Pension är kass även om du jobbar. Har du inte ett privat sparande så kommer det vara tight när man går i pension
Beror ju på inkomst, arbetsår, avtal och tjänstepension. Om det sköts ok ligger pensionen på ca 50-55% av slutlönen.
Och är inte bra, speciellt inte i början när du ändå har ork och förhoppningvis frisk för att göra saker.
Privat sparande är jätte viktigt.
Och är inte bra, speciellt inte i början när du ändå har ork och förhoppningvis frisk för att göra saker.
Privat sparande är jätte viktigt.
Man har väl som regel en avtalspension. Jag har nästan en miljon där (970' sist jag kollade) och kanske 25 år kvar till pension. I tillägg till vad man får av staten så tror jag att jag kommer att klara mig. Den där nästan-miljonen kanske är två-tre miljoner när jag går i pension. Tar jag ut avtalspensionen på fem-tio år så blir det en skaplig landningsbana...
Jag har 0 kr i privat pensionssparande.
Är investerat i marknaden, toppen av en konjunktur just nu...
Har allt i guld sedan 2018... och kommer övergå till räntor även senare även om det är garanterad minus avkastning så kommer det vara enda sättet att skydda kapitalet

Har du nära till pensionen?
I ett längre perspektiv, låt säga 20-30 år, har alltid börsen varit den bästa placeringen. Efter en lågkonjunktur kommer ju alltid en högkonjunktur![]()