Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag måste få ordning på mitt liv...

Inte ens när jag gick på försörjningsstöd lyckades jag med konststycket att ha 1000 kronor i månaden i matutgifter. Min budget där var 700 kronor - per vecka. Och då levde jag inte precis på entrecote och champagne utan på ärtsoppeslangar, utgångna wienerkorvar, och mycket potatisrätter.

Jag känner att jag har en plan. En plan som jag verkligen tror på. Och jag har, för första gången, förhoppning om att detta kommer att fungera.
Jag tycker du har en bra plan, och den ser ut att fungera. Men en sak du kanske kan göra, om du inte redan gjort det, är att ta kontakt med de som har mål hos KF och fråga om de kan dra tillbaka målen redan nu. Det ger dig lite andrum, och handlingsutrymme, och marginal.

Fast, det förutsätter ju att du betalar på dem, och till dem. Om de ser att det regelbundet kommer in betalningar så kan de säkert tänka sig att göra en avbetalningsplan istället. Det är ju besvärligt för dem också att ha mål hos KF, och föredrar nog istället att det passivt kommer in pengar varje månad.

Vi är flera men inte många tror jag. Jag dock öppnar inte en enda konservburk i mitt hem, väldigt mycket skräpiga konserveringsmedel som jag inte vill få i mig och för lite vitaminer.

Enligt konsumentverket så ligger mat utgifterna för en vuxen på 3.700kr under 2025. Att hon ligger nu på 2.000kr är riktigt bra och maten är det sista man ska spara in på.

Bara för att vissa klarar att äta för 1.000kr så betyder det inte att alla klarar av det pga vart man bor samt om man behöver specialkost.

Enligt konsumentverket så ligger mat utgifterna för en vuxen på 3.700kr under 2025. Att hon ligger nu på 2.000kr är riktigt bra och maten är det sista man ska spara in på.

Bara för att vissa klarar att äta för 1.000kr så betyder det inte att alla klarar av det pga vart man bor samt om man behöver specialkost.
Jag skulle vilja se en meny för 1000kr i månaden med Frukost, lunch och middag. inte ens i skolkök kommer man undan med så låg budget för barn haha

Tycker rådet om att leva på 1000:- i mat per månad är oklokt. Hälsan är viktigast, och att se till att få i sig tillräckligt med inte bara energi, utan näring och ämnen som kroppen behöver, borde vara prio ett tillsammans med tak över huvudet. Överleva kan man säkert, men till vilket pris?
Men, du som skrev rådet skrev också att du själv lever på den summan, hur ser en komplett veckomeny ut då? Aktivt jobb, träning osv? Under hur lång tid har det varit så skralt/är tänkt att fortsätta?

Oj så många som engagerat sig i min tråd utan att jag märkt av något... Jag ser att en del funderar över mina utgifter och ja, jag har ju faktiskt inte uppdaterat om dom ännu. Men! Det har skett stora förändringar i mina utgifter. Såhär ser det ut just nu:

Fasta utgifter:

Utgifter:
Hyra: 6.065
Retriva: 2.000kr
Telia: 588kr
Bil: 3.518kr
SBAB-sparande: 1000kr
Abonnemang: 159, 59, 12
Totalt: 13.411 kr

Rörliga utgifter varierar en hel del men just nu fokuserar jag faktiskt främst på att betala av nästintill hela min lön (då CSN precis täcker alla mina utgifter) till skulderna. Jag sparar ca 1500kr totalt per lön (och har gjort de senaste 2-3 lönerna). Med den summan ska det inhandlas mat, hygienartiklar och annat jag kan tänkas behövas. Tur nog har jag en sambo som ibland lyxar till det för mig och köper kläder, skor (sånt som behöver bytas per säsong) vilket gör det enklare för mig att avstå shopping. Han står även för en hel del av matkostnaden här hemma för att förenkla för och stötta mig. Jag gör just nu också en "project pan" här hemma där jag tömmer ALLA hudvård/smink/hårvårds-produkter osv. Jag kommer inte heller köpa någonting nytt förrän allt sånt är slut.

Sedan har jag börjat sälja en del grejer på Vinted och Tradera. Den summan jag får in där läggs också som "extra pengar" för månaden, så om jag behöver köpa någonting eller om det är någon specifik mat/restaurangbesök jag vill göra så behöver jag först sälja för den summan. Så 1500 kr sparas från lönen och fördelas ut över månadens rörliga utgifter men även den summan för månad jag säljer för får jag använda för att "belöna" mig själv. Hänger ni med?

Så aa, ni som kommenterat mina kostnader, nu vet ni hur det "nya" läget ser ut på den fronten :)

Det låter som att du kämpar på bra! Det är väl bara att du fortsätter som du gör så kommer du till slut bli skuldfri! Vad är det för ränta på dina skulder?

Snöbollsmetoden är vettig men har man några skulder med mycket högre ränta än övriga tycker jag att det kan vara vettigt att betala av de först!
Ja, jag funderade på att köra med högst ränta först men kom fram till att på det sättet är jag längre kvar hos KF vilket är mitt största och prioriterade mål att bli av med, oavsett om det kaaaanske kostar mig lite mer i slutändan (dock är det inga gigantiska skillnader på mina räntor just nu förutom bil-lånet med fast avbetalning/månad). Därför har jag istället gjort snöbollsmetoden, vilket också har känts motiverande eftersom man ser sina små "wins" som man gör hela tiden med att skulden minskar drastiskt.

Jag tycker du har en bra plan, och den ser ut att fungera. Men en sak du kanske kan göra, om du inte redan gjort det, är att ta kontakt med de som har mål hos KF och fråga om de kan dra tillbaka målen redan nu. Det ger dig lite andrum, och handlingsutrymme, och marginal.

Fast, det förutsätter ju att du betalar på dem, och till dem. Om de ser att det regelbundet kommer in betalningar så kan de säkert tänka sig att göra en avbetalningsplan istället. Det är ju besvärligt för dem också att ha mål hos KF, och föredrar nog istället att det passivt kommer in pengar varje månad.
Jo, jag har försökt varit i kontakt med några men jag är dock lite rädd för att binda upp mig på avbetalningsplaner med de olika företaget just eftersom jag är student och CSN:et täcker alla mina utgifter men därefter har jag en varierad lön per månad vilket innebär att jag får ut olika summor. Det kan vara allt mellan 3000-15000 kr i lön per månad. Så min lön känns för "ostabil" för att skaffa en massa olika avbetalningsplaner. Det är främst därför jag valt att göra på det sätt jag gör just nu - genom att betala till KF det jag kan varje månad, oberoende på hur mycket det är. På så sätt har jag fortfarande "makten" över vad som betalas in, för att jag själv inte ska behöva gå på knäna någon gång under resan.

Juste, glömde säga det! I November går även mitt abonnemang med Telia ut och jag ska försöka deala ner priset något enormt. Just nu har jag som sagt 588kr i månadsbelopp på Telia. Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för mobil abonnemang? Jag har just nu obegränsad surf... kanske inte helt nödvändigt? Hur mycket surf brukar man göra av på en månad? Har även ett e-sim till min apple watch som kostar 59kr/månad.

Vad tycker ni jag borde försöka deala till mig? Ska man kolla andra företag istället? Vad har ni i månadskostnad för era abonnemang?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp