Hej & tack!Bra jobbat! Jag undrar bara hur kan man ha pengar över att betala övriga inkasso när man har låneutmatning från kf ?
starkt att plugga och samtidigt ha 2 jobb … . Jag har kvar 2000 att betala till csn när jag släppt alla andra lån . Vet inte om jag måste betala csn för att i framtiden ha kvar möjligheten att plugga …Hej & tack!
Jag hade löneutmätning 2023-2024 men gick typ +-0 varje månad för att räntorna åt upp löneutmätningen. Däremot får man ju ett förbehållsbelopp baserat på dina utgifter, och jag hade inte så mycket utgifter som KFM ansåg att jag borde ha (tex mat-utgifter baseras på vad dem anser att en matbudget borde räcka till och underhåll med kläder osv) så jag hade alltid ca 2000kr över att kunna lägga extra på skulderna redan då.
Men, jag tyckte det gick alldeles för sakta och läste mig då till att de inte kan utmäta CSN och därför valde jag att börja plugga istället. Under första 1,5 år försökte de inte löneutmäta mig (dom tog inga uppgifter då jag uppgav att jag pluggade). När dom såg att fler ökade inbetalningar kom (när jag började betala av mina skulder på riktigt) så började dom lirka i om någon utmätning kunde ske. Jag fick då en utmätning på ca 1200kr från 1 av mina jobb, den jag tjänar minst på, men detta har inte riktigt påverkat mig och mina större inbetalningar och därför har jag lyckats bli klar ändå!
Så vet inte riktigt om det är svar på din fråga, men det är i alla fall min resa med löneutmätning (och hur jag gick till väga för att isch undvika den). ☺️
Jag har en app där jag skriver in mina löner för varje månad (Studieinkomst), och den räknar ut exakt hur mycket jag har kvar inom mitt fribelopp. Jag har ”högsäsong” på mitt arbete nu, vilket betyder att jag jobbar lite mer än vanligt, men under sommaren har vi stängt och då har jag istället ingen inkomst därifrån så mina siffror jämnar alltid ut sig genom att jag tjänar mindre i början på kalenderhalvåret men mer i slutet ☺️ Men stort tack för den vänliga påminnelsen!Grymt jobbat! Nu har jag inte räknat men det ser ut som att du ligger över beloppet du får ha i inkomst samtidigt som du har CSN. Om du gör det så kommer du garanterat få ett återkrav 2 år senare. Bara något att ha i baktanken!
Ja, jag jobbar ju deltid på mina jobb. Brukar kanske landa på totalt ca 100h/månaden, vilket jag inte alls tycker är så farligt.starkt att plugga och samtidigt ha 2 jobb … . Jag har kvar 2000 att betala till csn när jag släppt alla andra lån . Vet inte om jag måste betala csn för att i framtiden ha kvar möjligheten att plugga …

Wow, vad häftigt att du räknade ihop summan som betalats in under året! Tänkte inte på att man kunde göra det, men blir otroligt glad av att se förbättringen!Jämförde lite med ditt första inlägg i tråden från Januari 2025 och ditt inlägg idag.
1 Januari 2025:
Totalt Jan 2025: 420 069 kr
- Retriva: 27 398
- DNB Finans: 119 236
- Svea Inkasso: 50 649 (hos KF)
- Riverty (tidigare Gothia) 3 skulder: 138 760 (hos KF)
- Lowell: 33 745 (hos KF)
- Alektum: 18 888
- Kredinor: 31 393
1 Januari 2026
- Retriva: 8791
- DNB Finans: 88 809
- Svea Inkasso: 52 284
- Riverty (tidigare Gothia) 2 skulder: 130 240
- Lowell: 32 004
- Alektum: 0
- Kredinor: 0
- Det minsta av dom 3 hos Gothia: 0
Totalt Jan 2026: 312 228 kr
Framsteg och resultat under 2025:
Kanonbra jobbat! som du säger så försvinner Retriva snart och då har du ännu mer att amortera på Lowell. Så fort du blivit av med dom 2 så har du frigjort ytteligare ca 5000kr extra i månaden. Något att se fram emot
- Blivit av med: 107 841 kr i skuld
- Blivit av med 3 skulder i år?
- Saldo hos Kronofogden har gått från 273 435 kr till 0 kr
Hur ser det ut med posten: Mobil (abonnemang, försäkring, e-sim): 900kr nu då det har gått ett år. Börjar den mobilen vara slutbetald och är det värt att fortsätta abbonemanget/försäkringen? Tänkte om man snabbt kan göra en slutbetalning av mobilen på det sista, byta abb och säga upp försäkringen? - därav kapa den kostnaden från 900kr/mån till 100-200kr/mån hos ex Fello (går på Telias nät).
För min egen del är det nog egentligen inte mycket ekonomiska planer under 2026.
- Siktar på att fortsatt klara av 3e året av skuldsaneringen utan förseningar och utan att hamna efter.
- Givetvis hålla mig spelfri för 7e året irad
- Budgetera varje månad i excel och hålla mig till budget. Men den rutinen sitter nu i ryggmärgen.
- Förhoppningsvis spara en del. Har faktiskt inga kända större inköp som jag behöver göra nästa år. Men lite uppdateringar i garderoben kommer att behövas - Den har inte fått många kronor under 2024 och 2025.