Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag måste få ordning på mitt liv...

Rullar på fint ser jag, kul att läsa! :)

Bra att komma igång med sälj. Senaste två åren har jag fått in en hel del på det och måste komma igång nu igen för det har stått lite på sparlåga. Vad är det främst du säljer?
Ja men visst gör det, just nu känns verkligen framstegen :)

Jag har tittat runt i lägenheten och lagt upp lite allt möjligt; kläder, böcker, dekorationsgrejer, vissa möbler och en och annan gammal elektronik. Än så länge har jag inte fått in några större summor, just nu ligger totalsumman för säljandet på ca 1.500kr. Har ca 10 annonser som inte blivit sålda ännu. Har dock också en hel del kvar som jag inte hunnit lägga ut än så hoppas på betydligt mer i slutet av månaden. Vill så gärna bli klar med Kredinor-skulden i slutet på oktober/början på november.

Svårt säga med surf men själv använder jag inte ens 3 GB i månaden. Vimla har det för 110 kronor per månad. Behöver du mycket surf välj likväl något annat än Telia för de är överlägset dyrast. Enda gången det kan vara värt att titta på är ifall man behöver köpa en ny telefon och då binda abonnemanget i 24 månader. Men kolla upp Vimla. De har jag haft tidigare men har själv Telia just nu då jag köpte en ny mobil för ett år sen.
Tack för svar!

Jag kikade lite på Vimla men eftersom jag också behöver ha ett e-sim för min Apple Watch måste jag dessvärre utesluta Hallon/Vimla/Halebop osv. Man kunde tydligen inte dela upp och ha e-sim hos en leverantör och abonnemang hos en annan utan det är tvunget att vara samlat. Ska däremot jämföra Telia, Telenor och 3 lite!

Tack för svar!

Jag kikade lite på Vimla men eftersom jag också behöver ha ett e-sim för min Apple Watch måste jag dessvärre utesluta Hallon/Vimla/Halebop osv. Man kunde tydligen inte dela upp och ha e-sim hos en leverantör och abonnemang hos en annan utan det är tvunget att vara samlat. Ska däremot jämföra Telia, Telenor och 3 lite!
Teknikens värld! Fick läsa på om det där med delat e-sim mellan mobil och klocka. Så det uteslöt alla de billiga bolagen. Men de har e-sim till klockor åtminstone

Teknikens värld! Fick läsa på om det där med delat e-sim mellan mobil och klocka. Så det uteslöt alla de billiga bolagen. Men de har e-sim till klockor åtminstone
Ja precis, det var lite segt att få reda på. Men oavsett kan jag ju fortfarande minska min kostnad från 588kr/månad. Har hittat flertal billigare alternativ, även om det inte blir det absolut billigaste på marknaden. :)

Hallå, hallå! Ännu en månad har flugit förbi (bokstavligen, oktober har gått väldigt snabbt) och jag tänkte göra en liten skuld-uppdatering igen. Från förra månaden fick vi ju loss SVEA Inkassos skuld från KF och har numera upprättat en avbetalningsplan med dem. Så just nu ser det ut såhär:

Kronofogden - 4 pågående mål:
  • Alektum Group 18.496 (14.46%)
  • Kredinor 8.007 (25.98%)
  • Lowell Sverige 36.439 (20.11%)
  • Gothia Inkasso 12.484 (24.34%)
  • Gothia Inkasso 77.680 (31.90%)
  • Gothia Inkasso 59.402 (10.82%)
  • Svea Inkasso 53.574 (14.99%)
Totalt hos KF: 181.528 kr
Månadens inbetalning lades därför på Kredinor, som förra månaden var ca 19k i skulder. Jag har lagt en betalning på 11k, denna månad. Min förhoppning var att jag skulle kunna ha betalat bort hela Kredinor nu till början av november, men jag har insett och accepterat att det inte kommer att hända. Jag kommer däremot under månadens gång göra ett gäng mikro-inbetalningar för att försöka betala in ca 2000-3000kr extra under månaden fram till nästa lön. När jag säljer saker, pantar, städar extra på lokal osv. Varje gång jag får in extra-pengar helt enkelt.

Avbetalningar som sker just nu:
  1. Retriva 2000kr/månad
    Fast ränta, belopp kvar att betala: 11.983kr
    Klart: April 2026

2. DNB Finans (billån) 3.505kr/månad
    Ränta 6.90%, belopp kvar att betala: 94.731kr
    Klart: April 2028 (OBS LÅNG TID!!)

3. SVEA Inkasso och 2.500kr/månad
    Belopp kvar att betala: 58.059kr
    Klart: Oktober 2027 (OBS LÅNG TID!!)
Totalbelopp på alla skulder: 346.301kr
Så ungefär -16k totalt på skulderna denna månad! Känns fantastiskt bra.

Mina utgifter är detsamma just nu som förra månaden, men kommer att få en gratis månad på mitt nya abonnemang och sedan en lägre månadskostnad från och med nästa månad. Det känns också väldigt skönt! Detta kommer göra att jag kan spara ungefär 300kr mer från min lön.

Min inkomst denna månad var:
CSN: 13.500
Från lön 1: 7.930
Från lön 2: 6.287
Övrigt ihopsamlat: 2.294

Så totala inkomster: 30.011kr
Mina utgifter denna månad låg totalt på: 17.697kr (inkl. försäkring som betalades denna månad).

Så det gav mig ungefär 12.000kr över efter allt var betalt, och jag valde att behålla 1.000kr och skicka in resterande summa (11k) på Kredinor.

Så, just nu ser det ut på detta sätt! Vi hörs snart igen!

Juste! Jag kom ju också på nu att jag skulle uppdatera lite om hur det går med säljandet när det "drog igång" - och som mitt tidigare inlägg visade har jag "bara" tjänat 2.294kr på försäljning. Mitt mål var ju 10k (inser nu att jag tog i lite, ganska mycket önsketänkande kring det) och jag har ju dessvärre lite grejer som är "värda" lite mer men som inte verkar bli sålt. Så de jag trodde skulle dra in mest pengar - har inte sålt över huvudtaget. Däremot är den summan jag har sålt för från försäljning av kläder (bl.a. på Vinted och Tradera) samt lite böcker och någon lampa.

Man får ju dock såklart vara nöjd med det lilla och 2294kr i oktober känns inte alls surt - utan positivt ändå!

I november siktar vi på att bli av med mer grejer, har ca 2 kartonger med kläder kvar att lägga ut samt de lite dyrare prylarna som inte sålts ännu. Jag tänker att jag ska försöka sänka lite priser och se om det kan bli sålt ändå, annars är det bara att ta ett nytt rensnings-område här hemma och leta på nya grejer att lägga ut!

Här tar jag dock gärna emot tips! Vad har ni sålt? Vilka priser har ni tagit och hur mycket har ni sålt för? Vilka hemsidor säljer ni mest på? Ge mig alla tips ni har! Finns det något de flesta har hemma kanske som man inte använder och som kan generera pengar?

Min totala försäljning på Vinted hittills ligger ändå på 7000kr (från start förra året) och min totala försäljning på Tradera ligger på ca 1500kr (från start i september). Så det funkar ju, även om det ibland känns mycket segare än vad jag hoppats på.

Tar tacksamt emot tips på försäljningsfronten!

Juste! Jag kom ju också på nu att jag skulle uppdatera lite om hur det går med säljandet när det "drog igång" - och som mitt tidigare inlägg visade har jag "bara" tjänat 2.294kr på försäljning. Mitt mål var ju 10k (inser nu att jag tog i lite, ganska mycket önsketänkande kring det) och jag har ju dessvärre lite grejer som är "värda" lite mer men som inte verkar bli sålt. Så de jag trodde skulle dra in mest pengar - har inte sålt över huvudtaget. Däremot är den summan jag har sålt för från försäljning av kläder (bl.a. på Vinted och Tradera) samt lite böcker och någon lampa.

Man får ju dock såklart vara nöjd med det lilla och 2294kr i oktober känns inte alls surt - utan positivt ändå!

I november siktar vi på att bli av med mer grejer, har ca 2 kartonger med kläder kvar att lägga ut samt de lite dyrare prylarna som inte sålts ännu. Jag tänker att jag ska försöka sänka lite priser och se om det kan bli sålt ändå, annars är det bara att ta ett nytt rensnings-område här hemma och leta på nya grejer att lägga ut!

Här tar jag dock gärna emot tips! Vad har ni sålt? Vilka priser har ni tagit och hur mycket har ni sålt för? Vilka hemsidor säljer ni mest på? Ge mig alla tips ni har! Finns det något de flesta har hemma kanske som man inte använder och som kan generera pengar?

Min totala försäljning på Vinted hittills ligger ändå på 7000kr (från start förra året) och min totala försäljning på Tradera ligger på ca 1500kr (från start i september). Så det funkar ju, även om det ibland känns mycket segare än vad jag hoppats på.

Tar tacksamt emot tips på försäljningsfronten!
Angående säljande. Det kan vara svårt om man säljer saker som visserligen är värda en del men där man kanske inte får det sålt omgående. Vissa saker som exempelvis muminmuggar (bara som exempel) eller fjällrävenprylar går ju omgående. Sånt som det finns många köpare på.

Men just tavlor, lampor, högtalare, sånt man har i sitt vanliga hem osv upplever jag är lite svårare. Om det inte är något speciellt alltså. Men ett tips om du ex säljer böcker, kläder och liknande prylar är ju att ha många annonser. Många kanske nappar på 2-3 böcker för att frakten blir mer överkomlig.

Studentlitteratur går oftast bäst att sälja på studentapan.

Sen så tycker jag att det främsta som lockar köpare är lägre priser än övriga.

Det har hänt lite nytt! Jag kollade över hur mycket extra jag faktiskt haft över varje månad att betala in på skulderna (vilket har varit ca 10k/månad) och bestämde mig för att kontakta Riverty (föredetta Gothia) om att upprätta en avbetalningsplan med dem för att få de att återkalla mina två akter hos KFM, just eftersom de står för den stora summan där (140k). Dom gick med på en avbetalningsplan på 3.000kr/månad till och börja med (12 månader). Det var en otrolig lättnad att logga in på KFM och se att min skuld minskat från 181k till 44k. Jag känner mig också nöjd över att jag verkligen budgeterade och såg över hur mina inbetalningar senaste månaderna har varit, för att verkligen säkerställa att jag kommer klara av den inbetalningen.

Nu är det inte långt kvar tills mitt första delmål är över; nämligen att bli fri från KFM och ha total kontroll över mina skulder!

Jag gjorde även en extra inbetalning hos KFM på 1.000kr till Kredinor-skulden idag av försäljningspengar, så den skulden minskar från 8k till 7k. Min plan där fortsätter som följande: varje gång jag lyckats spara ihop 1000kr under månaden så skickas den summan in till Kredinor för att summan till Kredinor ska vara så "lite" som möjligt vid löning.

Min plan hädanefter är att betala bort resterande Kredinor-skuld hos KFM vid nästa lön och därefter kontakta Lowell för att se om jag kan upprätta den sista avbetalningsplanen och återkalla det sista målet hos KFM.

Detta innebär just nu:
Mina utgifter (inkl. alla avbetalningsplaner) ligger på 19.393kr/månad
Mina inkomster brukar totalt landa på ca. 28.000kr/månad

Det innebär att jag har ca 8k kvar efter jag betalat alla räkningar och avbetalningsplaner jag har just nu, vilket ger utrymme till att upprätta en avbetalningsplan på ca 2.000-2.500kr med Lowell när Kredinor är helt borta. Om de inte går med på detta så kommer jag fortsätta som jag gjort tidigare och snöbolla direkt via KFM.

Därefter påbörjas den nya snöbollseffekten genom alla avbetalningsplaner...

Har inte kikat in i tråden på ett tag, men en sjukt kul att det går så bra och att du börjar se ett slut på KFM. Med disciplin, tålamod och kreativitet kommer man långt :)

När det gäller försäljning så har jag haft lite olika arenor beroende på vad det är föremål. Min "hemmabas" är två bås på en båsloppis. Där slänger jag in lite allt möjligt. Mängder av serietidningar, böcker, kläder, CD/vinyl, en del (mindre) elektronikgrejer, tv-spel osv. Det har gått bra, men efter att inte haft tid att hålka efter det så är det nu kanske utplockat på sånt som lockar köpare. Värdefullare grejer som jag har i båsen slänger jag också upp på Tradera med fast köp nu-pris och det har funkat bra. När de säljs åker jag dit och hämtar. Lite större grejer har jag sålt på Facebook Marketplace. Inte mängder med prylar, men allt från dotterns gamla sminkbord till mammas ännu äldre rollator sålde jag där :)

Då var det dags för en uppdatering igen! Denna månad har STORA saker hänt och jag känner mig just nu lyckligare än någonsin i min skuldresa. Denna månad har jag lyckats komma överens med sista inkasso-bolaget (Lowell) om en avbetalningsplan, och därav återkallades 37.000kr från KFM. Utöver det gjorde jag också min allra sista inbetalning till KFM på resterande del av Kredinor skulden (som var ca 6.500kr som sista inbetalning). Jag är alltså i skrivande stund HELT skuldfri från KFM. En helt störd känsla att logga in där och se "0 kr" när jag har haft ett skuldsaldo hos dem sedan 2023. Den 9/8 2023 hade jag alltså ett skuldsaldo på 295.929kr på KFM. Idag är siffran alltså 0kr (även om allt detta såklart inte är avbetald utan 5 ärenden är återkallade till avbetalningsplaner istället - men som jag denna gång KAN hålla och har budgeterat noggrannt för). Jag gjorde en "snabb-check" på hur mycket jag betalat in till KFM under dessa år och landade på 98.668 totalt. 10 mål som är HELT avbetalade och 5 som är återkallade för avbetalningsplaner.

Så, med detta sagt, har ju såklart min ekonomi också ändrats. Såhär ser det ut just nu - och såhär är planen framöver:

1. Retriva: 2.000kr/månad, belopp kvar att betala: 10.390
2. DnB Finans: 3.505kr/månad, belopp kvar att betala: 91.224
3. SVEA Inkasso: 2.500kr/månad, belopp kvar att betala: 55.544
4. Riverty Back In Flow: 3.000kr/månad, belopp kvar att betala: 133.657
5. Lowell: 3.000kr/månad, belopp kvar att betala: ca. 34.000kr (slutgiltiga siffran inte ännu klarlagd)
Totala skulder: 327.815 (vilket är -18.734kr från förra månaden)

Total belopp per månad på avbetalningsplaner: 14.005kr
Övriga kostnader per månad: 7203
Totala kostnader (inkl. avbetalningsplaner) per månad: 21.208kr

Inkomst ser ju ut som vanligt men denna månad såhär:
CSN: 13.500
Lön 1: 10.617
Lön 2: 6.287
Övrigt inkomst (försäljning, pant-pengar, städa lokal): 2.000
Totalt: 32.404kr

Överskottet gick som sagt till Kredinor för att avsluta det målet, resterande pengar kommer att gå till julklappar till familjen!

Från och med januari har jag lagt upp en snöbollsplan. I den har jag räknat noggrant på hur snöbollen ska fungera och hur den kommer gå ner, vilket säger att jag kommer vara totalt skuldfri september 2027. Vilket inte alls känns så långt i sikte även om jag är förstår att saker kan hända på vägen för att fördröja vägen något. Men målet är så, jag har gjort en PDF där jag månad för månad har skrivit ner allt och tänker att jag även ska skriva ner hur betalningarna faktiskt går, i realtid. För att försöka hålla koll om jag hamnar före/efter planen som lagts upp.

I vilket fall är jag -18.734kr ner i skulder denna månad OCH helt fri från KFM! Känns så skönt att slippa ha dem släpandes bakom mig och den konstanta oron över att dom ska försöka löneutmäta mig eller ta min bil (som jag verkligen behöver) haha.

Men det var den lilla uppdatering för denna gång!

Nu när Kredinor är helt avbetalad, och jag är fri från KFM, tänkte jag låta mig själv "njuta" lite i December månad (med lönen som kommer 23:e december), unna mig någon julklapp till mig själv (och köpa något dyrare åt min sambo eftersom han har varit en STOR anledning till varför jag ens kan göra denna resa - i och med att han betalar i princip all mat och gör allt för att jag ska kunna leva bekvämt trots skuldresan) för att sedan köra ny-start och nya (hårda) tag från och med januari - FÖR DÅ BÖRJAR SNÖBOLLSRESAN PÅ RIKTIGT!

Hoppas ni alla får ett magiskt december så hörs vi väl med en uppdatering i mellandagarna (eftersom alla avbetalningsplaner ändå ska genomföras - och kanske någon extra inbetalning OM det finns pengar kvar utöver det jag ska unna mig och min sambo)!

Ha det fint så länge!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp