Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Måste vi flytta??

Tack för svar @Lasseman
I dom bästa av världar så hade så hade jag såklart inte försatt mig i denna situation, dock tar jag ansvar för den (efter bästa möjliga förmåga) och rättar mig utefter dom beslut som jag blir ålagd!
Vad jag ifrågasätter är att KF efter 6 års utmätning NU först anser att vi bor för dyrt…när vår boendekostnad hela tiden varit mer eller mindre densamma!?

Hade jag haft ”förmånen” att hantera mitt beroende (problem) tidigare, så hade det som Du säger varit stor skillnad…och skulderna mindre! Dock kunde varken jag/vi hantera situationen och lösningen (löneutmätningen) blev det som ledde oss framåt i tron om att det var ”vår” lösning!!

Du anser att jag redan för 6 år sedan skulle ha sett över mina möjligheter att hitta ett hyresboende som kostar neråt 6000kr/mån…Var nu det skulle kunna tänkas vara…?? Redan då var det ett problem att hitta hyresbostäder, och idag är det näst intill omöjligt…såvida man inte vill bo i andra hand i ett ytter-(problem)område…och det vill vi givetvis Inte!!
Därtill gör det mig oerhört bestört att i samma fastighet som vi bor i (sedan 2005) så bor det 3 familjer på 100%bidrag…i likvärdiga lägenheter som vår…och där blir det inte tal om FK’s skäliga boendekostnad!! ( Ja, jag vet att det inte hör till saken…men jag blir bara SÅ förbannad )

Det framgår i diskussioner i forumet att KF verkar utefter regeringens direktiv och landets lagar, dock vill jag tro att besluten som kommer från KF är väldigt ”upp till handläggaren”…hur skulle annars vår boendekostnad ”ses mellan fingrarna” i 6 år??

Jag har tidigare sagt att jag är SÅ glad för alla ”inputs” i mitt inlägg…men det är SÅ tråkigt, ledsamt och nedtryckande när ”Ni som vet” bara har åsikter om hur ”man” skulle ha gjort, varför inte har gjort, skulle ha tänkt på och skulle ha agerat på!!
Visst…jag ställde en fråga…och kanske ska jag svaret tåla…men gör mig Inte dum i huvudet för att jag undrar (forumet är väl till för att få svar på det man inte kan eller förstår)!!

Nej jag anser ingenting.
Jag gjorde ett konstaterande vad en sådan boendekostnad skulle gjort för skillnad.

Man kan ju vända på det lite, om ni hade valt att skaffa ett boende som inte överstiger högsta godtagbara bostadskostnad, du anger 8900 nu, och hyra på mer än 13000 (jag räknar på 13000 iaf) då hade ni haft typ 627000 mer pengar under åren att lägga på att betala skulder.
Öh, räknade du med hyra 0kr? Om de hittar en bostad på 8900kr - 13000kr skulle de ha haft 295000kr till skulden. Inte fy skam men svårt i många städer hitta något billigare inom en viss tidsram.

Öh, räknade du med hyra 0kr? Om de hittar en bostad på 8900kr - 13000kr skulle de ha haft 295000kr till skulden. Inte fy skam men svårt i många städer hitta något billigare inom en viss tidsram.
Hyrorna lär höjas rejält snart för att kompensera de höga elpriserna osv och bostadsbolagen tittar inte bara på att man har anmärkningar utan också att man ska ha två gånger hyran över så generellt lär det bli mycket svårare att hitta en ny bostad i denna situationen.

Min nya hyra är 11.000.

En trea. I en större stad.

Vår hyra ligger idag på precis under 9000:- för en liten trea på en mindre ort, kommunalt bostadsbolag.
Och ja, vi räknar med en rejäl hyreshöjning under vintern... :(

Tycker det är surt som fan att de kommer med nu. Helt otroligt. Inte lätt att acceptera det men finns det inga andra möjligheter så blir det tyvärr ett faktum. Skulle dock göra allt jag kunde för att undvika flytt. Ring till hen som skrev dig. Under tiden kolla om nuvarande hyresvärd har lämpliga lägenheter. Att byta inom hyresbolag verkar lättare. Sedan tror jag det är viktigt att visa att du är beredd att göra allt för att bli kundfri inför saneringsansökan. Som också har ett hyrestak.
Lycka till!!

Finns redan förklaring.

Har ju själv sökt omprövning nu, hade boendekostnad på ca 8100 , i vinter är den väl ca 12k med uppvärmningen minst. Känns som jag kommer bli berörd av detta i min omprövning.

Just nu är jag inte berörd då jag har låst elavtal men går ut i oktober.

Såg man behandlar omprövningar från maj nu, så känns som får duscha till sommaren :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp