Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning, släppa mina fyra jobbiga lån till KF

Min sambo har löneutmätning på drygt 200k. Problemet är att det nästan bara dras ränta och att alla mål kostar 600 kr/år, samt lite andra avgifter för indrivning. Skulderna har snarast ökat sen utmätningen började, men om du är säker på att du kommer att kunna betala ett stort belopp och inte löper risk för inkomstbortfall inom en överskådlig framtid, så...
Jag har räknat lite på det , 14600 kr totalt dras och 8600 av dom är amortering...så det blir rätt mycket som betalas av...det lockar mig ...för det blir ju lite som ett samlingslån hur sjukt det än låter haha :) men hur mycket drar dom från din sambo om jag får fråga ?

Jag visste inte ens att man kunde göra det :) fast dom 4500 kr hade inte hjälpt så mycket ...fast då hade jag inte fått dom skattepengarna väl?

Nä, men det verkar ju dumt att betala dyra räntor samtidigt som du lånar ut pengar till Skatteverket räntefritt i upp till ett och ett halvt år... Det som du fick tillbaka på skatten nu är ju pengar som du kunde ha fått ut med början i januari 2018...

Börja skattejämka nu och använd din plötsliga nettolöneförhöjning till att amortera snabbare?

Nä, men det verkar ju dumt att betala dyra räntor samtidigt som du lånar ut pengar till Skatteverket räntefritt i upp till ett och ett halvt år... Det som du fick tillbaka på skatten nu är ju pengar som du kunde ha fått ut med början i januari 2018...

Börja skattejämka nu och använd din plötsliga nettolöneförhöjning till att amortera snabbare?
Hm. Räknar kronofogden med skattejämkning och återbäring när de räknar ut förbehållsbeloppet?

Hm. Räknar kronofogden med skattejämkning och återbäring när de räknar ut förbehållsbeloppet?

Du får ingen skatteåterbäring om du har skulder hos Kronofogden. Den mäts ut automatiskt i sin helhet (om den inte är större än skulderna förstås).

Har du skattejämkning så kan ett större belopp mätas ut på din lön jämfört med om du inte har skattejämkning, men du tjänar ju ändå massor av tusenlappar på det jämfört med att inte ha skattejämkning...

Alla som har ränteutgifter och får pengar tillbaka på skatten förlorar på detta. Men du gör förstås som du vill.

Men hur ser dina månadsbetalningar ut nu? Borde du inte klara av att betala utan utmätning om du begär skattejämkning nu? Om du nu skulle kunna bli skuldfri med ett års utmätning?

Du är medveten att det leder till betalningsanmärkningar? Går det inte att göra upp avbetalningsplaner istället?
Absolut det vet jag , fast när man har så mycket lån så måste man nog släppa taget ...och inget hus köp förrens om 5-10 år ändå känner jag :)

Kanske hellre 7 anmärkningar och betalar av allt på 2 år och sen vänta ut dom 3 åren.. kommer aldrig få bort detta annars på 2 år :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp