"
Det tror jag inte. Jag tror det är ganska jämnt fördelat med var man bor i landet och mellan hög/långinkomsttagare utbildade/ickeutbildade.
Däremot är det ju som så att man anpassar sitt liv efter sin inkomst. När jag låg på 1.000.000 om året så levde jag utefter det. Jag bodde hemma vilket innebar att jag som 20-åring varje månad hade 50.000 att röra mig med. Hur mogen var man? Inte alls.
Det var taxi till och från jobbet, utemat varje dag, krogrundor 10 gånger i månaden. Fast 50.000 kom in räckte det inte.
Sen när man började tjäna lite mindre och hade 40.000 ut - då var fortfarande utgifterna desamma och man började backa ekonomiskt trots skyhög inkomst.
Man hade mer pengar än man var mogen för och därav så spelade man som fan. Nu när jag efter lån,räkningar och skit har 4000 över så känner jag mig rikare än jag gjorde när jag hade 50.000 ut. Så enkelt är det.
Bara skummat igenom tråden. Jag håller med dig att det nog är hyfsat jämt fördelat. För jag tänker såhär: Missbrukspersonlighet oavsett om det så är spel, shopping eller tyngre grejer har inte bara ett ansikte eller satt till en viss bakgrund utan finns både högt och lågt.