12%Beslut om jämkning för 2022 dök upp i kivra![]()
Hade 7% förra gången. Sänkte mer detta året och fick 5% över istället
Det fungerar på samma sak som om du vill skatte mindre /mindre. Du ansöker på skatteverket och får sedan beslutet i kiva. Sedan ger det till din arbetsgivaren.Funderar på jämkning(andra hållet). Fixar man det via Skatteverket eller brukar det gå bra att be arbetsgivaren dra extra?
Du ska alltid skickat beslutet till din arbetsgivaren. Sedan från att dom mottagit beslutet så har dom 14 dagar på sig att verkställa det.Nej precis, de är jag med påMen tänkte bara om de var ett beslut jag skulle skickat även till arbetsgivaren.
För på dokumentet står det bara "Preliminär A-skatt" på de andra står det ju Omprövningsbeslut om preliminär A-skatt (jämkning).
Beslutet jag fick på kivra är endast det första, där de stod att på sjukpenning och föräldrapenning ska skatteavdrag göras med 14%.. Därför skickade jag inget till arbetsgivaren, men nu när jag ser de där på skatteverkets hemsida så kanske jag skulle skickat de andra brevet ändå.
Tänker så det blir rätt för jämkningen 2022![]()

Tack! Då gör jag det med de här beslutetDu ska alltid skickat beslutet till din arbetsgivaren. Sedan från att dom mottagit beslutet så har dom 14 dagar på sig att verkställa det.
Så skicka in ditt beslut till arbetsgivaren så allt blir rätt. Du behöver bara skicka första sidan där beslutet står. Inte sidan med alla uträkningar![]()