- Meddelanden
- 4 241
- Mottagna reaktioner
- 4 152
- Poäng
- 2 617
Det är rätt viktigt att få med så mycket det bara går korrekt.Tack för svar!
Det snurrar alldeles för många tankar i mitt huvud nu innan jag ska ta detta stora steg mot en ansökan.
Räcker det att man i ansökan anger totala skulden och var man har skulden? Jag har väldigt många skulder som jag knappt minns ursprunget till. Skulder jag har haft fryst ränta på och avtalat en liten månadsbetalning på. Ska man ringa runt till alla och fråga ursprunget eller behöver KFM det?
Lämpligast kan man väl se alla skulder på deklarationen man fick senast? Om det därefter tillkommit skulder så får man lägga till dessa. Naturligtvis syns inte skulder till privatpersoner där men några sådana har jag inte.
Får du ett inledande så får alla borgenärer som du har rapportera in följande kungörelse:
--------------------------------------
"Kungörelsetext
Kronofogdemyndigheten har Datum beslutat att inleda skuldsanering för Namn, Personnumer, Adress. Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran.Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar. Uppge även uppgifter som ni anser kan ha betydelse för prövningen av ärendet.
Uppge till vilket konto som betalning ska ske, ert namn samt ert person- eller organisationsnummer. Ni ska skicka anmälan till Kronofogdemyndigheten, Skuldsanering, 106 65 Stockholm. Kronofogdemyndigheten upplyser om att betalningsansvaret för en fordran som inte anmäls kan falla bort från Namn."
------------------------------------------------------------------
I detta steg så vill man inte se att det kommer upp för många eller för stora överraskningar. Lite ändringar kan man göra och beloppen behöver inte vara exakt exakt, om det är någon enstaka mindre borgenär man missat är det inte hela världen.
Men generellt sett så vill handläggaren inte se några större överraskningar i detta skede. Kan resultera i att man tar bort inledande skuldsanering eftersom beslutet är grundat på den information du uppgett. Men skiljer sig den informationen mycket så ser det inte bra ut.
Rekommenderar därav att gräva fram alla lån och fyll i ansökan enligt instruktionerna, deklarationen och sin kreditupplysning hos UC/Bisnode är en bra start. Statistiskt så är det även positivt om man skickar in ansökan via kommunens skuldrådgivning eftersom man anses vara mottaglig för hjälp och fått tips, samt rekommendation om att söka.
Senast ändrad: