Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Tack för svar!
Det snurrar alldeles för många tankar i mitt huvud nu innan jag ska ta detta stora steg mot en ansökan.
Räcker det att man i ansökan anger totala skulden och var man har skulden? Jag har väldigt många skulder som jag knappt minns ursprunget till. Skulder jag har haft fryst ränta på och avtalat en liten månadsbetalning på. Ska man ringa runt till alla och fråga ursprunget eller behöver KFM det?
Lämpligast kan man väl se alla skulder på deklarationen man fick senast? Om det därefter tillkommit skulder så får man lägga till dessa. Naturligtvis syns inte skulder till privatpersoner där men några sådana har jag inte.
Det är rätt viktigt att få med så mycket det bara går korrekt.

Får du ett inledande så får alla borgenärer som du har rapportera in följande kungörelse:
--------------------------------------

"Kungörelsetext​

Kronofogdemyndigheten har Datum beslutat att inleda skuldsanering för Namn, Personnumer, Adress. Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran.

Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar. Uppge även uppgifter som ni anser kan ha betydelse för prövningen av ärendet.

Uppge till vilket konto som betalning ska ske, ert namn samt ert person- eller organisationsnummer. Ni ska skicka anmälan till Kronofogdemyndigheten, Skuldsanering, 106 65 Stockholm. Kronofogdemyndigheten upplyser om att betalningsansvaret för en fordran som inte anmäls kan falla bort från Namn."
------------------------------------------------------------------
I detta steg så vill man inte se att det kommer upp för många eller för stora överraskningar. Lite ändringar kan man göra och beloppen behöver inte vara exakt exakt, om det är någon enstaka mindre borgenär man missat är det inte hela världen.
Men generellt sett så vill handläggaren inte se några större överraskningar i detta skede. Kan resultera i att man tar bort inledande skuldsanering eftersom beslutet är grundat på den information du uppgett. Men skiljer sig den informationen mycket så ser det inte bra ut.

Rekommenderar därav att gräva fram alla lån och fyll i ansökan enligt instruktionerna, deklarationen och sin kreditupplysning hos UC/Bisnode är en bra start. Statistiskt så är det även positivt om man skickar in ansökan via kommunens skuldrådgivning eftersom man anses vara mottaglig för hjälp och fått tips, samt rekommendation om att söka.

Senast ändrad:
Såhär har normalbeloppen sett ut senaste åren:

2021:

1732873450561.png
------------------------------------------------------
2022:

1732873477089.png
1732873523036.png
2023:

1732873542066.png

2024

1732873564764.png

Nu är även de nya normalbeloppen för 2025 ute:

1732873586453.png

Senast ändrad:
https://kronofogden.se/om-kronofogden/analyser/nya-skulder-under-skuldsanering

Lite intressant statistik om skuldsanering: baserat på 23 651 skuldsaneringar.

Vanligaste gruppen som får skuldsanering är de som har 600.000 - 1 Miljon i skulder.
1734702546896.png
Det vanligaste är i skuldsanering att man inte betalar någonting alls för sina skulder. 35% har ingen betalplan.
Men för dom som betalar sina skulder så betalar man oftast 10-30%. Med andra ord så på 1 miljon i skuld så sparar man 700.000 - 900.000 på skuldsanering (och man besparar sig oftast massiva räntekostnader man annars hade betalat utan skuldsanering.)
1734702572258.png
Vanligast åldern som man får skuldsanering i är 45-54 år, tätt följt av 35-44 år.

1734702954099.png
Vanligaste orsakerna till att man blir beviljad skuldsanering är Annat (gissningsvis stor del spelberoende i grunden), följt av överkonsumption och sjukdom
1734702992978.png

https://www.kronofogden.se/download...24/1619556175664/Skuldsanering_kortanalys.pdf

Visseligen en gammal studie från 2017: Men det finns en markant skillnad i beviljandegraden jämfört med dem som inte har tagit hjälp.
2017 så blev 72% av dom som besökt kommunens skuldrådgivning beviljade och endast 52% blev beviljade som skickat in ansökan själv.
Idag är dock beviljande graden runt 40%, det beror bland annat på att många yngre (under 30 år) fått upp ögonen för skuldsanering och söker.
Poängen är dock att om man söker så gör det via skuldrådgivare eftersom att chanserna är markant högre att bli beviljad!
1734703177567.png

https://kronofogden.se/om-kronofogden/analyser/nya-skulder-under-skuldsanering

Lite intressant statistik om skuldsanering: baserat på 23 651 skuldsaneringar.

Vanligaste gruppen som får skuldsanering är de som har 600.000 - 1 Miljon i skulder.
Visa bilaga 4576
Det vanligaste är i skuldsanering att man inte betalar någonting alls för sina skulder. 35% har ingen betalplan.
Men för dom som betalar sina skulder så betalar man oftast 10-30%. Med andra ord så på 1 miljon i skuld så sparar man 700.000 - 900.000 på skuldsanering (och man besparar sig oftast massiva räntekostnader man annars hade betalat utan skuldsanering.)
Visa bilaga 4577
Vanligast åldern som man får skuldsanering i är 45-54 år, tätt följt av 35-44 år.

Visa bilaga 4578
Vanligaste orsakerna till att man blir beviljad skuldsanering är Annat (gissningsvis stor del spelberoende i grunden), följt av överkonsumption och sjukdom
Visa bilaga 4579

https://www.kronofogden.se/download...24/1619556175664/Skuldsanering_kortanalys.pdf

Visseligen en gammal studie från 2017: Men det finns en markant skillnad i beviljandegraden jämfört med dem som inte har tagit hjälp.
2017 så blev 72% av dom som besökt kommunens skuldrådgivning beviljade och endast 52% blev beviljade som skickat in ansökan själv.
Idag är dock beviljande graden runt 40%, det beror bland annat på att många yngre (under 30 år) fått upp ögonen för skuldsanering och söker.
Poängen är dock att om man söker så gör det via skuldrådgivare eftersom att chanserna är markant högre att bli beviljad!
Visa bilaga 4580
De sista siffrorna säger bara att skuldrådgivarna förmodligen har sållat bort en del av de som inte uppfyller kraven för att få skuldsanering och avrått/ inte skickat in ansökan. Inte att det är större chans att få skuldsanering för att man varit hos skuldrådgivare.

De sista siffrorna säger bara att skuldrådgivarna förmodligen har sållat bort en del av de som inte uppfyller kraven för att få skuldsanering och avrått/ inte skickat in ansökan. Inte att det är större chans att få skuldsanering för att man varit hos skuldrådgivare.
Delvis sant tror jag.

Jag fick dock förklarat hos Kommunen ungefär så att när man bockat i "JA" på dessa 2 frågor i ansökan så anses man ha sökt råd och professionell hjälp för sin ekonomi och att det faktiskt kan väga positivt.
1734712262192.png
Hur stor roll det har i verkligheten vet jag inte. Statistiskt blir betydligt fler beviljad. Du har också tveklöst rätt i det du säger att många icke kvalificerade/felaktiga ansökningar sollas direkt bort, men jag tror att om det är ett tight beslut, som en del beslut kan vara, att det kan väga i ens fördel att ha gått via skuldrådgivare som jag fick förklarat. Oavsett hur dåliga man tycker vissa handläggare är på kommunen och oavsett om man själv har bättre kunskaper så ska det på något sätt räknas som att man sökt professionell hjälp och kunna väga positivt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp