Fullständigt felaktigt. Under en skuldsanering utmäts ingenting. Du hade tekniskt sett kunnat köra rakt in i en kontroll i en Lamborghini, och köra därifrån i samma bil. under beslutad/pågående skuldsanering.Jag har stort behov av bil pga både barn och jobb, frågade kfm i vilken prisklass jag får/kan äga en bil i under skuldsanering och fick till svar:
Om man har behov av bil till exempel för att ta sig till och från arbetet så har man rätt att behålla en bil till ett värde som motsvarar 60% av basbeloppet (58 800 kr för 2025). Det innebär i dagsläget ett värde på 35280 kr. Utöver det ska en utmätning ge ett överskott som gör åtgärden försvarlig vilket innebär att det behöver finnas ett övervärde på omkring 25000 kr. Det innebär att bilen kan vara värd omkring 60 000 kr utan att bli utmätt, men det gäller förstås under förutsättning att man kan styrka att man måste ha bil för att klara sitt arbete.
Så enligt dom så kan dom utmäta en bil som är värd mycket även under en skuldsanering om jag tolkar det rätt, så att köpa eller äga en dyr bil under skuldsanering skulle jag inte rekommendera utan att först kolla med kfm och inte ställa frågan här
Däremot så kanske en borgenär skulle känt sig petad i ögat så att säga, och gjort en omprövning pga att du äger en för dyr bil. Vad då påföljden skulle bli vet jag inte, men någon utmätning hade inte skett.