- Meddelanden
- 3 321
- Mottagna reaktioner
- 3 338
- Poäng
- 1 957
Hmm, jag fick mitt först i onsdags, sen fick jag ändring av de beslutet i torsdags för de hade väl räknat fel.Fortfarande inget beslut för mig.
Använder du Kivra ?

Hmm, jag fick mitt först i onsdags, sen fick jag ändring av de beslutet i torsdags för de hade väl räknat fel.Fortfarande inget beslut för mig.

Hej!
Jag sitter på x antal lån och krediter och har läst en del nu om att skattejämka. Hur går man till väga och räknar man ut allt så det blir rätt?
Räknar skatteverket ut åt en eller måste man göra alla beräkningar själv och sen skicka in?
Har verkligen jättedålig koll på detta så vill någon förklara blir jag väldigt tacksam!
Tack! Men jag har olika lön varje månad då jag jobbar helger och kvällar. Alltså kan OB skilja sig från 2000-4000 per månad. Men är det så noga när man ska jämka eller?gå in på skatteverket och fyll i årsinkomst räntekostnader. Dra till lite om du vill ned till 10-13% låt säga att du har 500000 i årsinkomst och ränteutgifter på 100000
Då kan du skriva årsinkomst 400000 och ränteutgifter 150000 typ
Det som sker är att du ”lånar” lite av Staten framtill 2023 nov då du får betala tillbaka. Använd sen jämkningen till att bränna bort dyra räntor på andra lån.
Årsinkomsten du på ett ungefär tror du landar på för 2022 kan du skriva med 50-100 nedåt. Ränteutgifterna du hade förra deklarationen tar fast höjer upp med 30-50 tusen.Tack! Men jag har olika lön varje månad då jag jobbar helger och kvällar. Alltså kan OB skilja sig från 2000-4000 per månad. Men är det så noga när man ska jämka eller?
Jag byter även jobb i februari och höjer lönen med 5000 kr. Har detta någon påverkan?
gå in på skatteverket och fyll i årsinkomst räntekostnader. Dra till lite om du vill ned till 10-13% låt säga att du har 500000 i årsinkomst och ränteutgifter på 100000
Då kan du skriva årsinkomst 400000 och ränteutgifter 150000 typ
Det som sker är att du ”lånar” lite av Staten framtill 2023 nov då du får betala tillbaka. Använd sen jämkningen till att bränna bort dyra räntor på andra lån.
Jag har redan skickat in och fick svar på 3h, blev att skatta 16% januari-december 2022. Dock undrar jag med blanketten som jag ska ge till lönekontoret, ska jag bara ge första sidan där det står hur mycket jag ska skatta eller även andra sidan där de står vad jag kommer tjäna, ränteutgifter osv?Bara för att varna, jag kanske va ett undantag men fick massa frågor precis angående min ansökan för jämkning. Allt från resor, till lön och underlag för det förväntade underskottet. Som tur är följde jag ej detta råd och var relativt ärlig. Hoppas bara dem inte är petnoga med mina gissningar och förstår att jag höftar lite. Någon som har erfarenhet av hur noga dem är när dem väl granskar det?
Fick på kivra!Ni som inte fått har ni kollat på mina sidor på Skatteverket? Jag hade beslutet där men inget på Kivra.
Du ska endast ge första sidan till arbetsgivarenJag har redan skickat in och fick svar på 3h, blev att skatta 16% januari-december 2022. Dock undrar jag med blanketten som jag ska ge till lönekontoret, ska jag bara ge första sidan där det står hur mycket jag ska skatta eller även andra sidan där de står vad jag kommer tjäna, ränteutgifter osv?