- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Tack snällaGrattis t havandeskap. Finns det övervärde så kan man höja värdet hos bankerna för att få bättre ränta eller baka in blanko. Men anledningen till de nya riktlinjerna var att folk inte amorterade. Så en värdehöjning påverkar inte amortering förrän om 5 år. Jag fick höja hos Nordax först och nu hos Nordea.

okej då är jag med! Vi tog nämligen bolån 2016, 1 månad innan de nya kraven trädde i kraft men vi blev såklart drabbade av nya kraven ändå.
Knappt så banken hade koll på vad som gällde utan satt o läste innantill på ett papper. Vi köpte ett renoveringsobjekt så vår bankman la upp hur vi skulle göra på bästa sätt då för att kunna omvärdera flera ggr, men vi har gjort ombyggnad och tillbyggnad med ett par år emellan så de va aldrig nån risk att vi behövde vänta 5 år.. nu ska vi värdera upp igen (senast var 2017 eller 18, minns ej) och låna upp på bostaden för att få bort en del blanco.. måste vänta till april när min sista anmärkning går ut men jag är tokspänd över det här, speciellt vad huset kommer bli värderat till!
Kan ju tycka att 5 år är lite överkant när det gäller kraven, 3 år känns mer rimligt.
Grattis t havandeskap. Finns det övervärde så kan man höja värdet hos bankerna för att få bättre ränta eller baka in blanko. Men anledningen till de nya riktlinjerna var att folk inte amorterade. Så en värdehöjning påverkar inte amortering förrän om 5 år. Jag fick höja hos Nordax först och nu hos Nordea.