Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

I maj...

..då jag tog beslutet att ge upp. Jag har kämpat i flera år med sms-lån, avbetalningsplaner, många små blancolån, stort blancolån.. Har lyckats pussla och fixa och klarat mig från KF. Var SÅ nära mål. Har inte tagit nya smslån sen i höstas. Har betat av MASSOR, och hade ett fåtal avbetalningar kvar till inkasso. Dock dragit på mig "skitlån" med hög ränta.

Nåväl. Det såg ljust ut. I höst/vinter skulle jag ha återgått till att ha det ganska så bra igen, i vart fall så jag klarar mig om än fått snåla ytterligare ett år. Jag var så glad att jag såg en ljusning efter flera tuffa år då hela lönen gått åt till att betala skulder, betala lån för att låna igen osv.. Ni vet.

Jag vill inte bli för personlig men en händelse gjorde att allt jag kämpat för vände (betalade av 30-talet smslån 2104, har kämpat hårt). Min lillebror omkom hastigt i början av detta år. Han var ett av mina allt och chocken och sorgen gjorde att jag blev sjukskriven i 4 veckor. Lägre lön och försenad utbetalning från FK..

Ja, ni förstår väl att det blev svårt att hålla alla avbet.planer och lån rullande. Jag kunde inte betala allt. Jag kände jag att jag inte orkar med sorgen plus att ständigt ha ångest över hur nästa månad ska gå ihop. Är trött på att inte kunna handla ens det nödvändiga.

Så. Jag beslutade förra månaden att jag skiter i detta, jag släpper allt "skit" till KF. Det kommer att ta mig nåt år extra att betala av , men jag vet att jag då klarar mig rimligt iaf med det jag får behålla, jag slipper den ångesten. Ser det mer som en förlängd avbetalningsplan, men att jag kommer att få det bättre och förhoppningsvis kan jag snart le igen, då åtminstone den ekonomiska klumpen har släppt.

Men. Samtidigt som jag är lättad över mitt egna beslut så finns en viss oro. Kan ni snälla hjälpa mig att svara på några frågor som snurrar i mitt huvud? Mår illa över vad som rasslar in i min brevlåda just nu. Jag ställde in betalningarna till samtliga lån i Maj månad. Dock kommer jag kunna betala av som vanligt på mitt stora blancolån (350000:), då jag har möjlighet till en liten inkomst vid sidan om sas..

Jag kommer att släppa skitlån och krediter för ca 250000:-.
Det handlar om aktörer som Everydayplus, Big bank, Forex, Svea, Avida, Gothia, VKC, Collector, Credento, Ellos, Resurs, Cash to you, Klarna.. Säkert har jag glömt nån..

Har räknat på deras sida och dom kommer kunna dra mellan 11000-14000:-/månad beroende på om jag fortsätter jämka el. inte

Långt inlägg, förlåt, ska ta mina frågor som jag undrar över:
  1. Jag har för ca 6 dagar sedan skrivit på mitt första föreläggande. Jag skulle önska spara så mkt jag kan av Juli-lönen, tror ni det blir möjligt innan utmätning?
  2. Jag jobbar på ett företag med ca 3000 anställda, med HR-avdelning. Brukar chefen bli informerad om löneutmätning? så jag vet om jag ska vara beredd på smatal med skämsmössan på :-/
  3. Jag är bilberoende för att kunna ta mig nånstans öht. Min bil är värd max 25000:-. Får jag behålla den? Annars kan jag inte ta mig till jobbet ens.
  4. Om jag får behålla bilen, hur räknar jag på resor till och från jobbet? Som i deklarationen? Dvs inkl trängselavgift? Och 18.50 kr/mil ? Ska jag slå ett snitt över året eller ska jag räkna på en månad på 30/31 dagar? Jag har ju semester en månad, ska dom dra mer då med hänsyn till att jag inte behöver åka dessa mil då per dag? Eller skiter KF i det?
  5. Jag har skattejämkning idag vilet ger mig några tusen mer/månad. Ska jag behålla den (men räkna på så jag inte riskerar kvarskatt). För då kan ju KF dra mer/månad och det är väl bra...? Än att dom får min återbäring om ett år. Räntorna tickar ju liksom..
  6. Sitter en anmärkning kvar 3 år efter att jag fick den, eller 3 år efter att skulden är slutbetald?
  7. Den dagen jag har betalat av allt, hur länge syns skuldsaldot?
  8. Om de nu kan dra från min lön, gör de hembesök ändå? Jag har verkligen inget av värde, men om de gör det, står det KF på bilen?
  9. Kollar de mina kontotransaktioner? Det är en jäkla röra, måste jag redovisa hur jag använt mina pengar? Kan dom se att mamma satt in pengar och anse att jag borde betalat skulder för dom..?
  10. Jag är ensam, och har en hyra på 7300:-. Står på kö för billigare boende men det går trögt. Kan jag få avdrag för det eller finns en gräns? Har hyresrätt och billigare blir svårt att fixa då som ni försår kommer jag ju inte ha en chans hos någon ny hyresvärd eller kunna köpa bostadsrätt än på ett tag.
  11. Jag fick förra veckan ett rek.brev att hämta ut. Gissar att det rör en skuld. Vem skickar rek.brev? Blir jätteorolig att det är från nån av långivarna. Vad vill dom? Står det på rek.brevet vem det är ifrån? Jag känner alla som jobbar där jag ska hämta ut det, kan bli pinsamt. Är det nån som har stämt mig eller så??? Vågar inte hämta ut, jag drar ut på det.
Långt inlägg och många frågor. Jag känner en stor lättnad för mitt beslut, samtidigt har jag ångest då jag inte vet hur det fungerar.

Tacksam om ni kan hjälpa mig med svar.
Kan de ha synpunkter på att jag har djur??
Hu :-(

Senast redigerad av en moderator:
Ååh Loppan så starkt av dig att inse att det bästa är att släppa allt till KFM då det inte gick att lösa som du trott. Jag tycket inte att du har gett upp du har bara beslutat dig för en annat sätt att lösa dina skulder. Det är inte att ge upp tycker jag. Jag har inte svar på dina frågor vill bara tala om att jag önskar dig lycka till med allt.

Tack snälla du <3 . Jag känner att detta är det bästa jag kan göra för att ha en mindre jobbig sak att tänka på. Kram på dig!

Starkt i en galet jobbig situation!

Försöker svara på dina frågor nedan, men en del är lite gissningsarbete, ta de för vad det är!

1. Efter föreläggandena ska borgenärarna söka utmätning, och därefter börjar KFM sin utredning, och de kommer be dig skicka in en översikt över din ekonomi. Svårt att säga exakt hur lång tid det tar, men från föreläggande till utmätning kan handla om flera månader. Det är relativt sannolikt att du får behålla hela julilönen och kanske tom någon mer.
2. Olika på olika företag, men det är inte alls säkert att chefen får reda på det om han inte själv kollar upp sånt. Jag tycker heller inte man ska behöva skämmas för sånt, ohanterliga skulder kan uppstå på tusen olika sätt, och på ett så pass stort företag har de redan ett gäng som sitter med utmätning på lönen.
3. De kommer inte ge sig på bilen om du har tillräckligt hög lön för att utmäta. Att utmäta egendom är steget efter löneutmätning om man har så låg inkomst att de inte kan hämta tillräckligt där.
4. Här får gärna någon rätta mig, men jag tror du ska räkna på faktiska kostnader och inte schablonbelopp, dvs bensinkostnad plus trängselavgift.
5. Behåll! Mycket bättre att bli av med utmätningen så snabbt som möjligt om du ändå har koll på att det inte blir kvarskatt.
6. Betalningsanmärkningar finns kvar i tre år från dagen man fick dem, och betalningsförelägganden i två år.
7. 2 år.
8. Nej, inte om de kan dra de där ~11000 i månaden från din lön, eller om du inte har några uppenbara tillgångar (aktier, sparkonton, fastigheter etc).
9. Tror inte det här heller är ett problem eftersom de med all sannolik kommer nöja sig med löneutmätningen.
10. Hyran är utöver förbehållsbeloppet, så det påverkar beloppet du får behålla. De kan inte ta mer än att du hamnar på "existensminimum" oavsett vilken hyra du har.
11. Bara att gå att hämta. Rekommenderade brev kan vara vad som helst, jag handlade en pryl från ebay och det kom som rek. Är antagligen en delgivning? Blir bara än mer krångligt om du inte hämtar det. Passa på när de är stressade eller när den du känner minst står i kassan...

Fundera lite på det där stora lånet också. Är extrainkomsterna helt säkra? Blir jobbiga månader annars med amortering och ränta på det man får behålla.

Starkt i en galet jobbig situation!

Försöker svara på dina frågor nedan, men en del är lite gissningsarbete, ta de för vad det är!

1. Efter föreläggandena ska borgenärarna söka utmätning, och därefter börjar KFM sin utredning, och de kommer be dig skicka in en översikt över din ekonomi. Svårt att säga exakt hur lång tid det tar, men från föreläggande till utmätning kan handla om flera månader. Det är relativt sannolikt att du får behålla hela julilönen och kanske tom någon mer.
2. Olika på olika företag, men det är inte alls säkert att chefen får reda på det om han inte själv kollar upp sånt. Jag tycker heller inte man ska behöva skämmas för sånt, ohanterliga skulder kan uppstå på tusen olika sätt, och på ett så pass stort företag har de redan ett gäng som sitter med utmätning på lönen.
3. De kommer inte ge sig på bilen om du har tillräckligt hög lön för att utmäta. Att utmäta egendom är steget efter löneutmätning om man har så låg inkomst att de inte kan hämta tillräckligt där.
4. Här får gärna någon rätta mig, men jag tror du ska räkna på faktiska kostnader och inte schablonbelopp, dvs bensinkostnad plus trängselavgift.
5. Behåll! Mycket bättre att bli av med utmätningen så snabbt som möjligt om du ändå har koll på att det inte blir kvarskatt.
6. Betalningsanmärkningar finns kvar i tre år från dagen man fick dem, och betalningsförelägganden i två år.
7. 2 år.
8. Nej, inte om de kan dra de där ~11000 i månaden från din lön, eller om du inte har några uppenbara tillgångar (aktier, sparkonton, fastigheter etc).
9. Tror inte det här heller är ett problem eftersom de med all sannolik kommer nöja sig med löneutmätningen.
10. Hyran är utöver förbehållsbeloppet, så det påverkar beloppet du får behålla. De kan inte ta mer än att du hamnar på "existensminimum" oavsett vilken hyra du har.
11. Bara att gå att hämta. Rekommenderade brev kan vara vad som helst, jag handlade en pryl från ebay och det kom som rek. Är antagligen en delgivning? Blir bara än mer krångligt om du inte hämtar det. Passa på när de är stressade eller när den du känner minst står i kassan...

Fundera lite på det där stora lånet också. Är extrainkomsterna helt säkra? Blir jobbiga månader annars med amortering och ränta på det man får behålla.

Jag rättar lite :)
punkt1: får jag gissa utifrån hur länge jag ser att det tar innan det utreds, lite beroende på var i landet du bor, skulle jag gissa att utmätning startar i aug-okt nångång.

punkt 4 :
Det är schablon som gäller, och om det är möjligt att i stället åka kollektivt till arbetet, så är det enbart ett SLkort (eller motsvarande) som man får ta höjd för.
Ska jag försöka motivera varför, så skulle jag säga att det vore väl ändå ganska orimligt att borgenärerna ska stå tillbaka med sina fordringar för att gäldenären har tex en chevavan som inte är utmätningsbar men dricker bra med bensin och vill ha pengar över till det.
Om bilen dessutom har ett lågt värde, tror det är 55% av prisbasbeloppet enligt någon gammal dom, alltså kring 25000, så mäter dom inte ut den oavsett.

punkt 6: Betalningsförelägganden syns bara på kreditupplysning om du är enskild näringsidkare.
punkt 10: det finns en gräns på högsta godtagbara hyra och lite beroende på var i riket du bor så är du nog halvnära den, men dom brukar inte vara så petnoga om det bara sticker över lite.. skulle du ha en hyra på 9-10 skulle du nog inte få ta med hela, utan antingen flytta eller använda de pengar som du ska ha till mat eller så för att betala din högre hyra med.
punkt 11: kan vara någon långivare som vill ha igenom ett presk-avbrott av någon anledning. De flesta stämningar och liknade brukar man skicka med vanlig post i första läget.

Punkt 10 är lite intressant, med anmärkningar och skuldsaldo är det inte helt lätt att få ny billigare lägenhet någonstans, hur går det ihop om man måste använda hela förbehållsbeloppet för att man har dyr hyra? Nybyggda lägenheter ligger ju inte sällan kring 12000 i hyra...

Punkt 10 är lite intressant, med anmärkningar och skuldsaldo är det inte helt lätt att få ny billigare lägenhet någonstans, hur går det ihop om man måste använda hela förbehållsbeloppet för att man har dyr hyra? Nybyggda lägenheter ligger ju inte sällan kring 12000 i hyra...

Egentligen kan man hänvisa till punkt 4.
Om ngn är skyldig dig ett skadestånd pga grovt brott, det ligger hos kfm, skulle du tycka det vore rimligt att ensamstående vuxen utan barn skulle få en betydligt mindre utmätning, eller kanske inte någon utmätning alls, då denne bor i en vansinnigt dyr lägenhet?
Man får kort sagt flytta.. många mindre hyresvärdar brukar ringa kfm och fråga om skuldsaldo, och ofta fråga specifikt om det finns hyresskulder där, jag antar att om dom får nej på sista frågan så tycker dom det är ok att hyra ut.

Egentligen kan man hänvisa till punkt 4.
Om ngn är skyldig dig ett skadestånd pga grovt brott, det ligger hos kfm, skulle du tycka det vore rimligt att ensamstående vuxen utan barn skulle få en betydligt mindre utmätning, eller kanske inte någon utmätning alls, då denne bor i en vansinnigt dyr lägenhet?
Man får kort sagt flytta.. många mindre hyresvärdar brukar ringa kfm och fråga om skuldsaldo, och ofta fråga specifikt om det finns hyresskulder där, jag antar att om dom får nej på sista frågan så tycker dom det är ok att hyra ut.

Tja, jag hade ju inte velat se någon bli hemlös eller svälta ihjäl i alla fall. Kanske om det var just för ett skadestånd efter ett grovt våldsbrott, men det är ju inte därför vi skriver på det här forumet.

Tja, jag hade ju inte velat se någon bli hemlös eller svälta ihjäl i alla fall. Kanske om det var just för ett skadestånd efter ett grovt våldsbrott, men det är ju inte därför vi skriver på det här forumet.

Utsökningsbalken ser skadestånd och övriga diverse skulder likvärdigt dock:p

Det finns ju även ett flertal diskussioner på forumet om hur man på bästa sätt ska försöka hålla sig undan både delgivning och utmätning och det vore enligt mig lite märkligt om man skulle kunna komma undan hela eller delar av utmätningen genom att när det börjar hetta till se till att skaffa sig flådigaste hyresrätten i stan.

På tiden då man kunde få "hempc" betald via jobbet (typ 00-06 eller så) så var det faktiskt ett ypperligt sätt att ta sig undan utmätning på lönen. Jag hade ett par kollegor som jag verkligen undrade varför dom valde precis varenda tillbehör som fanns, någon dassig digitalkamera, usbminnen på hela 64 mb osv osv som dom skulle stå med bruttolöneavdrag på 10 kr i månaden i flera år på. Nu vet jag att det kostade dom netto i plånboken ingenting, eftersom utmätningen blev lägre då det var bruttolönen som sänktes..

Tack för era svar. Blev till en början lugnare men nu blir jag mer oroad när jag läser hur det kan gå till :-/. Turnaround, ja extrainkomsten är ganska så säkrad, såpass att jag får in de 2500:- som jag betalar på lånet varje månad. Skulle det skita sig sen så släpper jag det med, men jag ska göra allt för att försöka betala av på det på egen hand.

Rekommenderade brevet kommer från VKC under namnet Folkefinans (mitt Trustbuddylån). Fick påminnelse igår, och ska hämta ut det i morrn. Det rek. brevet är skickat samma datum som de skickade påminnelsen till mig. Är det vanligt att de gör så? Kan det "bara" vara hot om uppsägning av avbet.plan? I morrn vet jag ju..

Kollade en bilvärderingssajt, och enligt de är min bil värd mellam 9100-18000:-, inte 25000:- som jag trodde. Jag bor några mil på landet utanför stockholm (jobbar i Stockholm) och bussarna går 6 ggr om dagen här. De synkar inte mina arbetstider alls, så jag skulle få svårt att sköta mitt jobb om jag blir tvingad till det kollektiva. Eller kan de tvinga mig att byta jobb?? Eller att jag ska vänta på bussen 3 timmar för att komma hem? Och jobbar jag sent får jag i så fall sitta och vänta hela natten.Inte så lätt att hitta nytt jobb, och dessutom tjänar jag ganska bra (38000:-/månad) vilket inte alls är säkert att jag skulle få om jag nu lyckas hitta ett jobb som passar bussarna. Men så kan det väl inte vara?

Det är inte lätt att få en lgh i sthlmsområdet, även om du inte är hos KF. De jag känner får köpa sig lägenheter, annars ska man ha stått i kö i mååånga år för att få hyresrätt.. Bodde ännu dyrare för 2 år sedan, men har lyckats byta ner mig till mindre. Står dock i kö hos samma värd för en ännu mindre och billigare, men nån måste ju flytta först innan det kan bli aktuellt.. får ju ont i magen om de anser att jag ska flytta, har ingenstans att ta vägen isf :-/. Som TA skriver, de kan väl inte försätta en till hemlöshet..?

Lasseman, är det vanligt som du skriver att de kommer hem och plockar saker värda ynka hundralappar. Jag har INGENTING av värde, jag har sålt av allt när jag försökt lösa min situation. Ärvda smycken, kamera, allt efter min avlida häst mm.. Blir orolig nu att de ska komma och plocka mitt hem. Jag har räknat lite noggrannare nu och de kommer kunna dra 14700:- från min lön, även om jag får fortsätta åka bil till jobbet. Skulden kommer att vara på ca 250000:-. Nöjer dom sig inte med det?

Jag kände en sån stor lättnad för mitt beslut, men nu börjar jag undra om det var rätt beslut verkligen. Försent att dra i handbromsen nu dock, har ingen möjlighet att reda ut det på annat sätt nu. Usch vad har jag gjort :-/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp