Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Allt är inte svart eller vitt . Jag håller med dig I det du skriver men det fifflas säkert mycket genom att andra står på bilen osv så det är nog inte lätt att bevisa vad som är vad.
Absolut, myglas det så hoppas jag det uppdagas, men vid brott är det hellre fria än fälla, medans här verkar det vara hellre fälla än fria.
All utmätt egendom som inte tillhör den skuldsatte är ren stöld, där det verkliga offret behandlas väldigt fel utav KFM.

Har själv inga skulder hos KFM, men jag lånar ut min bil då och då i nödsituationer till vänner eller grannar, efter att ha läst vad KFMs representatörer skrivit i denna tråd så blir man ju mindre positiv till att hjälp sina medmänniskor tyvärr.

Absolut, myglas det så hoppas jag det uppdagas, men vid brott är det hellre fria än fälla, medans här verkar det vara hellre fälla än fria.
All utmätt egendom som inte tillhör den skuldsatte är ren stöld, där det verkliga offret behandlas väldigt fel utav KFM.

Har själv inga skulder hos KFM, men jag lånar ut min bil då och då i nödsituationer till vänner eller grannar, efter att ha läst vad KFMs representatörer skrivit i denna tråd så blir man ju mindre positiv till att hjälp sina medmänniskor tyvärr.
Läs hänvisat rättsfall, det har gått hela vägen till högsta instans. De gjorde samma bedömning som Kronofogdemyndigheten.
Tycker du att lagarna inte stämmer överens med ditt eget rättspatos, så kan du rösta för en förändring om ungefär tre år och 362 dagar.

Ja precis, annars går det inte. Så krasst är det, så en hyrbil, privatleasing, eller att ha med sig bilägaren vid en vanlig bil med något värde i verkar vara de enda som verkar säkert
Jag hade tänkt leasa en bil i någon annans namn (ironiskt nog en närstående yrkesverksam och ansedd polis som hade noll problem med detta upplägg när jag frågade), mest pga betalningsanmärkningen som skuldsaneringen medfört.

Jag får väl helt enkelt ha texten Carpe Diem eller nåt på bilen för säkerhets skull ifall någon behöver vittna, samtliga i min umgängeskrets skulle påpeka att jag aldrig skulle ha nåt sånt skit så det kan omöjligen vara min bil :)
(Obs! Läs: Skämt)

Iofs är det en ickefråga kanske, nu när det inte finns någon utmätning på mig.
Kommer träffa ett gäng polisveteraner imorgon och ska faktiskt ta och passa på att fråga dem om hur sådana här situationer utspelat sig, måste ha uppstått en hel del drama.

Bilregistret är inte ett juridiskt ägarregister, det borde en jurist ha koll på. Ej heller nämns att det måste finnas ett försvarbart övervärde om krediten är kopplat till fordonet. Ett dåligt svar, korrekt analys.
Rent nyfiken, hur är inte bilregistret ett juridiskt ägarregister? Du kan ju inte exempelvis försäkra en bil du inte juridiskt står på, eller hävda ägarskap juridiskt om den inte är skriven på dig.

Rent nyfiken, hur är inte bilregistret ett juridiskt ägarregister? Du kan ju inte exempelvis försäkra en bil du inte juridiskt står på, eller hävda ägarskap juridiskt om den inte är skriven på dig.
Läs hänvisat rättsfall.

Frågan besvaras även här, klipper ut relevant del:

Inom svensk rätt finns det en distinktion mellan registrerad ägare till ett fordon och den civilrättsliga ägaren av detsamma. Det innebär att bara för att en person står registrerad i bilregistret för ett fordon behöver det inte innebära att vederbörande civilrättsligt är ägare till fordonet.

Räcker det med att ägaren visar billånet /avbetalningar/själva köpet då? Om dessa papper finns i bilen - räcker det om man blir stoppad som skuldsatt?
Det går inte att svara på hur det bedöms från fall till fall.

Många frågor, men är det skillnad på om:

- Man har skulder hos KFM och man har inget att utmäta så skulderna växer och inget betalas av

eller

- Man har redan har ett beslut på löneutmätning, som ju är tänkt att betala av skulden
Nja, en löneutmätning kanske är tänkt att betala av, men kanske inte gör det. Är skulden för stor så utmäts bilar trots löneutmätning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp