Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning hos Kronofogden – hur avgörs om lönen kan utmätas?

Jag har ändrat mitt inlägg, innan jag såg att du svarat. Helsike vad snabb du är :-D

Oavsett, jag har ingen åsikt om att förfarandet som finns idag ska ändras. Och har inte iheller sagt något om det.

Det enda jag sagt är att KFM beslutar om utmätning kan ske.

Jag har ändrat mitt inlägg, innan jag såg att du svarat. Helsike vad snabb du är :-D

Oavsett, jag har ingen åsikt om att förfarandet som finns idag ska ändras. Och har inte iheller sagt något om det.

Det enda jag sagt är att KFM beslutar om utmätning kan ske.
Att utreda om en fastighet har ett försvarbart övervärde är fortfarande inte ett beslut, det är en utredningsåtgärd.

Förfrågan till sökande om yrkande om utmätning (eller för den delen indrag enligt Ub 8:8) är inte heller ett beslut, det är också det en utredningsåtgärd.

Saknas övervärde kommer fastigheten att bedömas som "utmtätningsbart värde saknas". Inte ens det är ett beslut.

Att utreda om en fastighet har ett försvarbart övervärde är fortfarande inte ett beslut, det är en utredningsåtgärd.

Förfrågan till sökande om yrkande om utmätning (eller för den delen indrag enligt Ub 8:8) är inte heller ett beslut, det är också det en utredningsåtgärd.

Saknas övervärde kommer fastigheten att bedömas som "utmtätningsbart värde saknas". Inte ens det är ett beslut.
Så du menar att INGEN tar beslut om utmätning?
Märkligt, det är ju ett beslut som går att överklaga....

Så du menar att INGEN tar beslut om utmätning?
Märkligt, det är ju ett beslut som går att överklaga....
Påståendet "för tyvärr finns det stort övervärderade i huset kan kfm få för sig att sälja huset" får det att låta som att detta sker på myndighetens eget initiativ, så går det inte till.

Beslutet om utmätning fattas av Kronofogden, men endast om någon begär det.

Påståendet "för tyvärr finns det stort övervärderade i huset kan kfm få för sig att sälja huset" får det att låta som att detta sker på myndighetens eget initiativ, så går det inte till.

Beslutet om utmätning fattas av Kronofogden, men endast om någon begär det.
Jag kan hålla med dig om att det är fel formulerat. Dock är det så det ser ut för gemeneman. KFM ansvarar för försäljning och beslutet att den ska ske.
Även om det är någon annan som begär att det ska ske.

Jag kan hålla med dig om att det är fel formulerat. Dock är det så det ser ut för gemeneman. KFM ansvarar för försäljning och beslutet att den ska ske.
Även om det är någon annan som begär att det ska ske.
Det är alltid någon annan som vill någonting.

Skuldsanering, betalningsföreläggande, verkställighet, handräckning, tillsyn av näringsförbud.

Sökande kan när som helst återkalla sin begäran, mycket otacksamt om KFM, polis, låssmed och socialtjänst tagit sig till en plats för handräckning...

Det är alltid någon annan som vill någonting.

Skuldsanering, betalningsföreläggande, verkställighet, handräckning, tillsyn av näringsförbud.

Sökande kan när som helst återkalla sin begäran, mycket otacksamt om KFM, polis, låssmed och socialtjänst tagit sig till en plats för handräckning...
Självklart tråkigt, men det finns ju förhoppningsvis en bra anledning till återkallandet. Och för gäldenären så är det väl klart trevligare om ni inte behöver ta er in :)

Självklart tråkigt, men det finns ju förhoppningsvis en bra anledning till återkallandet. Och för gäldenären så är det väl klart trevligare om ni inte behöver ta er in :)
Eftersom begrepp är viktiga så ska man i mål om handräckning använda termerna "sökande" och "svarande" ;).

Ja men låt oss säga att mitt bolån är på 500000:- hos bank A och fastigheten säljs för 500000:- för att bank B begär det, då är det väl ändå bank A där bolånet finns som får pengarna? Eller är det så illa att bank B får pengarna och jag står kvar med ett bolån utan att jag har fastigheten kvar?
Såklart löses bolån först

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp