Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lättast att få billån?

Att bilen står skriven på någon annan är inget hinder för utmätning.

Men vänta här nu,
Så om jag ska backa min mors bil som hon äger, som hon försäkrar, som hon kör så kan ni inte rent juridiskt kunna komma och ta en bil som någon annan äger?

Men vänta här nu,
Så om jag ska backa min mors bil som hon äger, som hon försäkrar, som hon kör så kan ni inte rent juridiskt kunna komma och ta en bil som någon annan äger?

Om du backar den så kör hon den inte.
Se https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16656209.ab som exempel på utmätning på besittning, jag vet inte om den höll, jag antar att man överklagat, men jag har utmätt på besittning och det har inte någon domstol ändrat på.

Utsökningsbalken 4 kap
"18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan."
Det som står i bilregistret är inte samma sak som framgår.

ojojoj tragiskt för familjen som skulle till sjukhuset...Inte ett proffsigt sätt av den tjänstemannen/kvinnan..hjärtlöst!!!!

ojojoj tragiskt för familjen som skulle till sjukhuset...Inte ett proffsigt sätt av den tjänstemannen/kvinnan..hjärtlöst!!!!

Man ska nog inte riktigt tro att saker hänt som aftonbladet påstår

Men vänta här nu,

Rättar lite. Kfm kan bara utmäta sånt som är ditt men vi kan ha en annan uppfattning än gäldenären om vem som äger en viss sak.

Det var det jag menar, om jag är skyldig kronofogden pengar och lutar mig på en grannens bil eller rentav lånar den 1 gång på 5 år för att handla mat så kan ju det knappast räknas som besittning.

Utsökningsbalken 4 kap
"18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan."
Det som står i bilregistret är inte samma sak som framgår.

Eftersom du alltid har goda svar @Lasseman så lägger jag till några frågor om det går bra

Om jag lånar en bil registrerad på en vän, vännen har även kvitto på bilköpet och utdrag från ex banköverföring eller liknande från dennes konto.
Om jag då skulle bli stoppad av kronofogden skulle dom anse att jag eller vännen är ägare?

Samma exempel men kompletterat med ett skriftligt hyresavtal där jag hyr bilen av en vän för ex transport av möbler från Ikea.

Ha det gott och trevlig helg.

Mvh
Miklo

VW finans äe överlägset enklast att få billån eller leasing via. Tar Bisnode.

Eftersom du alltid har goda svar @Lasseman så lägger jag till några frågor om det går bra

Om jag lånar en bil registrerad på en vän, vännen har även kvitto på bilköpet och utdrag från ex banköverföring eller liknande från dennes konto.
Om jag då skulle bli stoppad av kronofogden skulle dom anse att jag eller vännen är ägare?

Samma exempel men kompletterat med ett skriftligt hyresavtal där jag hyr bilen av en vän för ex transport av möbler från Ikea.

Ha det gott och trevlig helg.

Mvh
Miklo

Det är nog en fråga som domstol skulle få fundera över. Det är ju inte så troligt att du åker runt med vännens köprhandlingar och kontoutdrag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp