Att skulden lär växa förstår jag såklartAtt din skuld växer, att den kan komma krav någon gång i framtiden oavsett vilket land du bor i. Främst våra grannländer.

De svenska bankerna och kreditinstituten vidtar rättsliga åtgärder inom Norden och driver in obetalda belopp bland svenskar som har lämnat skulder efter sig och som inte betalar tillbaka. Kronofogden kan inte utmäta något när man har inkomst och tillgångar i utlandet, men de svenska borgenärerna kan jaga dig och om de hittar din utlandsadress i någon av de nordiska länderna så kan du räkna med att det blir tufft för dig att slippa betala när de vidtar rättsliga processer. Våra nordiska grannländers rättsväsende är likt det svenska vad gäller indrivning av skulder och utmätning. Det första som kommer att hända när de har hittat din utlandsadress är att de skickar en påminnelse, sen ett kravbrev och senare ett inkassokrav. Betalar man inte efter inkassokravet så kommer de svenska borgenärerna påbörja en process där de bestämmer sig för att säga upp skulden och därefter stämma dig i domstol för att få skulden fastställd och utmäta dina tillgångar. Tyvärr går det inte att hålla sig undan svenska borgenärer i våra nordiska grannländer. Man måste lämna Norden om man vill slippa en rättslig process.Vad skulle kunna hända ifall jag skulle flytta till ett annat skandinaviskt land? Jag har skulder på närmare 300.000 kr (smslån, snabblån o avbetalningskrediter)
I ett scenario där jag hade gjort detta, vad skulle kunna slå tillbaka? På vilket sätt skulle detta straffa mig? Kan dessa skulder drivas in fast jag bor och har bank i landet?
Jag har en möjlighet att flytta nämligen och har då tillgång till ett mycket bättre arbete. Jag har utöver skulderna på mig själv lånat 200.000 av en familjemedlem. Jag tänker att jag isåfall kan betala denna skulden först ifall jag flyttar och "flyr" de andra sålänge.
Inga moralinlägg nu tack, jag söker endast fakta.
Nu gällde frågan inte USA. Trådstartaren ville veta om man kan gömma sig inom Norden för att slippa indrivning från svenska borgenärer. Det är svårt att hålla sig undan i våra nordiska grannländer, då det är billigt och effektivt att vidta rättsliga processer för svenska banker och kreditföretag inom Norden.en resturang jag gjorde praktik på ägaren skattefifllande och dömdes att betala 1,5 miljoner för skattebrott .
ägaren var utlänning så han stack till usa levde gott där i över 5 år så avskrevs hans skulder från kronofogden då man inte kunde inte hitta han under 5 års period.
nu är han tillbaks och jobbar som sektions chef på en utländsk mat grossist som kör varor till pizzerior och resturanger beställnigar under bordet
så jag tror det är bäst om du flyttar utomlands i minst 5 år med hemligt hem adress .
Jag säger inte att det är omöjligt gömma sig i Norden från svenska borgenärer. Men man ska ha klart för sig om man blir hittad så kommer de svenska bankerna och kreditföretagen i 90-95 % av fallen stämma en i domstol då det är effektivt, billigt och enkelt att driva in fordringar i våra grannländer. Det gäller att ha en väldigt låg profil om man planerar att gömma sig inom Norden och hoppas på att borgenärerna inte hittar ens utlandsadress och kontaktuppgifter för att få sina skulder preskriberade.Funkar alldeles utmärkt att gömma sig i Norden,
Hade 1,8 mille i skuld när jag drog till grannlandet, var där i sex år och byggde upp en hygglig buffert, nu är jag tillbaka å börjat reda upp sörjan,
Kan varmt rekommendera en sådan tripp, man behöver få ett andningshål å samla krafterna,
Men vad du än gör, skriv dig inte i landet! Då kommer det snart att knacka på dörren,
Kör du Norge, använd D-nummer
Danmark cpr nummer,
Å ha en adress i Sverige,
Lycka till
Jag säger inte att det är omöjligt gömma sig i Norden från svenska borgenärer. Men man ska ha klart för sig om man blir hittad så kommer de svenska bankerna och kreditföretagen i 90-95 % av fallen stämma en i domstol då det är effektivt, billigt och enkelt att driva in fordringar i våra grannländer. Det gäller att ha en väldigt låg profil om man planerar att gömma sig inom Norden och hoppas på att borgenärerna inte hittar ens utlandsadress och kontaktuppgifter för att få sina skulder preskriberade.
Sen har du rätt i att man ska absolut inte skriva ut sig från Sverige när man flyttar utomlands. Man ska fortfarande stå kvar folkbokförd via Skatteverket på en svensk adress där man saknar en brevlåda i sitt namn för då går breven från borgenärerna och Kronofogden automatiskt i retur. Då sker inget preskriptionsavbrott. KFM kan heller inte delge när gäldenären befinner sig utomlands, så man kommer aldrig få en betalningsanmärkning eller utmätning i Sverige medans man bor i utlandet.