Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Sammanfattningsvis
100% ränteavdrag 2024
50% ränteavdrag 2025
0% ränteavdrag 2026
https://www.skatteverket.se/privat/...okanomjamkning.5.7d2cc99c18b24bd07c32bbc.html

Nu har Skatteverket gått ut med att man kan jämka för 2025 från 1a Oktober.

Blir intressant att se hur dom lägger upp det. Om man får fylla i underskott från lån med säkerhet och underskott från lån utan säkerhet (Eftersom detta blir sänkt till hälften med största sannolikhet).

Senast ändrad:
Såhär är min uppfattning:

KF drar inte in din sambo. Ingen kreditupplysning, kontakt via brev, mail, telefon eller Kivra med någon annan än dig.

Däremot så kommer hushållets inkomster och gemensamma utgifter ha lite påverkan på betalplanen. Det är du som får ta fram dom uppgifter. Ingen kontaktar din partner.

Vad gäller bilen så får man ha bil, det har väldigt många med skuldsanering. Blir du nekad pga ex att bilen kostar orimligt mycket så står det i beslutet. Men finns inga krav att sälja.

Då är det upp till er att ordna en billigare bil och skicka in en ny ansökan om ni själva vill. Med stor sannolikhet är bilen inga problem om den inte är jättedyr.
Tack för bra och vägledande inlägg!
Som jag förstår så har utmätning och skuldsanering inte samma förfarande men läste någonstans att KF gör hembesök inför beslut om skuldsanering för att se om man har något att sälja bort och att man då skulle se till att det fanns kvitto som visar på vem som ägde vad. För min del äger jag inget men har tryggheten i att få bo. Den jag är gift med äger det vi har och har stabil ekonomi. Mitt liv har däremot kantats av elände i alla former. Jag vill inte att hen blir inblandad utan måste ta tag i min egen situation innan jag går under. Men oron gnager att KF gör hembesök. Det är hembesöket jag oroas för, inte att de ska hitta dyr konst, guld eller annat för det har vi aldrig haft utan levt i all enkelhet. Jag tror du kan svara bäst på den frågan?

Som jag förstår så har utmätning och skuldsanering inte samma förfarande men läste någonstans att KF gör hembesök inför beslut om skuldsanering för att se om man har något att sälja bort och att man då skulle se till att det fanns kvitto som visar på vem som ägde vad. För min del äger jag inget men har tryggheten i att få bo. Den jag är gift med äger det vi har och har stabil ekonomi. Mitt liv har däremot kantats av elände i alla former. Jag vill inte att hen blir inblandad utan måste ta tag i min egen situation innan jag går under. Men oron gnager att KF gör hembesök. Det är hembesöket jag oroas för, inte att de ska hitta dyr konst, guld eller annat för det har vi aldrig haft utan levt i all enkelhet. Jag tror du kan svara bäst på den frågan?
Inför beslut av skuldsanering får man inga hembesök och inga kvitton behövs. Skickar du iväg ansökan så kan du vara helt lugn.

Det är endast om du släpper alla skulder och det blir utmätning när KFM gör en tillgångsutredning som man får hembesök om dom anser att man har massa grejer av övervärde.

Vart fasen har du läst det? Rena påhittet.. tiden finns inte till det heller.
Jag gissar lawline.

Man kan bli kallad till sammanträde möjligen.

Vart fasen har du läst det? Rena påhittet.. tiden finns inte till det heller.
Jag gissar lawline.

Man kan bli kallad till sammanträde möjligen.
Jag har nog googlat för mycket. Minns inte var jag läste det men är trygg med att fråga här.
Synd bara att handläggningstiden är på tok för lång.

Inför beslut av skuldsanering får man inga hembesök och inga kvitton behövs. Skickar du iväg ansökan så kan du vara helt lugn.

Det är endast om du släpper alla skulder och det blir utmätning när KFM gör en tillgångsutredning som man får hembesök om dom anser att man har massa grejer av övervärde.
Tack för svar!
Det snurrar alldeles för många tankar i mitt huvud nu innan jag ska ta detta stora steg mot en ansökan.
Räcker det att man i ansökan anger totala skulden och var man har skulden? Jag har väldigt många skulder som jag knappt minns ursprunget till. Skulder jag har haft fryst ränta på och avtalat en liten månadsbetalning på. Ska man ringa runt till alla och fråga ursprunget eller behöver KFM det?
Lämpligast kan man väl se alla skulder på deklarationen man fick senast? Om det därefter tillkommit skulder så får man lägga till dessa. Naturligtvis syns inte skulder till privatpersoner där men några sådana har jag inte.

Tack för svar!
Det snurrar alldeles för många tankar i mitt huvud nu innan jag ska ta detta stora steg mot en ansökan.
Räcker det att man i ansökan anger totala skulden och var man har skulden? Jag har väldigt många skulder som jag knappt minns ursprunget till. Skulder jag har haft fryst ränta på och avtalat en liten månadsbetalning på. Ska man ringa runt till alla och fråga ursprunget eller behöver KFM det?
Lämpligast kan man väl se alla skulder på deklarationen man fick senast? Om det därefter tillkommit skulder så får man lägga till dessa. Naturligtvis syns inte skulder till privatpersoner där men några sådana har jag inte.
Försök att få med alla skulder du har, men skulle du missa någon och det går till inledande så är det långivarnas ansvar att rapportera in till KFM om de vill vara med i saneringen.

Om de inte vill vara med i saneringen, blir det då mitt ansvar att fortsätta betala till dem jag glömt? Vad händer om man inte kan betala detta, dvs de ryms inte i mitt kvar-att-leva-på-utrymme? Om dessa går till KF, rivs ev skuldsanering upp då?

Om de inte vill vara med i saneringen, blir det då mitt ansvar att fortsätta betala till dem jag glömt? Vad händer om man inte kan betala detta, dvs de ryms inte i mitt kvar-att-leva-på-utrymme? Om dessa går till KF, rivs ev skuldsanering upp då?
Nej så länge skulderna fanns innan inledande så är det långivarnas ansvar att rapportera in skulden annars blir de utan pengar om det skulle vara så att skuldsaneringen blir beviljad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp