Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag spionerar på min sambo som har skulder

Om din sambo är spelmissbrukare, vilket det verkar som om han inte köper nya kläder eller "saker", så kan det vara en god idé att du pratar med t.ex. Stödlinjen för råd i hur du ska agera. Risken är stor att han kommer förneka, mest troligt. Är han inte där i sig själv där han börjat inse att han har ett beroende eller problem så kommer han gå i försvarsställning. Men till slut kommer stenen lossna.

Får han brev från UC så kan ju risken vara att skulderna är ganska stora nu. Du bör förbereda dig på detta.

Du bör även överväga eventuella lösningar som du kan förbereda dig på att ta ställning till. Exempelvis om du kan tänka dig ta över hans ekonomi om det skulle behövas, om han har skulder som går över hans inkomst så behöver kostnaderna sjunka. Hur ställer du dig till att hjälpa honom med det?

Om han nu är spelmissbrukare, tänk på att sådana personer (jag är en själv) är duktiga på att ljuga och manipulera. Låt dig inte luras av sköna enkla undanflykter. Han har bevisligen redan ljugit för dig, han kommer försöka göra det igen tills det inte finns någon återvändo. Så ge honom inte den möjligheten.
Tack för svar. Jag tror inte sambon är spelmissbrukare. Däremot tar han lån för att leva ett liv han inte har råd med (dyra middagar, kostsamma kläder till barnet, uteluncher). Och det är nog ett typ av misssbruk, i synnerheten om man löser sin skuld genom nya (sämre) lån och usla sms-lån.

Det du skrev gav mig lite att tänka på, förstår nu att detta nog är mer komplext och har svårare konsekvenser för både honom och mig än vad jag nog har velat förstå Tack.

Tack för svar. Jag tror inte sambon är spelmissbrukare. Däremot tar han lån för att leva ett liv han inte har råd med (dyra middagar, kostsamma kläder till barnet, uteluncher). Och det är nog ett typ av misssbruk, i synnerheten om man löser sin skuld genom nya (sämre) lån och usla sms-lån.

Det du skrev gav mig lite att tänka på, förstår nu att detta nog är mer komplext och har svårare konsekvenser för både honom och mig än vad jag nog har velat förstå Tack.

Kan ju bara tala av min egen erfarenhet. Jag mådde som bäst när jag hade vunnit och lyckats ta ut pengar. Då skulle det resas, köpas goda viner, laga god mat, beställa pizza, gå på bio och så vidare. Mitt humör var glatt, jag var positiv, kärleksfull.

Men när jag hade förlorat pengar var jag tillbakadragen, irriterad, arg, känslokall, stängde in mig på toa och "bajsade jävligt mycket". Försökte vinna tillbaka det jag förlorat. Blev mer stressad och svårt att koncentrera mig. Slängde i mig maten, undvek att titta på min sambo.

Upplever du att din sambo är närvarande som han var tidigare, när ni träffades? Upplever du att han är glad, positiv och har mycket energi? Spenderar han lika mycket tid med barnen/barnet som innan? Undviker han vissa samtalsämnen, som budget, ekonomi, framtidsplaner?

Uppdatering: Fan, bläddrade igenom Sambons öppnade kuvert, alltså såna som han öppnat och inte jag. Som ni med stora lån redan listat ut är detta större än jag (som naiv anhörig) anat. Det är skulder långt utöver vad jag trodde att han hade. Lån som han inte betalat i tid och därför fått kravbrev om att betala stora summor på en gång. Vilken julklapp.... Ja, jag måste uppenbarligen säga att jag vet vad som händer honom. På ett snällt och inte anklagande vis. Sen är det upp till honom men jag hoppas att han väljer att prata med mig om det.

Uppdatering: Fan, bläddrade igenom Sambons öppnade kuvert, alltså såna som han öppnat och inte jag. Som ni med stora lån redan listat ut är detta större än jag (som naiv anhörig) anat. Det är skulder långt utöver vad jag trodde att han hade. Lån som han inte betalat i tid och därför fått kravbrev om att betala stora summor på en gång. Vilken julklapp.... Ja, jag måste uppenbarligen säga att jag vet vad som händer honom. På ett snällt och inte anklagande vis. Sen är det upp till honom men jag hoppas att han väljer att prata med mig om det.
Ugh, jo... det suger att få reda på sådant här just i december. ;/ Eftersom man är nyfiken som fan vill man ju gärna veta vilka summor det handlar om, även om det möjligtvis inte är helt relevant till just din situation, så finns det mycket råd att få kring olika belopp eftersom de flesta här på forumet har olika förutsättningar. Nån har skulder på 150 000 och det är världens största skuld för just den personen, när andra har flera miljoner. Alla skulder är lika allvarliga men vissa är enklare att lösa än andra.

Vi finns här både för dig och din sambo. Det är inte omöjligt att han redan finns här på forumet, även om du skulle tro att det inte är möjligt. Men omöjligt är det inte.

Prata med han du hjälper han. Han kanske blir sur först men Du gör rätt och h*n kommer tacka dig senare. Vi finns här
För dig!

Ugh, jo... det suger att få reda på sådant här just i december. ;/ Eftersom man är nyfiken som fan vill man ju gärna veta vilka summor det handlar om, även om det möjligtvis inte är helt relevant till just din situation, så finns det mycket råd att få kring olika belopp eftersom de flesta här på forumet har olika förutsättningar. Nån har skulder på 150 000 och det är världens största skuld för just den personen, när andra har flera miljoner. Alla skulder är lika allvarliga men vissa är enklare att lösa än andra.

Vi finns här både för dig och din sambo. Det är inte omöjligt att han redan finns här på forumet, även om du skulle tro att det inte är möjligt. Men omöjligt är det inte.
Du har så rätt. Just nu vet jag ingenting känns det som, detta får ju en att ifrågasätta andra ”sanningar” sambon nämnt innan om ekonomi. Tack för stöd och pepp. Har läst lite här och lärt mig en hel del om hur det funkar med banker, missbrukad kredit och annat. Och om vissa långivare som står som avsändare på de kuvert som dyker upp hemma..Det verkar vara ett fint forum. Jag hoppas att sambon vill prata med mig och att jag framöver kan hänvisa honom hit. Tack!

Säg bara som det är, att du vet. Du öppnade posten.
Bor ni ihop och du inte ens kan öppna hans post från en bank, då är det stora bekymmer. Varför kan du inte berätta att du öppnat posten och kollat menar du? Skulle han anmäla dig? Då är det inte rätt person du bor med.

Allt började med att varje månad dök upp kuvert från diverse banker och långivare, ofta nya/olika varje månad. Det dök dessutom upp en del uc:n brevlådan. Jag frågade min sambo som sa att de bara skickade reklam och att uc:n var för typ nått köp på Klarna. Detta har gjort mig sjukt misstänksam. Jag har börjat öppna lite av hans post och även läst sms i hans mobil. Allt utan hans vetskap så klart. Det jag lyckats lista ut är att han är fast i lånefällan, i stället för att låta det gå till inkasso tar han nya lån hos nya banker för att betala. Och när han inte kan betala den nya banken tar han ytterligare nya lån.

Jag kan inte berätta för min sambo att jag läser hans post och sms. Det är inget alternativ. Samtidigt ljuger han om detta och vägrar säga sanningen vilket gör mig arg. Ni som varit i samma situation fast på andra sidan (lånat i hemlighet), vad ska jag göra? Just nu är jag inne på att sno nått kravbrev så att skulden går till inkasso, istället för att han ska låna hos en ny bank.

Han har idag skulder hos cirka 6 banker/långivare. Varav 1 sms-lån. Ett lån är på 25 000, ett på 35 000. De andra har jag inte lyckats spara. Vill så gärna få honom att fatta att jag vet vad han gör och att han ska berätta. Men detta verkar inte vara ett alternativ. Och jag kan inte säga att jag öppnar hans post i smyg, det skulle sluta i skuldbeläggande av mig.

Ni som lånat i smyg. Är det bara för mig att vänta på att fogden ska knacka på dörren? Är det en bra idé att ta post så att lånen går till inkasso eller är det bara elakt och dumt?
Jag har varit i samma sits med min fd sambo.
Det kom brev på brev på brev på brev från låneföretag och UC etc. Jag förstod att något var väldigt fel då jag fick betala så fort vi gjorde något.
Till slut ställde jag honom mot väggen och han erkände att han hade ett spelmissbruk.
När vi räknade ut hur mycket det var han låg back med så blev det 32000 kr den månaden.
Jag tvingade honom att berätta för sin familj som betalade alla lånen runt 800000 kr, tyvärr utan motkrav.
Efter några månader började breven komma igen och min sambo bad om nyckeln till brevlådan och ljög att han skulle fixa låset
Jag åkte hem från jobb på dagen och då låg där ett lånekuvert.
Denna gången tvingade jag honom att ringa sin arbetsgivare och säga att han är spel och alkoholmissbrukare.
Det blev två års behandling och idag är hans ekonomi på topp men min i botten tyvärr.

Du gör inget fel! Du gör allt rätt du vill bara hjälpa h*n❤️

Det beror nog lite på hur man ser det.
Det kanske är i välmening men kan dock vara olagligt.

Brottsbalken 4:8

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2012:280).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp