Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Måste vi flytta??

Problemet är att ALLAS hyror kommer att gå upp.

Föreningar är ganska belånade - deras räntor kommer att gå upp ifrån kanske 1.5% till 4% det kommer innebära ökade avgifter.
Fastigheter, alltså dom som hyr ut - dessa har också lån - även dessa kommer att gå upp.

Hyror på 10.000-15.000 kommer snart snarare vara regel än undantag. Tyvärr.

Problemet är att ALLAS hyror kommer att gå upp.

Föreningar är ganska belånade - deras räntor kommer att gå upp ifrån kanske 1.5% till 4% det kommer innebära ökade avgifter.
Fastigheter, alltså dom som hyr ut - dessa har också lån - även dessa kommer att gå upp.

Hyror på 10.000-15.000 kommer snart snarare vara regel än undantag. Tyvärr.

Antar att Fks norm för högsta godtagbara bostadskostnad höjs därefter.

Helt sjukt att kronofogden, speciellt i en tid där inflationen är skyhög och kostnaderna för privatpersoner ökar enormt, försöker tvinga ut folk ifrån deras
Man kan ju vända på det lite, om ni hade valt att skaffa ett boende som inte överstiger högsta godtagbara bostadskostnad, du anger 8900 nu, och hyra på mer än 13000 (jag räknar på 13000 iaf) då hade ni haft typ 627000 mer pengar under åren att lägga på att betala skulder.
Nu måste jag fråga hur du har kommit fram till att jag hade haft 627000kr mer att lägga på skulder…om jag hade haft 4000kr mindre i bostadskostnad sedan 2016?

Kolla med hyresvärden om det går att byta till en billigare lägenhet hos dem. Alt lär ni ha bra kötid i och med att ni bott i samma lägenhet sedan 2005.

även med stora skulder så lär inte hyresvärden se det som ett näringen om ni byter till en mindre billigare lägenhet.

Ja det stämmer. Ni behöver inte flytta, men kommer få mindre pengar över till annat än mat.

Ja det kan blir problem även i skuldsanering
Hur kan det vara att KF Aldrig tidigare har ifrågasatt vår boendekostnad? Har som sagt haft utmätning sedan 2016 och fram tills idag har min inkomst ändrats ett flertal gånger (pga permittering, uppsägning, a-kassa, återanställning) och nya beslut om min utmätning har gjorts med samma boendekostnad i beaktande!!

Det har funnits gränser för sådant sedan långt tidigare. Det var så redan på min tid. Man får faktiskt undersöka hur vuxenvärlden fungerar innan man flyttar hemifrån, om man vill.
Jag uppskattar engagemanget från alla som ”inflikar” i min tråd…dock hade jag önskat en bättre attityd från Dig @Bramserud ! Med tanke på ovan inlägg så har Du nog själv en hel del att lära och undersöka från vuxenvärlden!!

Nu måste jag fråga hur du har kommit fram till att jag hade haft 627000kr mer att lägga på skulder…om jag hade haft 4000kr mindre i bostadskostnad sedan 2016?
Jag får det till 288000 kr så jag förstår inte heller men det är ju bara hälften av det som är din del så då blir det 144000 kr.

Hur kan det vara att KF Aldrig tidigare har ifrågasatt vår boendekostnad? Har som sagt haft utmätning sedan 2016 och fram tills idag har min inkomst ändrats ett flertal gånger (pga permittering, uppsägning, a-kassa, återanställning) och nya beslut om min utmätning har gjorts med samma boendekostnad i beaktande!!
Barn som lämnat hushållet?

Nej absolut, men då får man försöka jobba lösningsfokuserat. Hade dom gjort det på egen hand från början hade det ju varit på gränsen till skuldfrihet nu.
Hur menar du nu @Lasseman ? Jag vill inte verka dryg, men undrar vad du menar med ”på gränsen till skuldfrihet nu.”
För att försöka klargöra…
2016 påbörjas löneutmätningen-skuld ca 560’kr
I genomsnitt sedan 2016 har jag blivit utmätt med 10’kr/mån (120’kr x 6år = 720’)
Idag är skuldsaldot på 790’ utan att nya skulder har tillkommit!
Hur hade ytterligare 4’kr/mån i utmätning (mindre boendekostnad) inneburit gränsen till skuldfrihet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp