Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Känner mig nära att berätta för min sambo

Det behöver inte vara just det här specifika ärendet. Jag personligen hade inte i något läge anmält en nära familjemedlem, om denna så hade skjutit mig eller knivhuggit mig på fyllan.
För mig personligen hanterar man familjära angelägenheter inom just familjen.
Precis som du säger är varje omständighet unik dock.

Fast som du även håller med om att varje omständighet är unik men du hade inte i något läge anmält en nära familjemedlem. Är detta en bra hedersgrej att anmna, om en make misshandlar en och en eller knivhugger en? Man ska hantera det inom familjen. Du hur ju själv hur det låter, som alla sekt/hederskulturer. Och har man ingen att vända sig till vad gör man då?

Så klart man ska anmäla. Sen finns det situationer man ska säkra med social, polis eller annat man anmäler så man inte blir utsatt. Bara trött på det här med heder och golare har inga polare, att rättvisan ska skippas utanför rättssamhället.

Men ja mindre saker är absurt anmäla men de exempel du tar upp låter bara extremt.

Sekt och Sekt. Vi kan ta fotbollsgrupperingen jag är med i. 99% är svenskar. Alls oklarheter och problem har vi skött internt utan polisens inbladning.

Jag måste väl få ha min åsikt att jag personligen inte hade anmält?

Så som jag är uppväxt är det golare har inga polare. Dvs fotbolls/läktarkulturen. Respekterar övriga infallsvinklar men jag står fast vid min åsikt.

Sekt och Sekt. Vi kan ta fotbollsgrupperingen jag är med i. 99% är svenskar. Alls oklarheter och problem har vi skött internt utan polisens inbladning.

Jag måste väl få ha min åsikt att jag personligen inte hade anmält?

Så som jag är uppväxt är det golare har inga polare. Dvs fotbolls/läktarkulturen. Respekterar övriga infallsvinklar men jag står fast vid min åsikt.

Sa jag att det är osvenskt eller att du inte får ha den åsikten? Förstår att du tänker så men försökte bara vidga dina perspektiv. Crips and the bloods tänker likaså, jehovas och katolska kyrkan också.

Men dina exempel du beskrev hur vill du att de ska uppfattas? Att det är så riktiga män gör, eller att barn eller kvinnor här inne som blir misshandlade, knivhuggna eller skjutna av sina närmaste ska känna att det är mer hedersvärt att sköta det själv än att kontakta polisen?

Jag känner som så här.
Om Gud förbjude något hände låt säg min dotter. En våldtäkt. Ska jag förlika mig med tanken att en misstänkt gärningsman får 6 månader samhällstjänst och lite böter medan en pedofil och våldtäktsman har förstört hennes liv?
I Sverige är straffen för pedofili och våldäkter rena daltandet.
Så ja. Jag hade tagit lagen i egna händer.
Laglöst? JA
Anarkiskt? JA
Barbariskt? JA

Rätt? Enligt mig JA

Samhället har i Sverige brustit i samhällskontraktet och då är det befogat för medborgarna att agera. Tyvärr.

Jag känner som så här.
Om Gud förbjude något hände låt säg min dotter. En våldtäkt. Ska jag förlika mig med tanken att en misstänkt gärningsman får 6 månader samhällstjänst och lite böter medan en pedofil och våldtäktsman har förstört hennes liv?
I Sverige är straffen för pedofili och våldäkter rena daltandet.
Så ja. Jag hade tagit lagen i egna händer.
Laglöst? JA
Anarkiskt? JA
Barbariskt? JA

Rätt? Enligt mig JA

Samhället har i Sverige brustit i samhällskontraktet och då är det befogat för medborgarna att agera. Tyvärr.

Ja i de exempel du tar upp, men förstår du hur skadlig/farligt det förhållningssätt du förmedlar kan var för många andra? Det är ju förhållningssättet låter så bra för de som känner de har makten att ta saken i egna händer, och skamfyller de som inte kan göra det.

Sen vet jag inte vad du har för erfarenheter av fotbollsfirmor, men jag har aldrig mött så många våldsromantiker, drogmissbrukare och dålig syn på kvinnor och medmänniskor i övrigt. Sen finns det ju något fint att samlas kring, en fin sammanhållning och att alla inte är så.

Jag tror de flesta skulle vilja att ett våldtäktsoffer/våldsoffer eller familj ordnar sitt eget straff, men förhållningssättet kan även leda till att offret inte anmäler en person för de är nära anhörig. Att lägga bördan på utsatta personer/familj att åtgärda grova övergrepp är det rätt?

Problematisera bara förhållningssättet, för jag förstår hur man tanken går och men jag förstår även vilken problematik den för med sig om man förespråkar den.
Skuld på de som blivit utsatta (offer och indirekt nära) och en eskalering av våld.

Senast ändrad:
Så ni som tyckte att en polisanmälan var fel menar att jag skulle betala 10000 kr för en telefon som köpts genom bedrägeri i mitt namn ?
Du gjorde helt rätt, du anmälde ju bara ett bedrägeri. Sen vem som gjorde det är upp till att polisen att utreda.

Du gjorde helt rätt, du anmälde ju bara ett bedrägeri. Sen vem som gjorde det är upp till att polisen att utreda.
Fick frågan om jag visste vem det var och sa då att jag misstänker min son och berättade varför. De frågade om jag ville att de skulle gå vidare om det är han och jag sa att det får vi se då.
Jag grät mig genom samtalet då jag var så knäckt efter alla år jag försökt hjälpa honom och detta var den sista förnedringen.
Hade jag bara låtit det vara och försökt få ihop pengarna och betala fakturan och sen låta det vara hade jag ännu en gång visat att det är ” rätt ” att trampa på mig. Jag hade redan stängt dörren när jag upptäckte detta.

Jag var tvungen att polisanmäla för att bevisa att jag inte köpt mobilen och få fakturan återkallad.

Bra att dom accepterade det då, jag förstår dock inte vad en polisanmälan bevisar egentligen :)

Bra att dom accepterade det då, jag förstår dock inte vad en polisanmälan bevisar egentligen :)
Utredningen kommer att visa att jag inte gjort köpet.
Hade jag inte polisanmält hade jag inte kunnat få annullera köpet pga bedrägeri.

Är detta nyligen hänt? Hur har det gått för din son förresten?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp