Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har så mycket frågor! 1,25m i skulder

Tankarna snurrar, och någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 1.250 miljoner kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Inkomst - 340.000kr
Jag går runt tack vare bidrag från CSN, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter ( hans klarar vi, speciellt om jag släpper allt)
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.
Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spel missbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, inget jag sökt hjälp för.
Snälla, har ni någon bra tanke så hjälp mig.

Tankarna snurrar, och någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 1.250 miljoner kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Inkomst - 340.000kr
Jag går runt tack vare bidrag från CSN, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter ( hans klarar vi, speciellt om jag släpper allt)
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.
Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spel missbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, inget jag sökt hjälp för.
Snälla, har ni någon bra tanke så hjälp mig.

Med den årsinkomsten och så höga skulder låter det lite otröstligt att bli skuldfri. Har du gått en utbildning som kommer ge dig bättre lön? Vad händer när du slutar plugga, har du en fast tjänst att återgå till?

Sen kan man även reagera över att du skriver att du lagt spelandet på is, spärrat dig på spelpaus?

Jag höjer lönen 1500kr /mån. Fast tjänst 100%. Med utrymme för extra jobb, om jag lyckas få det..
Spelpausad sen 3 månader, tillbaks.

Är det värt 10års maxat slit? Eller kommer en utmätning ge mig mer ro? Lever på existensminimum gör jag ju redan. Men om min sambo lämnar mig om 3år (man vet ju aldrig vad som händer), blir jag hemlös eller lyckas jag få boende? Kommer dom utmäta mina barns tv/spel o sådant som dom har köpt själva? Kan dom ta min hund? Telefon? Soffa? Jag är så ambivalent.

Om jag släpper alla fakturor nästa månad, hur många månader tar det innan lönen utmäts?

Om jag släpper alla fakturor nästa månad, hur många månader tar det innan lönen utmäts?

Det är lite olika hur snabbt det går. Men några månader brukar det kunna ta. Först ska du få hem delgivningskvitton på skulderna allt eftersom dom droppar in hos kronofogden som du ska skriva under och skicka in. Sen skickas det ut en blankett där du ska fylla i inkomst och utgifter och skicka in innan dom påbörjar utmätning. Alla pengar som blir över när du släpper skulderna ska du lägga i madrassen och spara inför framtiden, bara betala alla vanliga räkningar som hyra, el och dylikt.

Tack för dina svar! Har du skulder hos kronofogden? Ångrar du dig att du släppte allt? Hur har de påverkat dig och din familj? (Om du har barn)

Finns det någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?

Har räknat på förbehållsbelop, 13500. +Ikano som jag ej kan släppa, med en kostnad på 5300
Det innebär att det jag släpper kommer att utmätas till samma kostnad som jag idag betalar. Vilken jävla rävsax jag försatt mig i.. bara o söka jobb, acceptera läget och försöka att inte bli ohälsosamt bitter.

Jag bestämde mig i november förra året att släppa alla små skulder på ca 400k , då hade utöver ett lån hos Handelsbanken på 400k och även bank Norwegian 300k , men dom två stora lånen släppte jag inte eftersom det finns medlånare. Jag fick beslut att behålla 13k och sedan jämkar jag så jag får behålla ytterligare 6000 kr...så mellan 19-20k får jag behålla . Så jag betalar hyran på 7925 plus Handelsbanken 6500 och bank Norwegian 5600 .. sedan betalar sambon för resten ! Vi har ingen bil så den kostnaden slipper vi . Det går att få ihop om man verkligen vill och tänker till . Idag minskar vi våra skulder med ca 15k-20k i månaden , innan gick vi minus 15k varje månad :) är sambo ? Tänkt på att jämka ? Hjälper dig gärna med jämkningen om du vill :)

Tack för dina svar! Har du skulder hos kronofogden? Ångrar du dig att du släppte allt? Hur har de påverkat dig och din familj? (Om du har barn)

Finns det någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?

Jag har pågående skuldsanering och har snart gjort två år på den. Har inga barn.

Det är klart att det påverkar många delar av livet att dels hamna hos kronofogden och även att få en skuldsanering men samtidigt, har man inte så många andra alternativ så har man inte.

Tycker du borde läsa lite i trådarna som finns här, Skuldsaneringstråden. Det finns många här som tidigare ställt många liknande frågor och det finns otroligt bra svar.

Kan bara prata för egen räkning men att släppa allt till kronofogden för 4år sen var det bästa jag gjort någonsin. Innan jag gjorde det så löste jag bara lånen med nya lån och massa annat trixande. Låg vaken konstant för att jag absolut inte ville hamna hos just fogden. Jätteångest och stress varje vaken minut.

Tog cirka 5 månader innan jag fick löneutmätning och 13 anmärkningar på det(de kom snabbare)

Visst jobbigt att de drog 12000kr per månad av min lön men samtidigt så slapp jag hantera ångesten med att betala dessa räkningar själv och sen först å främst slapp jag ta nya lån för att täcka upp alla dyra räntor.

Så enligt mig var det värt att släppa just för att man slipper ångesten och stressen. Sen har du högre skulder än vad jag hade så det kanske påverkar ditt beslut. Kan du få skuldutmätning så finns det ju inget att tveka på enligt mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp