Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag spionerar på min sambo som har skulder

Jag har varit i samma sits med min fd sambo.
Det kom brev på brev på brev på brev från låneföretag och UC etc. Jag förstod att något var väldigt fel då jag fick betala så fort vi gjorde något.
Till slut ställde jag honom mot väggen och han erkände att han hade ett spelmissbruk.
När vi räknade ut hur mycket det var han låg back med så blev det 32000 kr den månaden.
Jag tvingade honom att berätta för sin familj som betalade alla lånen runt 800000 kr, tyvärr utan motkrav.
Efter några månader började breven komma igen och min sambo bad om nyckeln till brevlådan och ljög att han skulle fixa låset
Jag åkte hem från jobb på dagen och då låg där ett lånekuvert.
Denna gången tvingade jag honom att ringa sin arbetsgivare och säga att han är spel och alkoholmissbrukare.
Det blev två års behandling och idag är hans ekonomi på topp men min i botten tyvärr.
Måste varit tufft, stora skulder. Är ni fortfarande tillsammans?
Ja, tänkte berätta för sambon att jag vet ikväll efter pepp här. Orkar inte diskutera med honom nu men kommer säga att jag vet, och att jag inte vill att han ljuger. Får se om och vad det leder till. Tack!

Knivig sits! Jag har själv upplevt det du nyss beskriver. Dock var jag den som hade hemligheter.
Hade ett ex jag inte ville berätta för angående mina skulder, hon visste väl kanske 10 % max och ibland när jag var sen med att betala in så kom det ju brev hem. Hon såg breven men sa ingenting, borde dock varit ärlig (och nej inte därför det tog slut). Samma sits var det med mina föräldrar, var skriven hemma fast jag bodde i andrahand. Hade fixat så att alla breven gick till den adressen, dock så kom ju påminnelserna dit. Mamma fattade efter ett tag eftersom jag alltid åkte dit när brevbäraren delade ut och drog därefter.
Mamma fattade tillslut som sagt och jag berättade för henne och pappa. De vart ju inte glada men de var inte arga på att jag tog lån i sig, snarare att jag ljugit.
Men nog om mig....om du vill att din partner ska vara ärlig så ska du ju själv inte börja med att ljuga. Det vill säga var ärlig och säg att du öppnat breven, eftersom du var orolig och insåg allting. Räkna tyvärr inte med att din sambo är ärlig, är han spelberoende exempelvis lär han ju inte erkänna det. Men det är viktigt att prata, försök att inte vara dömande.
Hoppas allt löser sig!
Men mitt bästa tips är som sagt att du också ska vara ärlig mot honom!
Du måste börja där iallafall.

Senast ändrad:
Måste varit tufft, stora skulder. Är ni fortfarande tillsammans?
Ja, tänkte berätta för sambon att jag vet ikväll efter pepp här. Orkar inte diskutera med honom nu men kommer säga att jag vet, och att jag inte vill att han ljuger. Får se om och vad det leder till. Tack!
Ja men som särbo. Jag flyttade i samband med att jag tvingade in honom i behandling.

Det beror nog lite på hur man ser det.
Det kanske är i välmening men kan dock vara olagligt.

Brottsbalken 4:8

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280).
Enligt lag ja. Men finns många lagar som man kan bryta mot i vissa lägen :) man behöver inte alltid gå enligt alla paragrafer :)

Enligt lag ja. Men finns många lagar som man kan bryta mot i vissa lägen :) man behöver inte alltid gå enligt alla paragrafer :)
Det beror nog lite på hur man ser det.
Det kanske är i välmening men kan dock vara olagligt.

Brottsbalken 4:8

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280).
Jo, visst. Men om det kan hjälpa mig hjälpa min sambo (eller i varje fall få honom att komma till viss insikt) eller får honom att förstå att jag vet så är det värt det. Som vi lever nu behöver vi övriga i familjen hans lön för att allt ska gå runt.

Jo, visst. Men om det kan hjälpa mig hjälpa min sambo (eller i varje fall få honom att komma till viss insikt) eller får honom att förstå att jag vet så är det värt det. Som vi lever nu behöver vi övriga i familjen hans lön för att allt ska gå runt.
Exakt du har helt rätt! Så jag mena :)

Man kan bryta mot alla paragrafer men det får emellanåt konsekvenser, är man tillfreds med det kan man köra på.

Får hoppas han inte blir så sur att han anmäler det då, att det är till hjälp eller liknande är knappast en ansvarafriande grund

Allt började med att varje månad dök upp kuvert från diverse banker och långivare, ofta nya/olika varje månad. Det dök dessutom upp en del uc:n brevlådan. Jag frågade min sambo som sa att de bara skickade reklam och att uc:n var för typ nått köp på Klarna. Detta har gjort mig sjukt misstänksam. Jag har börjat öppna lite av hans post och även läst sms i hans mobil. Allt utan hans vetskap så klart. Det jag lyckats lista ut är att han är fast i lånefällan, i stället för att låta det gå till inkasso tar han nya lån hos nya banker för att betala. Och när han inte kan betala den nya banken tar han ytterligare nya lån.

Jag kan inte berätta för min sambo att jag läser hans post och sms. Det är inget alternativ. Samtidigt ljuger han om detta och vägrar säga sanningen vilket gör mig arg. Ni som varit i samma situation fast på andra sidan (lånat i hemlighet), vad ska jag göra? Just nu är jag inne på att sno nått kravbrev så att skulden går till inkasso, istället för att han ska låna hos en ny bank.

Han har idag skulder hos cirka 6 banker/långivare. Varav 1 sms-lån. Ett lån är på 25 000, ett på 35 000. De andra har jag inte lyckats spara. Vill så gärna få honom att fatta att jag vet vad han gör och att han ska berätta. Men detta verkar inte vara ett alternativ. Och jag kan inte säga att jag öppnar hans post i smyg, det skulle sluta i skuldbeläggande av mig.

Ni som lånat i smyg. Är det bara för mig att vänta på att fogden ska knacka på dörren? Är det en bra idé att ta post så att lånen går till inkasso eller är det bara elakt och
Klurigt som tusan. Jag kan känna med dig, men kan samtidigt känna igen mig i din sambo. Sannolikt skäms din sambo och vill så att säga försöka lösa situationen utan att oroa dig. Dels för att det känns tungt att erkänna, dels för att han kanske inte vill att du ska behöva bli indragen i hans problem. Och det är ju i så fall en sympatisk ambition.

Samtidigt handlar ju förhållanden och nära relation om tillit och förtroende, att man delar även det jobbiga, och där känner du dig förstås lite sviken när han nekar mot ditt vetande. Skulle du kanske ännu tydligare kunna berätta att du har en känsla av att alla brev från UC, banker och låneinstitut gör dig illa till mods (på något sätt säga på ett fint sätt att du inte tror på honom...) och att du berättar att det är bättre om han är ärlig. Att du älskar honom oavsett och inte blir arg. Förutsatt att det är sant
Tack för svar. Jag tror inte sambon är spelmissbrukare. Däremot tar han lån för att leva ett liv han inte har råd med (dyra middagar, kostsamma kläder till barnet, uteluncher). Och det är nog ett typ av misssbruk, i synnerheten om man löser sin skuld genom nya (sämre) lån och usla sms-lån.

Det du skrev gav mig lite att tänka på, förstår nu att detta nog är mer komplext och har svårare konsekvenser för både honom och mig än vad jag nog har velat förstå Tack.
Ni lever ihop o pratar inte om pengar? Personligen skulle det göra mig enormt besviken om jag varit sambo o hen ”spionerade” på mig. Är ju en förtroendefråga fr båda håll- fråga rakt ut. El ring KFM o fråga om hens skulder.

Verkar vara en del trust issues i det här förhållandet.
Du vågar inte berätta att du ”spionerat” och öppnat hans post och han vågar inte berätta om sina skulder.

Du vill att han ska vara ärlig, var då ärlig du också och erkänn att du öppnat hans post kollat SMS.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp