Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning, har man råd med husdjur?

I hela mitt liv har jag levt med djur, alltifrån hästar, hundar, katter, marsvin, kaniner, hamstrar mm. Jag fick ta bort min hund för ett tag sedan och är nu helt utan djur och saknar det så otroligt mycket. Jag kommer igång med löneutmätning nästa månad och har ju räknat och grubblat på pengar senaste året och har gjort allt för att minska mina kostnader och se till att överleva på minsta möjliga. Det ser ut att finnas några kronor kvar om man man snålar in på allt, men räcker det?

Men, ni som har löneutmätning, hur klarar ni av att ha djur på så liten budget? Försäkring, mat, godis, leksaker, ( spån, kattsand, hö mm beroende på djur) vaccin, fästingmedel, ev veterinärkostnader som kan uppstå är ju inte direkt gratis? Ge mig tips och råd, då det verkligen skulle höja min livsglädje att kunna skaffa mig ett djur att älska igen, men inte vågar pga att inte kunna klara kostnaderna.

Har haft hund i närmare 30 i år o genomgått både löneutmätning o sanering. Det är klart att vi är ju två så då går det ju bättre. Hund kostar ju en del jämfört m katt. Men oavsett så ska man ha dom försäkrade så klart.

Skulle det funka att du var jourhem åt typ djurens vänner under utmätningen?

Då får du ha djuret hemma, men de står för alla kostnader...

......
Stresstesta ekonomin :)
Nu beror det ju på vad du vill ha för djur, men räkna ut vad det skulle kosta dig varje månad och lägg undan de på ett konto i 3 månader. Lägg undan några 100-lappar till om djuret blir sjukt för försäkringarna täcker inte allt, bara vissa %.
Känns det som att det går fint och du kan bygga en buffert parallellt för dig själv så ger djur såååå mycket <3 ....

Hur lång tid räknar du ha utmätning?

Köp inte så mkt leksaker djuren bryr sig de leker gärna med samma.

Jag har haft en liten vovve under hela min tid med skuldsanering och dessförinnan hade jag löneutmätning i 8 månader…
Det är så klart tufft med försäkring och kostsamt med mat till honom, men det är det värt. Alla dagar i veckan.
Jag säkerställde dock att jag haft en buffert peng för just oförutsedda kostnader, inte minst pga vovven som är ett litet ”måndags exemplar”. Man vet aldrig när det behöver bli en tur till veterinären. Viktigt !!

I hela mitt liv har jag levt med djur, alltifrån hästar, hundar, katter, marsvin, kaniner, hamstrar mm. Jag fick ta bort min hund för ett tag sedan och är nu helt utan djur och saknar det så otroligt mycket. Jag kommer igång med löneutmätning nästa månad och har ju räknat och grubblat på pengar senaste året och har gjort allt för att minska mina kostnader och se till att överleva på minsta möjliga. Det ser ut att finnas några kronor kvar om man man snålar in på allt, men räcker det?

Men, ni som har löneutmätning, hur klarar ni av att ha djur på så liten budget? Försäkring, mat, godis, leksaker, ( spån, kattsand, hö mm beroende på djur) vaccin, fästingmedel, ev veterinärkostnader som kan uppstå är ju inte direkt gratis? Ge mig tips och råd, då det verkligen skulle höja min livsglädje att kunna skaffa mig ett djur att älska igen, men inte vågar pga att inte kunna klara kostnaderna.
Vi hade som mest 14 hundar (draghundar) under skuldsaneringen. Men med så många hundar och av den typen hade vi inte försäkringar på dem. Förutom vaccinationer behövde vi bara veterinärvård en gång på 3 år och då var det en valp (som tyvärr inte överlevde) som hade försäkring. Annars hade vi bara lättare sårskador som man klarar själv, samt någon avlivning (som vi också klarade själva, jaktlicens). Men det är förstås lite annorlunda än om man har rena sällskapsdjur som man vill behandla för diverse kroniska sjukdomar. Kan man inte tänka sig avlivning vid dyra kroniska sjukdomar eller svåra skador bör man ju ha försäkring.
Man väljer förstås ett lämpligt foder i en billigare prisklass och hittar alternativa leksaker som inte ruinerar en. Pinnar i skogen är gratis! Gamla PET- flaskor är jätteroliga! Och gamla skor. Morötter funkar fint som godis. Och har man fler hundar leker de förstås med varandra.
Men det är bra att tänka igenom och räkna på det så att man vet att det kommer att funka!

När lämnade du uppgifter för inkomster? Jag ska lämna nu senast fredag nästa vecka. Tror du jag kommer få behålla lönen i mars?
Förstår dig med djur ❤️
Jag rider och måste ev ge upp det nu. Men vill ta upp både hund och häst sen i framtiden när allt detta är över ❤️

När lämnade du uppgifter för inkomster? Jag ska lämna nu senast fredag nästa vecka. Tror du jag kommer få behålla lönen i mars?
Förstår dig med djur ❤️
Jag rider och måste ev ge upp det nu. Men vill ta upp både hund och häst sen i framtiden när allt detta är över ❤️
Det kan ju finnas någon i närheten som vill ha hjälp med sin häst utan kostnad.

Har jultomten skägg eller?

Klart det går att ha husdjur med utmätning och sanering. Min fru och jag har två katter (innekatter) och det går alldeles utmärkt. Har köpt två nya klösträd till dom. Vi köper en säck med torrfoder en gång i månaden, även våtfoder och kattsand. Våra katter lever och mår bra :)

Däremot kanske lite svårare ekonomiskt att driva ett eget stall eller en bondgård med hundra mjölkdjur om du har utmätning eller sanering.

Skulle det funka att du var jourhem åt typ djurens vänner under utmätningen?

Då får du ha djuret hemma, men de står för alla kostnader...

......
Stresstesta ekonomin :)
Nu beror det ju på vad du vill ha för djur, men räkna ut vad det skulle kosta dig varje månad och lägg undan de på ett konto i 3 månader. Lägg undan några 100-lappar till om djuret blir sjukt för försäkringarna täcker inte allt, bara vissa %.
Känns det som att det går fint och du kan bygga en buffert parallellt för dig själv så ger djur såååå mycket <3 ....

Hur lång tid räknar du ha utmätning?
Ett tag tänkte jag faktiskt på just jourhem, men samtidigt är det ju inte riktigt samma sak som att ha ett eget djur.

Vet inte hur länge det blir löneutmätning, men troligtvis en hel del år. Jag kommer även att söka skuldsanering sen ( nyligen fått avslag).

Jag får avvakta lite och se vad allt landar i, ha löneutmätning några månader och se om det går att "spara" något som kan räcka för ett djurs omkostnader :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp