Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden har ringt om ansökan

hur vet man som gör inbetalningar på en sån skuld?

jag har samma läge men bar 3000kr kvar på skulden. Ingen ser ju om det är min medlånare som betalar eller jag.
Har du skuldsanering och en skuld med medlåntagare fast du betalar in på lånet vid sidan av din sanering?
Har inte hunnot betala ngt sen jag fick inledande men nämde det för mig hl och hon sa att det var normalt att skulderna kunde gå ned lite mellb inledande o beslut.

det är bara 3000kr kvar o 3 mån. Vill helst bara betala av allt direkt för att slippa att min ex sambo ska bli inblandad för 3000kr.

ville inte ta upp skulden i saneringen men hl sa att lika bra ta med den.

hur vet man som gör inbetalningar på en sån skuld?

jag har samma läge men bar 3000kr kvar på skulden. Ingen ser ju om det är min medlånare som betalar eller jag.

dvs svårt att se hur det skulle kunna ses vara gynnande
Lånebolaget skickar in till skusan att du har ett lån hos dom.

Räntan fryses bara för den som har skuldsanering. Det beslutas i saneringen hur många procent varje borgenär kommer få tillbaka, exempel 50% blir 5000kr. Person två måste fortsätta betala månadskostnaden på lånet.

Min fru är medlåntagare på ett lån jag betalar på under saneringen och den skulden tickar det ränta på.

Min fru är medlåntagare på ett lån jag betalar på under saneringen och den skulden tickar det ränta på.
Ja eftersom att det är du som har skulden så är räntan fryst för din del. Din medlåntagare däremot måste betala lånet med ränta.

Har inte hunnot betala ngt sen jag fick inledande men nämde det för mig hl och hon sa att det var normalt att skulderna kunde gå ned lite mellb inledande o beslut.

det är bara 3000kr kvar o 3 mån. Vill helst bara betala av allt direkt för att slippa att min ex sambo ska bli inblandad för 3000kr.

ville inte ta upp skulden i saneringen men hl sa att lika bra ta med den.

Det var ju väldigt konstiga råd. När man har fått inledande får man inte betala på sina skulder då det kan räknas som gynnande av borgenär och en ansökan kan avslås.

Om du betalar in pengar på den skulden under ditt inledande men inte till någon annans dom du är skyldig pengar så gynnar du den enstaka borgenären.

Om du endast är skyldig 3000kr så är det väl ett väldigt litet problem för din ex-sambo? Kan dock bli ett betydligt större problem för dig om du nu vill ha din sanering.

Det var ju väldigt konstiga råd. När man har fått inledande får man inte betala på sina skulder då det kan räknas som gynnande av borgenär och en ansökan kan avslås.

Om du betalar in pengar på den skulden under ditt inledande men inte till någon annans dom du är skyldig pengar så gynnar du den enstaka borgenären.

Om du endast är skyldig 3000kr så är det väl ett väldigt litet problem för din ex-sambo? Kan dock bli ett betydligt större problem för dig om du nu vill ha din sanering.
Jo men betalar hon in allt - röknas det som gynna de då?

Jo men betalar hon in allt - röknas det som gynna de då?

Nej hon ska ju betala in allt om hon är medlåntagare. Det är du som inte får betala på skulder som ingår i din sanering för då räknas det som gynnande av borgenär.

Nej hon ska ju betala in allt om hon är medlåntagare. Det är du som inte får betala på skulder som ingår i din sanering för då räknas det som gynnande av borgenär.
Och hur vet man att det är jag som betalat? Om det kommer in en betalning.

Och hur vet man att det är jag som betalat? Om det kommer in en betalning.
Alltså det är tänkt att din exsambo ska betala in månadsvis i 3 månader och du ingenting pga skuldsanering. Men jag uppfattar dig som att det är du som fortsätter betalar och inte hon? Kfm kan ju kräva in kontoutdrag av någon anledning så då kommer det synas att det är du som betalt och det kan leda till avslag av skuldsanering pga gynnande. Men det är upp till dig om du tar den risken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp