Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden har ringt om ansökan

Har försökt hänga med i frågan om utökad betalningsutrymme efter att förkortad betalplan är slut. Ingenstans ser jag dock att någon påvisat faktiskt fall där en person de facto fått ny betalplan/fortsätta betala under saneringens kvarvarande år pga ökad inkomst? Inläggen baseras på antaganden och gissningar och saknar egentligen grund?
Beslutet om förkortad betalplan har som nämnt inget med inkomst att göra utan sker av andra orsaker, vanligt är barn. Detta skäl kvarstår även i det fall inkomsten ökar efter att betalplanen är slut, och det bortfall av återbetalning som den förkortade betalplanen orsakar har beaktats redan vid beslutet.

Har fått samma besked som nämnts ovan ang min egen treåriga betalplan - när planen är klar bryr de sig inte om inkomstökningar då de ursprungliga skälen till beslutet finns kvar. Även om jag personligen kan tycka att det vore rimligt att betala längre om inkomsten ökar mycket. Kommer mot slutet av saneringen ha nästan 10k brutto löneökning/månad mot vid saneringsbeslutet och kan återkomma om det skulle blir problem med klagomål från borgenärer

Ja jag tycker ju det men vi får utgå ifrån att Lasseman som anställd utav myndigheten vet och inte gissar. Han jobbar ju på KFM så utgick ifrån att han har koll.

Tycker det är fullt rimligt att efter betalplan är färdig så ska man inte behöva betala någonting.

varför betala mer om betalningutrymme ökar?

oavsett så har man ju lärt sig en läxa och man kan få börja leva & andas igen.

Kanske bara jag, men känner ingen sympati för låneföretagen som lånar ut till människor som redan är skuldsatta till rätt så hög ränta, dömt att gå åt helvete.

Ja det är ju betydligt mer generöst gentemot privatpersonen än gäldenären vad gäller förändrat betalningsutrymme.
Men förstår fortfarande inte problemet i sammanhanget rörande att börja betala massor helt plötsligt i samband med omprövning.
Att låta bli att jobba ihjäl sig/arbeta övertid i onödan när man har skuldsanering är väl inget nytt, att hålla en jämn arbetsnivå före/efter beslut är väl heller inget konstigt?

Det är ju vara privatpersoner som kan vara gäldenärer i skuldsanering?

Ja jag tycker ju det men vi får utgå ifrån att Lasseman som anställd utav myndigheten vet och inte gissar. Han jobbar ju på KFM så utgick ifrån att han har koll.
Nej gör inte det, du får göra som du vill och ger någon här ett glasklart tips som visar sig i slutändan rasera det mesta så antar jag att den hjälper till att betala de skulder som väcks till liv igen.

@Lasseman Du kanske kan svara, ringde KFM och frågade om hur det fungerar med provision. Jag har idag 34k innan skatt och rörlig provision, vissa månader har jag inte ens chans att tjäna 1kr i provision och ibland kan det hända att jag tjänar 15k i provision, beror helt på vilka kunder jag har inbokat och om eller det finns möjlighet att sälja något, oftast är allt redan insålt och då jag somsagt 0 chans att öka lönen.

hur ställer sig detta gentemot skuldsanering? Jag menar att om man räknar med att jag får 15k för att jag har sålt månad 1 och de räknar på det så går jag med 0 provision i 4 månader. Hur blir detta då? Eller vice versa, för hon sa att man alltid ska rapportera in med att handläggningstiden är 4 månader.

blir det något schablon då eller blir det så att jag får spara allt överblivet och betala engångssumma 1 gång i halvåret?

@Lasseman Du kanske kan svara, ringde KFM och frågade om hur det fungerar med provision. Jag har idag 34k innan skatt och rörlig provision, vissa månader har jag inte ens chans att tjäna 1kr i provision och ibland kan det hända att jag tjänar 15k i provision, beror helt på vilka kunder jag har inbokat och om eller det finns möjlighet att sälja något, oftast är allt redan insålt och då jag somsagt 0 chans att öka lönen.

hur ställer sig detta gentemot skuldsanering? Jag menar att om man räknar med att jag får 15k för att jag har sålt månad 1 och de räknar på det så går jag med 0 provision i 4 månader. Hur blir detta då? Eller vice versa, för hon sa att man alltid ska rapportera in med att handläggningstiden är 4 månader.

blir det något schablon då eller blir det så att jag får spara allt överblivet och betala engångssumma 1 gång i halvåret?

Du har väl redan fått ett svar här som verkade säker på sin sak.

Det är ju vara privatpersoner som kan vara gäldenärer i skuldsanering?
Visst, mitt misstag, jag borde ha sagt ”den som har skuldsanering” istället för privatperson, jag har ofta en viss förväntan i att människor förstår vad jag menar utan den typen av förtydligande när man pratar om specifika situationer. Något för mig att deala med.

Visst, mitt misstag, jag borde ha sagt ”den som har skuldsanering” istället för privatperson, jag har ofta en viss förväntan i att människor förstår vad jag menar utan den typen av förtydligande när man pratar om specifika situationer. Något för mig att deala med.
Nej du missförstår igen tror jag.

"Ja det är ju betydligt mer generöst gentemot privatpersonen än gäldenären"

Det blir inte mycket bättre av "den som har skuldsanering än gäldenären...."

Man kan aldrig vara säker på att någon ”vet” på ett forum, framför allt när personen inte arbetar på den rätta enheten enligt min mening, frågan här är ju vilken regelordning som tillämpas. Förkortade betalplanens giltighet eller vad skuldsaneringslagen säger ang omprövning. Svaret jag fått av skuldsaneringsenheten (där ingen här arbetar vad jag vet), är att omprövning efter avslutad betalplan leder till avslag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp