Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

Alltså, det är inte mer komplicerade syften än när man skickar försändelser inom Sverige, syftet är att dom ska komma till mottagaren.
Syftet är helt enkelt att få till ett preskriptionsavbrott för skulderna precis som borgenärerna och inkassobolagen?

Syftet är helt enkelt att få till ett preskriptionsavbrott för skulderna precis som borgenärerna och inkassobolagen?

Jag vet inte om du läste?
Jag försöker igen
Det är inte mer komplicerade syften än när man skickar försändelser inom Sverige, syftet är att dom ska komma till mottagaren.

Ungefär som om du ska skicka ett brev till din moster i boden. Då vore det riktigt dumt att pröva att skicka det brevet adresserat till en bilverkstad i eslöv, då lär moster inte få brevet. Brev som ska till folk utomlands skickar kronofogden utomlands, till de adresser som finns, för det ganska uppenbart bästa adressen att skicka breven till.

Vad hindrar att bank etc. använder sig av inkasso i annat land eller går till myndighet motsvarande kronofogden?
Att de svenska bankerna och kreditinstituten vidtar rättsliga åtgärder på gäldenärer som bor utanför Norden är väldigt ovanligt, eftersom det är kostsamt och tidskrävande att driva in privaträttsliga fordringar då det inte finns ett internationellt samarbete kring indrivning av skulder som berör e-mål.

Jag har personligen inte hört något fall där en svensk bank har lyckats driva in skulder från utlandssvenskar bosatta utanför Norden trots att de har använt sig av inkasso- och delgivningsföretag.

De enda fallen jag har läst mig till där de svenska bankerna och kreditinstituten har lyckats driva in fordringar är från Norge och Finland. Danmark har man i princip ingen indrivning från eftersom danska löneinkomster inte kan utmätas för e-mål.

Att de svenska bankerna och kreditinstituten vidtar rättsliga åtgärder på gäldenärer som bor utanför Norden är väldigt ovanligt, eftersom det är kostsamt och tidskrävande att driva in privaträttsliga fordringar då det inte finns ett internationellt samarbete kring indrivning av skulder som berör e-mål.

Jag har personligen inte hört något fall där en svensk bank har lyckats driva in skulder från utlandssvenskar bosatta utanför Norden trots att de har använt sig av inkasso- och delgivningsföretag.

De enda fallen jag har läst mig till där de svenska bankerna och kreditinstituten har lyckats driva in fordringar är från Norge och Finland. Danmark har man i princip ingen indrivning från eftersom danska löneinkomster inte kan utmätas för e-mål.

Svenska kfm kan utmäta fordringar från ganska många länder, får man utslag är det inga problem alls, annars blir det väl exekvaturprövning(tror jag det heter) och sådana mål dyker upp emellanåt från lite udda länder.

Svenska kfm kan utmäta fordringar från ganska många länder, får man utslag är det inga problem alls, annars blir det väl exekvaturprövning(tror jag det heter) och sådana mål dyker upp emellanåt från lite udda länder.
KFM kan inte utmäta fordringar i utlandet. KFM kan endast skicka skulder på handräckning till motsvarande verkställande myndighet i utlandet så länge det berör skatter, böter och avgifter.

KFM driver inte in skulderna själva utan det är myndigheten eller domstolen i utlandet som tar över indrivningen och utreder gäldenärens tillgångar i bosättningslandet.

Privaträttsliga fordringar kan inte KFM skicka på handräckning utan här måste de svenska borgenärerna enskilt söka verkställighet i ett annat land utan KFM:s hjälp.

KFM kan inte utmäta fordringar i utlandet. KFM kan endast skicka skulder på handräckning till motsvarande verkställande myndighet i utlandet så länge det berör skatter, böter och avgifter.

KFM driver inte in skulderna själva utan det är myndigheten eller domstolen i utlandet som tar över indrivningen och utreder gäldenärens tillgångar i bosättningslandet.

Privaträttsliga fordringar kan inte KFM skicka på handräckning utan här måste de svenska borgenärerna enskilt söka verkställighet i ett annat land utan KFM:s hjälp.
Alltså, läser du ens mitt svar? Du skrev nu om något helt annat igen.. (gissar att jag som vanligt inte får något svar på det..)

Du upprepar och upprepar och upprepar..
Jag vet precis vad kan och inte kan göra, infon från dig är inte riktigt lika pricksäker, men du lär väl tugga på ändå antar jag...

Jag har läst några av inläggen. Kronofogden i Sverige kan alltså inte utmäta tillgångar om den som är bosatt/skriven i utlandet, t.ex Spanien. Om den skuldsatta inte har tillgångar i Sverige, utan enbart har pension från Pensionsmyndigheten i Sverige, kan kronofogden i Sverige utmäta från pensionen och skicka resten till dig i Spanien?

Jag har läst några av inläggen. Kronofogden i Sverige kan alltså inte utmäta tillgångar om den som är bosatt/skriven i utlandet, t.ex Spanien. Om den skuldsatta inte har tillgångar i Sverige, utan enbart har pension från Pensionsmyndigheten i Sverige, kan kronofogden i Sverige utmäta från pensionen och skicka resten till dig i Spanien?
Kronofogden kan utmäta pension som utbetalas av Pensionsmyndigheten oavsett om gäldenären är bosatt i Sverige eller ej. KFM lämnar alltid ett förbehållsbelopp och pengar till hyran som gäldenären kan överföra till sitt konto i utlandet.

Däremot kan inte KFM utmäta inkomster och tillgångar som finns i utlandet. KFM har ingen juridisk möjlighet att driva in skulder från utlandssvenskar, men de kan skicka vidare skatteskulder, böter och avgifter som överstiger 1500 euro till den motsvarande verkställande myndigheten eller domstolen i det landet där gäldenären är bosatt som tar över indrivningen.

Om du har tex. pension från Spanien så kan inte KFM göra något, men om du har pension från Sverige så har de möjlighet att utmäta en del av pensionen även om du har bosatt dig i Spanien.

Vad skulle kunna hända ifall jag skulle flytta till ett annat skandinaviskt land? Jag har skulder på närmare 300.000 kr (smslån, snabblån o avbetalningskrediter)

I ett scenario där jag hade gjort detta, vad skulle kunna slå tillbaka? På vilket sätt skulle detta straffa mig? Kan dessa skulder drivas in fast jag bor och har bank i landet?

Jag har en möjlighet att flytta nämligen och har då tillgång till ett mycket bättre arbete. Jag har utöver skulderna på mig själv lånat 200.000 av en familjemedlem. Jag tänker att jag isåfall kan betala denna skulden först ifall jag flyttar och "flyr" de andra sålänge.

Inga moralinlägg nu tack, jag söker endast fakta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp