Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inse att det är slut

Hade det inte varit för att min sambo är helt oförstående till människor som har skulder hade det varit en annan sak.. men att riskera att fogden kommer hem och gör en utmätning är definitivt slutet för vår familj.
Att försvinna menar jag mer att jag tar mitt pick och pack och drar. Att de ska få chansen att få en normal uppväxt. Jag håller ständigt en fasad och ser till att de inte ska bli drabbade av detta. Men indirekt blir de ju det.
Jag har ut, med barnbidrag ca 22-25000kr/ månad. Jag letar extrajobb , men svårt här. Jag gör allt för att det ska gå runt. Men ångesten jag har.. hur ska jag orka?
Jag vill bli av med all skit. Starta på nytt. Aldrig mer ta ett lån. Aldrig mer spela. Fixa sparande gill både mig och barn..
vad jag än gör i mitt liv så kommer det bakslag. Alltid. Varför kan det aldrig få gå bra?
Min äkta hälft är oxå helt oförstående till folk som har skulder. Han köper de mesta kontant, har inga lån. Och när detta kom upp så blev han chockar, ser ner på mig, kommer med pikar. Men jag e så glad att jag kan ta de. Jag är så nöjd med mig själv att jag berättat, slutat låna. Vart öppen om min situation till två av mina närmaste vänner.
Att jag blivit stark har skrämt min man lite och jag tror att innerst inne är han nog rädd att förlåta mig.

Min äkta hälft är oxå helt oförstående till folk som har skulder. Han köper de mesta kontant, har inga lån. Och när detta kom upp så blev han chockar, ser ner på mig, kommer med pikar. Men jag e så glad att jag kan ta de. Jag är så nöjd med mig själv att jag berättat, slutat låna. Vart öppen om min situation till två av mina närmaste vänner.
Att jag blivit stark har skrämt min man lite och jag tror att innerst inne är han nog rädd att förlåta mig.

Tack! Fantastiskt att du vågade berätta. Men jag kommer inte under några omständigheter göra det. Jag vill rida ut stormen utan honom då jag vet det stjälper mer än det hjälper. Skulle jag mot all förmodan få igenom en skuldsanering, ja då berättar jag att jag fått det.

Jag har också läst att de inte kan ta sambos tillgångar. Men som någon skrev tidigare så är det sambolagen som gäller. Så även om jag inte står med på huset så hade vi för avsikt att bo där tillsammans, vilket kan göra att de tar det. Om jag förstått rätt..

Tack! Fantastiskt att du vågade berätta. Men jag kommer inte under några omständigheter göra det. Jag vill rida ut stormen utan honom då jag vet det stjälper mer än det hjälper. Skulle jag mot all förmodan få igenom en skuldsanering, ja då berättar jag att jag fått det.

Jag har också läst att de inte kan ta sambos tillgångar. Men som någon skrev tidigare så är det sambolagen som gäller. Så även om jag inte står med på huset så hade vi för avsikt att bo där tillsammans, vilket kan göra att de tar det. Om jag förstått rätt..
De kan knte sälja nåt som det inte finns ditt namn på.. står din sambo på huset då kan de ju inte sälja hans hus? Jag har haft några vändor om detta och frågat runt för egen del. Allts som står i hans namn är hans när de gäller dina skulder då han inte enligt lag kan straffas för dina skulder

Jag förstår att du tycker detta kommer bli jobbigt, men en fråga? Älskar du din sambo? Älskar han dig? Vill du att barnen ska få bo i delat hem om även om det inte hade behövt bli så? Berätta o se vad din sambo vill. Ta det från där sen!

Jag förstår att du tycker detta kommer bli jobbigt, men en fråga? Älskar du din sambo? Älskar han dig? Vill du att barnen ska få bo i delat hem om även om det inte hade behövt bli så? Berätta o se vad din sambo vill. Ta det från där sen!
Vi har mycket att jobba på. Hade allt varit toppen skulle jag berätta. Så länge jag mår såhär över ekonomin så blir det inte bra igen. Jag har ingen lust, ork eller energi. Jag kommer hellre på ursäkter än följer med någonstans för att ingen ska veta att jag inte har pengar. Jag sluter mig och är som i en bubbla.

Vi har flera gånger pratat på att bli särbos för att se hur vi känner. Men aldrig gjort slag i saken, dels för barnens skull men också för de dubbla kostnaderna som skulle bli.
OM vi nu skulle välja att göra så? Att jag får bo hos en vän/släkting, hur blir det då vid ev skuldsanering? Jag kommer som sagt inte få/ha råd med en lgh så jag kommer i så fall att bo som i en kappsäck. Råkar min släkting/vän illa ut då? Ska jag räkna med sambons lön ändå då? Eller vems?

Vi har flera gånger pratat på att bli särbos för att se hur vi känner. Men aldrig gjort slag i saken, dels för barnens skull men också för de dubbla kostnaderna som skulle bli.
OM vi nu skulle välja att göra så? Att jag får bo hos en vän/släkting, hur blir det då vid ev skuldsanering? Jag kommer som sagt inte få/ha råd med en lgh så jag kommer i så fall att bo som i en kappsäck. Råkar min släkting/vän illa ut då? Ska jag räkna med sambons lön ändå då? Eller vems?
Du får hjälp, bostadsbidrag mm. Skriv ett hyresavtal med släktingen. Kramar

Senast ändrad:
Det är inte så att fogden kommer hem och tar barnens sängar och sambons kläder direkt. Har man en massa onödiga prylar som går att sälja så förutsätts det att allt tillhör den skuldsatte och kan mätas ut, om inte annat ägandeförhållande kan bevisas. Det är INTE fråga om att de kliver runt i barnens rum och vänder upp och ned på deras lego och hockeyklubbor. Vanliga möbler, husgeråd kläder och annat som bör finnas i ett hem får man behålla. Har man en hundratums teve, vinkylskåp, en stor flygel och andra sådana lite mer onödiga saker så ryker de. Verktyg, vapen, systemkameror, smycken, golfklubbor... Ja sånt åker förstås med om det inte går att bevisa att det inte är ditt, så sådant får ni helt enkelt stoppa undan eller fixa trovärdiga bevis för att det inte är dina.

Får man verkligen det med relativt bra inkomst?

Nä, men det behöver du inte eftersom Kronofogden tar hänsyn till vad du har för boendekostnad. Du får berätta vad du har för omkostnader och så anpassar de summan som kan mätas ut efter dina förutsättningar. Den som bor i en lägenhet som kostar mycket får alltså behålla mer pengar än den som bor billigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp