Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket höjs eran ränta ?

En annan fråga.

När tror ni att styrräntan sänks nästa gång?

Slutet på 2023?
Jag tror att det är lite för optimistiskt, snarare 2024-2026 men ingen kan veta. Beror på hur inflationen och allt annat i världen utvecklar sig. Så jag tror inte på sänkning 2023 men kanske att den inte höjs mer då. Vi får se.

vi fick ju sänkta räntor på våra lån tidigare när styrräntan sänktes.

Men det som stör mig är exempelvis en långivare som tidigare erbjöd från 3,95% och vi säger att vi hade deras bästa ränta på 3,95%, nu har dom höjt räntan flera gånger så att vi betalar runt 5% men fortfarande så står det att dom erbjuder ränta från 3,95%, varför höjs inte deras lägsta ränta som erbjuds?

jag hade nämligen flera lån som var väldigt nära lägsta ränta, men nu är det långt ifrån lägsta som erbjuds

Precis som du säger. Störande när man haft lägsta räntan dem erbjudit tidigare och sen höjer dem med typ 1% men deras lägsta ränta som dem gör reklam för ligger fortfarande kvar på samma nivå som tidigare.

Nu såg jag att många banker höjt sin lägsta ränta när man tittar. Så jag var väl lite snabb där när jag skrev…
självklart Såg jag inte det innan jag fick ett infall och drog iväg en ansökan för att se om man kunde pressa ner räntorna lite.
lär inte få några bättre bud insåg jag ju nu :(
Inte för att en upplysning gör så mycket just nu för min del som tur är :)

Kollade Swedbanks räntor imorse och den obundna räntan låg på över 3%, närmare 4.
Ica banken har obunden under 3%.

Jag pratar om blanco.
Där har Ica 4,19 - 14,95%

Swedbank : 3,70–13,84 %
Där kan man ju få riktigt lågt. Synd att dem inte var med längre på Advisa som jag körde och inte heller Santander.

Känns som Lendo är bäst nu med facit i hand :tummen:

Senast ändrad:
Nu var det dags för ny höjning av räntan för min del, har SHB för mitt bolån.
Ena rörliga höjdes från 2.3-3% nu i veckan.
Andra delen har höjts från 1.7-2.34% härom månaden, men villkorsändras 1/12 och lär då också ligga runt 3%. Känns lite trist.

Min belåning på Avanza portföljen har gått från 0-0.99% då de tagit bort räntefritt på belåning upp till 10% av portföljvärdet. Jag funderar på att lösa ut belåningen där vid nästa lön

På typ ett halvår har räntan gått från 3,84% till 6,34% nu är man inte lika nöjd längre med det lånet.
Allt annat har blivit så dyrt med och snart kommer väl nästa käftsmäll dvs hyreshöjningen. Suck :(

Får bankerna höja med mer % ränta än på blancolån än vad styrräntan har höjts?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp