Hur menar du nu @Lasseman ? Jag vill inte verka dryg, men undrar vad du menar med ”på gränsen till skuldfrihet nu.”
För att försöka klargöra…
2016 påbörjas löneutmätningen-skuld ca 560’kr
I genomsnitt sedan 2016 har jag blivit utmätt med 10’kr/mån (120’kr x 6år = 720’)
Idag är skuldsaldot på 790’ utan att nya skulder har tillkommit!
Hur hade ytterligare 4’kr/mån i utmätning (mindre boendekostnad) inneburit gränsen till skuldfrihet?
Sätter K alltid 8000kr i mån som tak eller beror det på hur många man är i familjen , kommun. och storlek på lägenhet osv ? Det måste det väl göra . I Sthlm är ju 8000/ mån för en lägenhet en jäääääätte låg hyra . Vet faktiskt ingen som har det i min bekantskapskrets . Och bor du i andrahandslägenhet pratar vi lätt 13000-20000 kr för en tvåa el trea i Sthlm .
Tack för svar @LassemanMan behöver ju inte heller ha en bostadskostnad på gränsen till den högsta godtagbara.
Du skrev 13800, då är det nästan 5k, och högsta godtagbara har varit lägre tidigare år.
Hade ni när det började bli problem att betala sett över det mesta och hittat ett mindre/billigare boende, kanske hyra neråt 6k, då hade skillnaden varit en halv mille. Utifrån stt större del av löneutmätning skulle gått till kapitalet och att räntor inte hade hunnit räknas på skulle skulderna kunna vara i princip borta.
Kan mycket väl vara så att någon sökande haft åsikt om boendekostnaden.Tack för svar @Lasseman
I dom bästa av världar så hade så hade jag såklart inte försatt mig i denna situation, dock tar jag ansvar för den (efter bästa möjliga förmåga) och rättar mig utefter dom beslut som jag blir ålagd!
Vad jag ifrågasätter är att KF efter 6 års utmätning NU först anser att vi bor för dyrt…när vår boendekostnad hela tiden varit mer eller mindre densamma!?
Hade jag haft ”förmånen” att hantera mitt beroende (problem) tidigare, så hade det som Du säger varit stor skillnad…och skulderna mindre! Dock kunde varken jag/vi hantera situationen och lösningen (löneutmätningen) blev det som ledde oss framåt i tron om att det var ”vår” lösning!!
Du anser att jag redan för 6 år sedan skulle ha sett över mina möjligheter att hitta ett hyresboende som kostar neråt 6000kr/mån…Var nu det skulle kunna tänkas vara…?? Redan då var det ett problem att hitta hyresbostäder, och idag är det näst intill omöjligt…såvida man inte vill bo i andra hand i ett ytter-(problem)område…och det vill vi givetvis Inte!!
Därtill gör det mig oerhört bestört att i samma fastighet som vi bor i (sedan 2005) så bor det 3 familjer på 100%bidrag…i likvärdiga lägenheter som vår…och där blir det inte tal om FK’s skäliga boendekostnad!! ( Ja, jag vet att det inte hör till saken…men jag blir bara SÅ förbannad )
Det framgår i diskussioner i forumet att KF verkar utefter regeringens direktiv och landets lagar, dock vill jag tro att besluten som kommer från KF är väldigt ”upp till handläggaren”…hur skulle annars vår boendekostnad ”ses mellan fingrarna” i 6 år??
Jag har tidigare sagt att jag är SÅ glad för alla ”inputs” i mitt inlägg…men det är SÅ tråkigt, ledsamt och nedtryckande när ”Ni som vet” bara har åsikter om hur ”man” skulle ha gjort, varför inte har gjort, skulle ha tänkt på och skulle ha agerat på!!
Visst…jag ställde en fråga…och kanske ska jag svaret tåla…men gör mig Inte dum i huvudet för att jag undrar (forumet är väl till för att få svar på det man inte kan eller förstår)!!
Bra skrivet! Tycker inte du ska lägga för mycket vikt på vad vissa här skriver (mestadels veteraner här på höga poäng på höga hästar!). Att det skulle finnas hur många tomma 6000kr lägenheter som helst som skriker efter hyresgäster med kass ekonomi , anmärkning och löneutmätning, var bland det konstigaste jag hört. Ni verkar kämpa och göra rätt för er, det är nog systemet som sviker när när ni efter så många års löneutmätning , med höga månadsutgifter inte kunnat betala ner era lån, dessvärre har det bara ökat Pga de höga räntorna. Att på köpet , får veta att man borde ha agerat annorlunda och redan för länge sedan flyttat till en lägenhet som kostar 6000kr, är bara trams.Tack för svar @Lasseman
I dom bästa av världar så hade så hade jag såklart inte försatt mig i denna situation, dock tar jag ansvar för den (efter bästa möjliga förmåga) och rättar mig utefter dom beslut som jag blir ålagd!
Vad jag ifrågasätter är att KF efter 6 års utmätning NU först anser att vi bor för dyrt…när vår boendekostnad hela tiden varit mer eller mindre densamma!?
Hade jag haft ”förmånen” att hantera mitt beroende (problem) tidigare, så hade det som Du säger varit stor skillnad…och skulderna mindre! Dock kunde varken jag/vi hantera situationen och lösningen (löneutmätningen) blev det som ledde oss framåt i tron om att det var ”vår” lösning!!
Du anser att jag redan för 6 år sedan skulle ha sett över mina möjligheter att hitta ett hyresboende som kostar neråt 6000kr/mån…Var nu det skulle kunna tänkas vara…?? Redan då var det ett problem att hitta hyresbostäder, och idag är det näst intill omöjligt…såvida man inte vill bo i andra hand i ett ytter-(problem)område…och det vill vi givetvis Inte!!
Därtill gör det mig oerhört bestört att i samma fastighet som vi bor i (sedan 2005) så bor det 3 familjer på 100%bidrag…i likvärdiga lägenheter som vår…och där blir det inte tal om FK’s skäliga boendekostnad!! ( Ja, jag vet att det inte hör till saken…men jag blir bara SÅ förbannad )
Det framgår i diskussioner i forumet att KF verkar utefter regeringens direktiv och landets lagar, dock vill jag tro att besluten som kommer från KF är väldigt ”upp till handläggaren”…hur skulle annars vår boendekostnad ”ses mellan fingrarna” i 6 år??
Jag har tidigare sagt att jag är SÅ glad för alla ”inputs” i mitt inlägg…men det är SÅ tråkigt, ledsamt och nedtryckande när ”Ni som vet” bara har åsikter om hur ”man” skulle ha gjort, varför inte har gjort, skulle ha tänkt på och skulle ha agerat på!!
Visst…jag ställde en fråga…och kanske ska jag svaret tåla…men gör mig Inte dum i huvudet för att jag undrar (forumet är väl till för att få svar på det man inte kan eller förstår)!!
Situationen är beklaglig, hur som så måste TS förhålla sig till den.Bra skrivet! Tycker inte du ska lägga för mycket vikt på vad vissa här skriver (mestadels veteraner här på höga poäng på höga hästar!). Att det skulle finnas hur många tomma 6000kr lägenheter som helst som skriker efter hyresgäster med kass ekonomi , anmärkning och löneutmätning, var bland det konstigaste jag hört. Ni verkar kämpa och göra rätt för er, det är nog systemet som sviker när när ni efter så många års löneutmätning , med höga månadsutgifter inte kunnat betala ner era lån, dessvärre har det bara ökat Pga de höga räntorna. Att på köpet , får veta att man borde ha agerat annorlunda och redan för länge sedan flyttat till en lägenhet som kostar 6000kr, är bara trams.
Ja. Eller kan det vara så att månen och solen inte stått rätt till eller stjärnorna och gudarna har haft annat att tänka på, kfm handläggaren har varit aktiv på diverse forum och inte reagerat på 6 år, någon har varit på 6 års fika och nu är tillbaka. Enligt gissningsleken är allt möjligt!Kan mycket väl vara så att någon sökande haft åsikt om boendekostnaden.
Det kan också vara så att kostnaden tidigare godkänts felaktigt på grund av bristande kunskap och / eller slentrianmässig handläggning.
Nu har någon, sökande eller handläggare, uppmärksammat detta...
Kan mycket väl vara så att någon sökande haft åsikt om boendekostnaden.
Det kan också vara så att kostnaden tidigare godkänts felaktigt på grund av bristande kunskap och / eller slentrianmässig handläggning.
Nu har någon, sökande eller handläggare, uppmärksammat detta...