Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

KYC - kundkännedom för Lumify?

Hej. Idag fick jag mail från Lumify där jag har ett pågående lån. De vill KYC, alltså en sådan kundkännedom. Dock begär de att jag ska fylla i en massa uppgifter på ett dokument, skriva ut det skriva under, scanna in det plus att de vill ha - Bevis på inkomstkälla (lönespecifikationer/specifikationer för ersättning och pension, kontoutdrag, dokument som styrker försäljning av egendom/arv/lön.
I mailet stod det specificerat att de vill ha kontoutdrag från min bank mellan två specifika datum.
Känns som att de vill ha överdrivet mycket information?
Har lämnat KYC till Svea för ett tag sedan, men då var det bara klicka i en ruta att det som stod stämde...
Får Lumify verkligen begära alla dessa saker?

När jag nu granskar mailet ( efter att jag svarat dem flera gånger) så ser jag flera stavfel samt att det är en annan adress än vad de vanligtvis har..De vill man ska maila dem tillbaka på kontakt@lumify.se, när de vanligtvis har info@lumify.se
Kan det vara bluff, eller har de skapat en till mail för att använda sig av för just detta. Dock är mailets avsändare "kontakt" samt att ingen logga eller något med i mailet. Det dokument de bifogade hade dock det. Blir lite nojig nu :/

Märkligt har haft dom jättelänge och har deras maxbelopp dom har aldrig frågat mig om någonting.
Jag hade inte fyllt i det.

Märkligt har haft dom jättelänge och har deras maxbelopp dom har aldrig frågat mig om någonting.
Jag hade inte fyllt i det.
Nej, jag har inte skickat något, har ju ingen skrivare/scanner
Har även mailat lumify på deras ”vanliga” Mail och frågat om de skickat ut det.
Läste även igenom dokumentet de bifogat och där är de även små fel. Så kanske är bluff

Jag fick också detta!! Utdrag från banken mellan 2-11 feb typ
Har även pratat med dom och det är ingen bluff

Jag fick också detta!! Utdrag från banken mellan 2-11 feb typ
Har även pratat med dom och det är ingen bluff
Pratade du med dem via telefon eller genom Mail-konversation via den mailadress de skickade ifrån? (Kontakt@lumify.se)
Tänker att om de svarar via den så kan de ju ”fortsätta bluffa”
Bästa är kanske att ringa dem imorgon.

I mailet är det som sagt stavfel så väl som i worddokumentet. Bland annat står det Luma Finans AB ”Lumify” är enligt lag skyldigt att identifiera och ha god kännedom om sina kunder. Förutom den vanliga kundinformationen är Lumify skyldigt att ha tillräcklig information om kundens verksamhet, ekonomiska förhållanden och pengars ursprung.
Det heter skyldiga
längre ner så står det Civilavstånd istället för civilstånd
ännu längre ner står det; Om NEJ, vänligen uppge det huvudskliga syftet med lånet och vad/vem det omfattar ..stavfel där med...sedan detta; Om JA, vänligen uppge persones för- och efternamn samt specificera din relation till personen i fråga. Ytterligare ett stavfel...I ett så "viktigt" dokument så borde det inte finnas ett enda stavfel kan jag tycka...?

Deras mail i helhet var detta;

Kära kund,

Du har fått detta e-postmeddelande eftersom vi saknar information om dig.

Vi är skyldiga att känna till våra kunder och förstå kunderas användning av vår produkt.
Eftersom vi är ett konsumentkreditinstitut så omfattas vi av PtL: Lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt FFFS 2017:11: Finansinspektionens föreskrifter om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär att vi ständigt måste uppdatera kundernas information om den förväntade anvädningen av vår produkt.
Vänligen fyll det bifogade formuläret och skriv under. Formuläret måste skrivas under fysiskt. Skicka sedan in de till oss tillsammans med begärt underlag till e-post: kontakt@lumify.se. Ange ”KYC” i ämensfältet. Det är viktigt att vi får det ifyllda formuläret med begärt underlag inom 7 arbetsdagar.

Specifikt begärt underlag är kontoutrag från perioden 2020-03-01 till 2020-03-12
tillsammans med det underlag som begärs i den bifogade KYC blanketten.

Vid ytterligare frågor och funderingar kontakta oss via e-post till: kontakt@lumify.se.

Jag pratade med dom via telefon och fick det bekräftat att de ville ha in det på just kontakt@lumify

Varför skulle man göra detta? Vad händer om man skiter i det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp