Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köpa bil under skuldsanering – tips?

Jag har stort behov av bil pga både barn och jobb, frågade kfm i vilken prisklass jag får/kan äga en bil i under skuldsanering och fick till svar:

Om man har behov av bil till exempel för att ta sig till och från arbetet så har man rätt att behålla en bil till ett värde som motsvarar 60% av basbeloppet (58 800 kr för 2025). Det innebär i dagsläget ett värde på 35280 kr. Utöver det ska en utmätning ge ett överskott som gör åtgärden försvarlig vilket innebär att det behöver finnas ett övervärde på omkring 25000 kr. Det innebär att bilen kan vara värd omkring 60 000 kr utan att bli utmätt, men det gäller förstås under förutsättning att man kan styrka att man måste ha bil för att klara sitt arbete.

Så enligt dom så kan dom utmäta en bil som är värd mycket även under en skuldsanering om jag tolkar det rätt, så att köpa eller äga en dyr bil under skuldsanering skulle jag inte rekommendera utan att först kolla med kfm och inte ställa frågan här
Fullständigt felaktigt. Under en skuldsanering utmäts ingenting. Du hade tekniskt sett kunnat köra rakt in i en kontroll i en Lamborghini, och köra därifrån i samma bil. under beslutad/pågående skuldsanering.
Däremot så kanske en borgenär skulle känt sig petad i ögat så att säga, och gjort en omprövning pga att du äger en för dyr bil. Vad då påföljden skulle bli vet jag inte, men någon utmätning hade inte skett.

Det är möjligt att det ni säger stämmer, men återigen så fick jag det svaret av faktiskt två helt olika handläggare som jag haft, väl medveten om att utmätning och sanering är olika saker men då jag inte haft utmätning och frågor till dom har varit under sanering så antog jag att dom vet vad dom pratar om. Men ni kan absolut ha mer rätt än kfm men för min egna del så litar jag mer på deras ord och riskerar inte min sanering. Vill ni chansa och lita på forumet är det er sak, jag ville bara förmedla vad som sagt två helt olika handläggare på kfm talade om för mig

Det är möjligt att det ni säger stämmer, men återigen så fick jag det svaret av faktiskt två helt olika handläggare som jag haft, väl medveten om att utmätning och sanering är olika saker men då jag inte haft utmätning och frågor till dom har varit under sanering så antog jag att dom vet vad dom pratar om. Men ni kan absolut ha mer rätt än kfm men för min egna del så litar jag mer på deras ord och riskerar inte min sanering. Vill ni chansa och lita på forumet är det er sak, jag ville bara förmedla vad som sagt två helt olika handläggare på kfm talade om för mig
Det står klart och tydligt att ingenting utmäts under en skuldsanering.
Jag kan ju faktiskt till och med säga såhär, jag körde min pappas bil en dag, en väldigt ny Mercedes, samma dag blir jag stannad i en poliskontroll där kronofogden var, och det hände ingenting. Under en beslutad skuldsanering har du 0 kronor i skulder. Under förutsättning att du inte dragit på dig nya skulder.

Nån här på forumet som har haft skuldsanering och där borgenärer överklagat pga dyrt bil-inköp ?

Har själv skuldsanering och tänker köpa en bättre bil framöver men vill absolut inte riskera min skuldsanering

Att köra eller att äga är ju lite olika saker dock. Återigen det är kfm ord och inte mina. Men handlar nog även om att om du har råd med dyr bil eller dyr villa så kanske beslutet om skuldsanering var fel, har du ärvt pengar eller vunnit eller bonus så ska ju beslutet omprövas ändå, och att spara ihop 200.000 under en sanering känns osannolikt med tanke på det lilla man får behålla, så ser dom att du helt plötsligt äger en bil för 200.000 så lär både kfm och borgenärer fundera vart dom pengarna kom ifrån utan en omprövning och dom kan då häva sanering och då antar jag det blir utmätning då skulden finns kvar och då kan dom utmäta bilen.

men tänker inte diskutera det mer, ville bara förmedla vad mina handläggare talade om för mig, vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt men jag går på kfm spår och sitter säkert under min sanering iaf

Kan även tillägga att privatleasing är ett stort nej, både för att få sanering men även under sanering (vilket kanske är självklart) men för er som funderade på det. Jag hade leasingbil tidigare men blev nekad sanering pga enbart det, lyckades bli av med den och direkt därefter så gick saneringen igenom

Att köra eller att äga är ju lite olika saker dock. Återigen det är kfm ord och inte mina. Men handlar nog även om att om du har råd med dyr bil eller dyr villa så kanske beslutet om skuldsanering var fel, har du ärvt pengar eller vunnit eller bonus så ska ju beslutet omprövas ändå, och att spara ihop 200.000 under en sanering känns osannolikt med tanke på det lilla man får behålla, så ser dom att du helt plötsligt äger en bil för 200.000 så lär både kfm och borgenärer fundera vart dom pengarna kom ifrån utan en omprövning och dom kan då häva sanering och då antar jag det blir utmätning då skulden finns kvar och då kan dom utmäta bilen.

men tänker inte diskutera det mer, ville bara förmedla vad mina handläggare talade om för mig, vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt men jag går på kfm spår och sitter säkert under min sanering iaf
Sparar man sina betalningsfria månader så kan man absolut spara ihop runt 200k. Vissa betalar ca 20k per månad till skuldsanering. För min del lever jag rätt så bra med sanering och sparar vanliga månader ca 3k ganska lätt med lite planering, ibland även mer än så. Skulle dock inte köpa så dyr bil ändå, även om skulle ha 200k på kontot nu. Däremot runt 50-60k tycker jag låter bättre och säkrare än köpa bil för 30k som går sönder snabbt. Men som jag har nu kollat och undersökt så tas ej bilen även om den är dyr under skuldsanering utan i värsta fall får man troligen omprövning och höjd belopp att betala. Men kul höra allas svar verkligen!

Senast ändrad:
Sparar man sina betalningsfria månader så kan man absolut spara ihop runt 200k. Vissa betalar ca 20k per månad till skuldsanering. För min del lever jag rätt så bra med sanering och sparar vanliga månader ca 3k ganska lätt med lite planering, ibland även mer än så. Skulle dock inte köpa så dyr bil ändå, även om skulle ha 200k på kontot. Däremot runt 50-60k tycker jag låter bättre än köpa bil för 30k som går sönder snabbt. Men som jag har nu kollat och undersökt så tas ej bilen även om den dyr under skuldsanering utan i värsta fall får man omprövning och höjd belopp att betala.
Man ska ju tänka på att det är tänkt att betalfria månader o buffert ska täcka inkomstbortfall vid sjukdom tex, andra oförutsedda utgifter och ökade fasta kostnader under dessa fem år.

Man ska ju tänka på att det är tänkt att betalfria månader o buffert ska täcka inkomstbortfall vid sjukdom tex, andra oförutsedda utgifter och ökade fasta kostnader under dessa fem år.
Ja absolut, det vet jag. Säger bara att omöjligt är det inte att spara, sen hur folk använder sina pengar är deras val.

Ja absolut, det vet jag. Säger bara att omöjligt är det inte att spara, sen hur folk använder sina pengar är deras val.
Nej alltså jag säger inte heller att det är omöjligt spara. Tvärtom så uppmuntras man ju till det. En del av lärandet under sanering. Men sen gör man ju vad man vill för det man sparar av sin inkomst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp