Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag vet inte vad jag ska göra

Jag har mailat med inkassobolaget som sköter sena hyror och sagt att det är på väg

Tack för svar.. gråter så jah nästan inte ser vad jag skriver. Jag mår illa och har inte ätit sedan söndag. Jag vet inte hur jag ska säga det eller vad jag ska säga. Försöka förminska problemet och säga att det rör sig om väldigt mycket mindre pengar lutar jag mot om jag skulle våga
Drick lite vatten iallafall. Ta en knäckemacka, det gör dig gott :)

Att förminska problemet kommer inte hjälpa dig heller, tyvärr. Det är ingen mening att bara "säga lite", för du inser ju nu själv att du nått en punkt i livet där det bara finns en väg och det är uppåt. Att lägga alla korten på bordet, att tömma ångest-ryggsäcken, att blottlägga sig helt och hållet, det är vad som kommer ge dig kraft i framtiden. När du om ett år tittar tillbaka på den dagen då du gjorde det du trodde var omöjligt, kommer ge dig ytterligare styrka. Jag tänker tillbaka ofta på den dag då jag såg gråten tränga fram i min frus ögon när jag berättade om mina 3 miljoner i skulder och spelberoende. Jag trodde jag skulle dö, jag trodde hon skulle lämna mig och jag skulle bli tvingad till att bo i skogen någonstans. Men så är det inte. Vi människor är designade för en enda sak och det är att överleva.

Tack för svar.. gråter så jah nästan inte ser vad jag skriver. Jag mår illa och har inte ätit sedan söndag. Jag vet inte hur jag ska säga det eller vad jag ska säga. Försöka förminska problemet och säga att det rör sig om väldigt mycket mindre pengar lutar jag mot om jag skulle våga
Du klarar det här <3 se det som en vändpunkt! Ring din pappa NU, tänk inte efter mer.

Jag tryckte på knappen men la på. Jag vågar inte jag vågar inte jag vågar inte

Leap of faith. Tänk inte utan ta kontakt med din pappa. Berätta i så fall om allt. Bättre att ge sig själv chansen att bli förstod och förlåten för hela sanningen. Annars blir det tufft för närstående om man står där igen om ett tag. Skicka ett långt jäkla sms så du inte blir svbruten annars. Då har du liksom tryckt på skicka och kan ej ångra. Då kommer din pappa säkert besöka dig för att kolla att allt är ok. Därifrån tar ni det.

Jag kan liksom tänka mig att berätta om skulderna men inte vart pengarna har gått. Det är den största skammen. Kommer inte kunna se honom i ögonen. Han har alltid hjälpt mig ekonomiskt under studierna och bjudit på resor. Han kommer bli knäckt och skämmas och inte förlåta mig

Jag kan liksom tänka mig att berätta om skulderna men inte vart pengarna har gått. Det är den största skammen. Kommer inte kunna se honom i ögonen. Han har alltid hjälpt mig ekonomiskt under studierna och bjudit på resor. Han kommer bli knäckt och skämmas och inte förlåta mig
Så här va, du vet inte alls hur han kommer att reagera. Du tror dig veta, men du vet inte. Det låter snarare som att han kommer finnas där och ge dig stöd, snarare än att vända dig ryggen och lämna dig åt ödet. Kommer han bli besviken? Ja, troligtvis. Arg? Kanske. Ledsen? Gissningsvis.

Är de reaktionerna normala när man får nyheter från sitt barn? Ja, absolut. Det är sunda och goda reaktioner på jobbiga nyheter. Men kommer han "hata" dig och inte förlåta dig? Det tror jag verkligen inte.

Det är bara ursäkter som din hjärna hittar på för att försöka komma undan en jobbig situation, men de beslut som är svårast att ta är ofta de beslut som är mest rätt att ta. Ju jobbigare något är, desto mer rätt är det. I ett biologiskt perspektiv, vill din hjärna gömma sig och din kropp producerar just nu en onormalt stor mängd kortisol, som gör att kroppen tror att den är i fara och behöver fly. Det är i princip vad ångest är. "Fight och flight", så att säga. Sunda överlevnadsinstinkter helt enkelt, som visar att din hjärna är helt normal.

Vad gäller anledningen till dina skulder, att ha ett spelberoende kan grunda sig i en mängd olika saker. Det som är viktigt att veta är att det är en sjukdom som går att bota, att din hjärna har ett behov av enorma dopaminpåslag och att den inte kan nöja sig med dopamin från andra källor. Dopamin får du när du ser mat, t.ex. När du har utvecklat ett beroende, kan din hjärna däremot inte utsöndra en normal, egen nivå av dopamin, utan behöver det där beroendet för att känna tillfredsställelse. Och när det gäller spel, så är det snabba belöningar och orimliga känslor om "att allt kan lösa sig bara jag vinner lite till".

Om du inte kan ringa, kan du som tidigare inlägg tipsade om att skriva ett SMS.

"Hej pappa, jag behöver hjälp. Jag är jätteledsen att jag inte ringer, men jag måste skriva först för annars kommer jag inte få ur mig det här. Jag har utvecklat ett spelberoende och har 300 000kr i skulder. Jag har inte betalat hyran och måste betala den senast imorgon, annars kommer de avhysa mig. Jag mår jättedåligt och vill ta mig ur det här men vet inte riktigt hur jag ska göra."

Eller nåt. Riv av plåstret bara. Av med ångest-ryggsäcken. Drick vatten!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp