- Meddelanden
- 577
- Mottagna reaktioner
- 373
- Poäng
- 487
Därav han skrev "oftast"![]()
Du får kortare betalplan om du har barn oftast. Är du ensam landar du på fem år.
Därav han skrev "oftast"![]()
Du får kortare betalplan om du har barn oftast. Är du ensam landar du på fem år.
Jag hade med 2 privata skulder i min ansökan och hade inte heller skuldebrev eller ngt var från ca 2017 med. Förklarade att jag kanske kunde kontakta banken för att kolla upp överföringar men har varit bank byten där med och så så hade nog inte varit lätt.En fråga.
En nära släkting till mig tog lån 2015-2016 för att hjälpa mig med privata skulder jag har haft, jag har då betalat varenda månad men när min ekonomi kraschade så gick det helt enkelt inte runt längre, jag ansökte skuldsanering - som avslogs för att handläggaren menade på att man inte visste vad min skattedeklaration skulle visa för 2022 i och med lägenhetförsäljning os.v.
Nu har skatten fastställts så jag har sökt skuldsanering igen.
Men min fråga, vid första samtalet så frågade mig handläggaren om jag hade privata skulder - jag sa nej eftersom att jag inte tänkte på den här skulden till min anhöriga då det dels inte hade hamnat hos KFM men dels för att jag har 30 olika "aktörer" jag är skyldig,
Nu i samband med att en ny ansökan har gjorts om skuldsanering - kan det ligga mig till last att jag sa vid första samtalet att jag inte hade en privat skuld? Följdfråga är också om jag på något sätt måste bevisa (eller min anhörig) att dessa pengarna lånats ut till mig? Vi har nämligen inte skrivit ett skuldebrev och jag har bytt bank sedan 2015 så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna styrka det. MIn anhöriga har ju kvar dessa lånen så på något sätt hade man kanske kunnat gå den vägen?
Dessa två frågor går någon gärna svara på.
Tack!
). Om jag börjar studera i januari och då "tar" hela CSN och betalar in på min skatteskuld så bör jag på en termin i princip vara i hamn. Men hur hade KFM resonerat i det läget? Det bör ju inte ses som ny skuldsättning eftersom CSN ändå inte ingår i en skuldsanering och dessutom utbildar jag mig för att i framtiden kunna ha ett bättre jobb och tjäna mer.Helt ärligt så tycker jag inte att det låter som en bra ide. Du kommer att få ytterligare en skuld att betala på.Jag har egentligen ingenting nytt att berätta eftersom väntetiderna har varit så groteska så har det tagit lite tid för mig.
Däremot är jag övertygad om att för att jag ska bli beviljad skuldsanering ska jag inte ha en skuld till staten.
Jag måste således betala in 100.000 till Skatteverket som är en kombination utav allt möjligt (lägenhetsförsäljning osv) beloppet var ju givetvis avsevärt högre innan men detta är vad som återstår.
Således, dessa 100.000 kommer jag aldrig kunna skrapa ihop för utmätningen jag har på lön är cirka 1500 kronor. Kommer ta en evighet.
Då fick jag en briljant idé (kanske). Om jag börjar studera i januari och då "tar" hela CSN och betalar in på min skatteskuld så bör jag på en termin i princip vara i hamn. Men hur hade KFM resonerat i det läget? Det bör ju inte ses som ny skuldsättning eftersom CSN ändå inte ingår i en skuldsanering och dessutom utbildar jag mig för att i framtiden kunna ha ett bättre jobb och tjäna mer.
Visst i en skuldsaneringsansökan kanske frågan uppstår varför jag har tagit CSN när jag har lön men då kan jag ju dels säga att jag har betalat på min skatteskuld med dessa pengarna och dels att jag historiskt skött min betalning till CSN. Tror jag har kvar ca 60.000 kronor där.
Ja min skatteskuld på 16k ingick i saneringen !Helt ärligt så tycker jag inte att det låter som en bra ide. Du kommer att få ytterligare en skuld att betala på.
Skatteskuld som uppstått ingår väl i en skuldsanering såsom förfallna Csn gör.
Men de har blivit hårdare med det att ha en stor skatteskuld o det var ju det Terry hade. Maken hade oxå en skatteskuld men den var bara på några tusen o kom att ingå i saneringen.Helt ärligt så tycker jag inte att det låter som en bra ide. Du kommer att få ytterligare en skuld att betala på.
Skatteskuld som uppstått innan inledande ingår väl i en skuldsanering såsom förfallna Csn gör.
Har du csn och för hög inkomst så får du återkrav från csn, där brukar betalplanerna vara ganska hårda.Jag har egentligen ingenting nytt att berätta eftersom väntetiderna har varit så groteska så har det tagit lite tid för mig.
Däremot är jag övertygad om att för att jag ska bli beviljad skuldsanering ska jag inte ha en skuld till staten.
Jag måste således betala in 100.000 till Skatteverket som är en kombination utav allt möjligt (lägenhetsförsäljning osv) beloppet var ju givetvis avsevärt högre innan men detta är vad som återstår.
Således, dessa 100.000 kommer jag aldrig kunna skrapa ihop för utmätningen jag har på lön är cirka 1500 kronor. Kommer ta en evighet.
Då fick jag en briljant idé (kanske). Om jag börjar studera i januari och då "tar" hela CSN och betalar in på min skatteskuld så bör jag på en termin i princip vara i hamn. Men hur hade KFM resonerat i det läget? Det bör ju inte ses som ny skuldsättning eftersom CSN ändå inte ingår i en skuldsanering och dessutom utbildar jag mig för att i framtiden kunna ha ett bättre jobb och tjäna mer.
Visst i en skuldsaneringsansökan kanske frågan uppstår varför jag har tagit CSN när jag har lön men då kan jag ju dels säga att jag har betalat på min skatteskuld med dessa pengarna och dels att jag historiskt skött min betalning till CSN. Tror jag har kvar ca 60.000 kronor där.
Fungerar inte med CSN om du tänker arbeta heltid.Jag har egentligen ingenting nytt att berätta eftersom väntetiderna har varit så groteska så har det tagit lite tid för mig.