- Meddelanden
- 15
- Mottagna reaktioner
- 16
- Poäng
- 47
Tack för svar. Jag tror inte sambon är spelmissbrukare. Däremot tar han lån för att leva ett liv han inte har råd med (dyra middagar, kostsamma kläder till barnet, uteluncher). Och det är nog ett typ av misssbruk, i synnerheten om man löser sin skuld genom nya (sämre) lån och usla sms-lån.Om din sambo är spelmissbrukare, vilket det verkar som om han inte köper nya kläder eller "saker", så kan det vara en god idé att du pratar med t.ex. Stödlinjen för råd i hur du ska agera. Risken är stor att han kommer förneka, mest troligt. Är han inte där i sig själv där han börjat inse att han har ett beroende eller problem så kommer han gå i försvarsställning. Men till slut kommer stenen lossna.
Får han brev från UC så kan ju risken vara att skulderna är ganska stora nu. Du bör förbereda dig på detta.
Du bör även överväga eventuella lösningar som du kan förbereda dig på att ta ställning till. Exempelvis om du kan tänka dig ta över hans ekonomi om det skulle behövas, om han har skulder som går över hans inkomst så behöver kostnaderna sjunka. Hur ställer du dig till att hjälpa honom med det?
Om han nu är spelmissbrukare, tänk på att sådana personer (jag är en själv) är duktiga på att ljuga och manipulera. Låt dig inte luras av sköna enkla undanflykter. Han har bevisligen redan ljugit för dig, han kommer försöka göra det igen tills det inte finns någon återvändo. Så ge honom inte den möjligheten.
Det du skrev gav mig lite att tänka på, förstår nu att detta nog är mer komplext och har svårare konsekvenser för både honom och mig än vad jag nog har velat förstå Tack.