Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har så mycket frågor! 1,25m i skulder

Tack för dina svar! Har du skulder hos kronofogden? Ångrar du dig att du släppte allt? Hur har de påverkat dig och din familj? (Om du har barn)

Finns det någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?

Men har du fler frågor så fråga på här också, vi som kan ger dig nog svar på det du undrar. ^^

Tack för era svar och råd, jag tar gärna emot allt ni känner att ni vill dela med er av. Jag har funderat, och tänker försöka få till ett extra jobb och försöka ta mig ur det här. Så länge jag betalar så minskar det, och jag har inga försenade betalningar. Mina krediter kan jag bolla runt och få bort en i taget, får jag inget hållbart extra jobb innan maj så får jag tänka om.

Jämnkar du på skatten? Skulle annars börja där.

Tack för era svar och råd, jag tar gärna emot allt ni känner att ni vill dela med er av. Jag har funderat, och tänker försöka få till ett extra jobb och försöka ta mig ur det här. Så länge jag betalar så minskar det, och jag har inga försenade betalningar. Mina krediter kan jag bolla runt och få bort en i taget, får jag inget hållbart extra jobb innan maj så får jag tänka om.

Men alltså om du nu ska betala tillbaka nästan 1,3 miljoner. Hur långt sträcker sig återbetalningsplanerna? Hur kan du ens i dagsläget klara av att hålla allt flytande med ändå en inte alltför hög inkomst? Är det bara ”bra” lån du har? Jag tycker ekvationen låter lite omöjlig, inte för att vara negativ.

Själv har jag en inkomst på ungefär 340000 per år och skulder på 860000 och jag fick beviljad skuldsanering, visserligen har jag många smslån och hemska räntor som gör det omöjligt, men ändå. Du har ju så mycket större skuldbörda och dessutom barn med i bilden. :confused:

Hur stort är Ikanolånet?

Men alltså om du nu ska betala tillbaka nästan 1,3 miljoner. Hur långt sträcker sig återbetalningsplanerna? Hur kan du ens i dagsläget klara av att hålla allt flytande med ändå en inte alltför hög inkomst? Är det bara ”bra” lån du har? Jag tycker ekvationen låter lite omöjlig, inte för att vara negativ.

Själv har jag en inkomst på ungefär 340000 per år och skulder på 860000 och jag fick beviljad skuldsanering, visserligen har jag många smslån och hemska räntor som gör det omöjligt, men ändå. Du har ju så mycket större skuldbörda och dessutom barn med i bilden. :confused:

Såhär tänker jag:
Jag har 4 stora lån, om jag släpper 3 av dom kommer jag släppa en månadskostnad på ca 10.000kr. Jag kommer stå kvar med ikano på 5000kr. (Har krediter på ca 200.000 som jag betalar in 2000 på sammanlagt, betalar successivt bort en o taget där och räknar med o ha dem borta inom 2 år)

Skulle jag släppa skiten skulle jag utmätas med ca 8500kr enligt kronofogdens uträkning, ha 13000kr kvar. Bredvid det ska jag betala Ikano på 5000kr.

Jag tycker inte att det förbättrar min situation nämnvärt i och med vad det innebär att hamna hos kronofogden, jag har möjligheten att jobba extra och söker efter extra jobb nu. Säg att jag får in 4-5000kr i månaden, då har jag med jämkning med kvar än vid en utmätning.

Men all stress fram dit, alla månader som jag kommer pussla och vrida känns tufft, hade jag inte haft Ikano med medlåntagare hade jag släppt allt utan o tveka men jag oavsett utmätning eller ej, så kommer jag behöva jobba extra för o ha råd med den.

Såhär tänker jag:
Jag har 4 stora lån, om jag släpper 3 av dom kommer jag släppa en månadskostnad på ca 10.000kr. Jag kommer stå kvar med ikano på 5000kr. (Har krediter på ca 200.000 som jag betalar in 2000 på sammanlagt, betalar successivt bort en o taget där och räknar med o ha dem borta inom 2 år)

Skulle jag släppa skiten skulle jag utmätas med ca 8500kr enligt kronofogdens uträkning, ha 13000kr kvar. Bredvid det ska jag betala Ikano på 5000kr.

Jag tycker inte att det förbättrar min situation nämnvärt i och med vad det innebär att hamna hos kronofogden, jag har möjligheten att jobba extra och söker efter extra jobb nu. Säg att jag får in 4-5000kr i månaden, då har jag med jämkning med kvar än vid en utmätning.

Men all stress fram dit, alla månader som jag kommer pussla och vrida känns tufft, hade jag inte haft Ikano med medlåntagare hade jag släppt allt utan o tveka men jag oavsett utmätning eller ej, så kommer jag behöva jobba extra för o ha råd med den.

Men hur många år ska du orka med den typen av liv när du samtidigt har barn? Risken är ju att du går in i väggen om du ska jobba så mycket och samtidigt ta hand om en familj. Skulle så ske så har du ju bara fördröjt förloppet x antal år.

Sen tänker jag att även om du har en plan som till synes låter vettig så har du ju en otroligt stor skuld, hur många år räknar du med att det tar att betala tillbaka alla pengar?

Det låter ju inte heller så bra att det börjar hopa sig för din sambo ekonomiskt eftersom hela hushållet räknas in.

Har du pratat med någon skuldrådgivare på kommunen om din situation? Kanske vore en idé.

Jag höjer lönen 1500kr /mån. Fast tjänst 100%. Med utrymme för extra jobb, om jag lyckas få det..
Spelpausad sen 3 månader, tillbaks.

Är det värt 10års maxat slit? Eller kommer en utmätning ge mig mer ro? Lever på existensminimum gör jag ju redan. Men om min sambo lämnar mig om 3år (man vet ju aldrig vad som händer), blir jag hemlös eller lyckas jag få boende? Kommer dom utmäta mina barns tv/spel o sådant som dom har köpt själva? Kan dom ta min hund? Telefon? Soffa? Jag är så ambivalent.

Måste svara på det här också känner jag. Du kommer förmodligen få mer sinnesro av att släppa allt och slippa oroa dig. Om du redan lever på existensminimum vet du ju vad du ska förhålla dig till den kommande tiden. Sen om du fokuserar din kraft på ditt spelmissbruk och shopping istället för att pussla med lån, ja då har du kommit en bra bit på vägen inför en ansökan om skuldsanering.

Om man är sambo och av någon anledning måste dela på sig så träder sambolagen in vilken innebär att den som har störst behov av bostaden har rätt att bo kvar. Skulle du sitta med utmätning och kanske vårdnad av barn kommer du nog gå före din sambo som kanske inte hamnat hos kronofogden och som på egen hand kan hitta ny bostad. Hyr ni lägenhet eller äger ni bostaden?

Dom kommer inte ta din telefon, dom kommer inte ta din soffa eller dina djur ( så länge dina djur inte är värda extremt mycket pengar). Man har rätt att behålla saker som anses ska ingå i ett hushåll. Den biten tror jag många oroar sig för i onödan.

Jag förstår dig, och delvis håller jag med. Jag är inte redo att släppa allt, jag förstår inte hur det skulle ändra mina ekonomiska förutsättningar, med utmätning efter ikano+ sedvanliga räkningar har jag kanske kvar 2000kr att leva på, idag kan jag lyckas ha 4000kvar om jag får en bra lön. Skillnaden är att jag blir skuldfri snabbare, men successivt kommer mina lån också minskamoch situationen förbättras.
Jag jobbar i omsorgen, dygn vilket innebär otroligt mycket tid att jobba extra på utan att mina barn skulle drabbas negativt av det.

Jag är jätte tacksam föra alla era inputs, men låter verkligen min plan så knäpp?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp